Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 21.04.2021 16:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Motonetista löytyy Fordin anturi jossa tuo lähtö on sivullepäi ja taidan hakea varalle. Sitä joutuu kai madaltamaan laipan alta.. Mutta ajattelin kokeilla kääntää tuota jalkalaippaa 180 astetta jolloin lähtö sojottaa päinvastaiseen suuntaan. Metallilaippa on jossain urassa ja siellä on jokin pyörimisenestokolo piilossa joka on niin tiukka että hellällä väkivallalla ei tahdo pyöriä. Ajattelin katkaista sen renkaan yhdestä kohtaa ja vääntäÄ auki. Tehdä levyyn uuden kolon ja puristaa takaisin liiman kera ja heppi siihen katkoskohtaan?

Mutta mitäs tuollainen anturi tykkää jos hyvin lähellä on migin tasavirta (joka kuitenkin pätkii lyhytkaarialueella) tuo rengas maadotettuna? Indusoituuko siihen jokin jännite joka rikkoo sen? Onko parempi oikosulkea, jättää auki tai laittaa joku vastus välille?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 21.04.2021 19:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Parainen
Se saksalainen linkki, jossa on ohjeet Fordin anturin turaamiseen Cx:ään löytyy meikäläisen viestistä: Cx:n ykk-anturit. En saa (osaa) tehtyä linkkiä tällä tabletilla



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 21.04.2021 22:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
jptcool kirjoitti:
Se saksalainen linkki, jossa on ohjeet Fordin anturin turaamiseen Cx:ään löytyy meikäläisen viestistä: Cx:n ykk-anturit. En saa (osaa) tehtyä linkkiä tällä tabletilla

Juu löytyi sivu. Kuvat sieltä on kadonnut mutta kävin hakemassa mitonetista https://m.motonet.fi/fi/tuote/109119?aj ... malli=1999 tuollaisen anturin. Siinä vastus on vähän päälle 300ohm kun vanhoissa 70. Sakujen viesteissä todetaan että hyvin on toiminut vaikka vastus isompi. Onkohan isompivastuksinen herkempi, -enemmän kierroksia kelassa? Pitäisiköhän jättää kauemmaksi? Tuon ja Cx:n anturin välillä on noin 3 mm pituuseroa niin, että hopan pötkylän laipan yläpinta vastaa cx:n alapintaa.
Katkaisin laipan pois ja sorvasin tyveen liittimen alle uran ja siihen haarukkamaisen laipan, johon myös viittasivat sakujen tekstissä. Kuvassa anturit vastakkain. Tässä on lähtö 45 kulmassa ja käännettynä ylävinkkeliin jää tilaa nyt reilusti. Liitinkin napsahti just ja just kiinni koskien kiinityspilttiin.. Jos tuo ei pelitä, koitan kääntää sen vanhan laipan.


Liitteet:
109119(3).jpg
109119(3).jpg [ 8.85 KiB | Katsottu 14326 kertaa ]
IMG_20210421_220200~2(4).jpg
IMG_20210421_220200~2(4).jpg [ 26.27 KiB | Katsottu 14326 kertaa ]
IMG_20210421_221115~2.jpg
IMG_20210421_221115~2.jpg [ 41.55 KiB | Katsottu 14326 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 24.04.2021 22:09 

Viestit: 524
Olikos tänään patonki sähkön peruskurssi? Ja lähtikö käymään tai toimimaan Fordin osilla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 24.04.2021 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
vtsbx kirjoitti:
Olikos tänään patonki sähkön peruskurssi? Ja lähtikö käymään tai toimimaan Fordin osilla?

Ei ollut vielä tänään. Oli muita kiireitä ja huono kelikin. Koken kanssa kyllä turattiin puolisen tuntia puhelimessa ja taas oppi uusia asioita CX:n saloista. Täytyy myöntää että vaikka eri CXiä on ollut käyttöautona vuodesta - 89 vuoteen -04 vuotuisilla noin 50t kilsoilla ja kaikki huollot ja korjaukset itse tehtynä ja Heinänenkin ollut alusta asti, niin johtokaavioiden saloja ei koskaan ole tullut kunnolla opeteltua, mutta nyt se alkaa aukemaan - :D . Koitetaan ehkä vappuviikonlopouna uudestaan raudan äärellä.

Koelautaa aloitin palauttelemaan paikoilleen jotta mittariston saisi kiinni, mutta se tössäsi kojelaudan päätykiinikkeiden hapertumiseen. Kysessä päädyissä olevat peltilärpäkkeet. Kun niitä vähän väänteli jotta suurimmat pintaruosteet lohkeaa, niin toinen jäi kateen ja parempi allaolevassa kuvassa :cry: . Täytyy nuokin fiksata. Ikkunankulman vuoto mennyt aikalailla noiden kautta. Onneksi jäävät piiloon. Kojelaudan kumipinta on ikäänkuin valettu peltikuoren päälle ja noiden sisäpäät siellä. Pitää varmaan kuoria pintaa sisältä että löytyy puhtaampaa tavaraa ja varovasti tulppahitsata uudet ulokkeet. Ehkä pellin ja kumin väliin hitsauksen ajaksi joku eristavä liuska ettei sula kohdasta joka näkyy ovenpielestä ulospäin siinä puhallusaukon alla.


Liitteet:
IMG_20210423_191733~2.jpg
IMG_20210423_191733~2.jpg [ 24.2 KiB | Katsottu 14143 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 02.05.2021 21:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Putket ja pillit alkaa koneessa olemaan kiinni, mutta käynnistys saa vielä odottaa. Laittelin tuoretta bensaa tankkiin ja ajoin sitten sitä noin 5 litraan pojan mopoon käyttämällä pumppua suiraan releeltä. No pojalle tuli mpon kanssa ongelmia ja syynä vesi tankissa. Ja valitettavan ruskea vesi. Auto on ollut lämmittämättömässä tallissa, mutta en nyt aivan tuota odottanut. En ala peltitankkia nyt putsailemaan vaan vaihdan udemman muovisen joka löytyy nurkista. Taitaa olla viisasta vaihtaa myös pumppu..
Sain tuossa myös toisen vanhan Haynesin ja ilahduksekseni huomasin että näistäkin on eri painoksia. Tässä on kappaleen 13 alkulöpinöitä lyhenetty ja lisätty kytkentäkaavioita. Tässä mukana -83-> 2500 automaatti ja nyt näkee paremmin miten automaattikahvan kytkimet liittyy muuhun järjestelmään .


Liitteet:
IMG_20210429_201615~2.jpg
IMG_20210429_201615~2.jpg [ 80.5 KiB | Katsottu 13723 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 09.05.2021 15:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Muovitankki jota olen laittamassa tähän on TRE mallista ja näissä on yhdistetty pinnankorkeusanturi ja bensaputkisto, mutta ruiskumalleissa erillinen eli kaksi aukkoinen. Suurin syy tähän lienee paluukierron pääsy lieriömäiseen kammioon jossa koho on, ja siten vaihteleva pinnankorkeustieto. Kammion pohjassa on noin 2 mm reikä jonka tarkoitus on tasata pintaa mittaputkessa jotta auton asennonmuutokset ja heilahtelut ei vaikuttaisi lukemaan. Mittarin rakenne on sellainen, että paluuputki tulee anturin kuoriputken kyljestä ulos mutta bensaa pääsee virtaamaan putken sisään. Kaasutinvehkeessä paluuvirtaus on vähäistä eikä haitttaa toimintaa. Samalla kun korjasin anturin sisältä katkenneen spiraalin, muutin paluukanavaa niin, että bensa valuu selvästi anturin ulkopuolelle. Nähtäväksi jää miten toimii. Vanhalle tankille teen kuitenkin happokäsittelyn ja öljyän sisältä. Olkoot varalla jos tarvitsee sitä.
Jarruja aloin remppaan edessä, ja homma levisi kokosatulan/olkavarren irroitukseen ja puhdistukseen. Samalla totesin toisen yläpallon sen verran väljäksi että kuulapäävasarahoito saa jäädä väliin ha vaihdan molemille puolille uudet. Alapallot ja raidengon molemmat päät on tiukkoja ja jopa hieman nahkeita kääntymään ja selvästi aika tuoreet ja vähän ajetut. Yläpallot ja koiranluut näyttää jopa alkuperäisiltä. Koiranluista toinen kaipaa jotain tuunausta.. Vakaajatangon laakerit on hyvät ja alatukivarsuen puslat sekä ylätukivarsien laakerit. Koiranluita ei saa, joten koitan toista vähän kirrata tai etsiä paremman nurkista. Pitänee sen tilalle suunnitella uusi DIY- tanko. Pyöränlaakereihin vaihdan myös rasvat ja kierrän niitä 180 ast. Vaihdan myös paremmat jarruletkut halkeilleiden tilalle sekä niille tulevat kovat putket. Ne irtosivat varsin kivuttomasti.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 28.08.2021 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Väljistynyt pyörannapa saatiin vaihdettua, mutta oikeanpuolen vetoakselin aasennuksessa iski tenkkapoo :oops: ..
Eipä tullut tarkistettua tai sovitettua vetoakselin sisäosaa ennen koneen pudottamista nokalle ja nyt kun koitan laittaa akselia paikoilleen, niin se EI MENE :roll:, eli tukilaakeri on noin 5 mm ristissä pesänsä kanssa.
Manuaalin ja automaatin perävälityksen akseliväli on noin 5 mm eri. Eli manuaalissa vetoakselin reikä on lähempänä moottoria, mistä seuraa että 2,5 EI ja AEI moottorit eivät ole samoja, -ois joku voinut vinkata..
Moottorin ylempi öljypohja jossa tukilaakerin kannake on, onkin eri varaosanumerolla ja ilmeisesti ero on juuri tuo? Muuten on kaikki mennyt nätisti kasaan.
Kuvassa ko pohja irrallaan. Olisi ollut helppo vaihtaa kun tiivistelin tuon aikoinaan uusiksi..

Eli nyt olisi hakusessa varaosakuvan numero 1 mallia manu tai turbo.


Liitteet:
pohja.jpg
pohja.jpg [ 52.38 KiB | Katsottu 11924 kertaa ]
oljypohja.jpg
oljypohja.jpg [ 105.8 KiB | Katsottu 11924 kertaa ]

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 10.07.2024 22:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Tätä projektia on taas jatkettu kesälomien alkaessa. Edellisen 2021 postauksen jälkeen on tapahtunut seuraavaa. Kone sai uuden öljypohjan jonka jälkeen vetoakselin tukilaakeri asettui oikeaan kohtaan. Koneen reilu etunoja häiritsi pidempään ja ajattelin että, tuo muusta lähteestä vaihdettu tuen kumipusla oilisi liian löysä, mutta ei siitä silmällä saanut millään zoomailtua muutaman millin painumaa enempää joustoa. Ajossahan voima on eri suuntaan ja konee nojaa taaksepäin ja tuki purusituksella, mutta kun käsi ei meinannut mahtua imusarjan ja syylärin väliin ja kaasuläpän anturin koppakin tuli turhan lähellle etupalkkia. Sitten hoksasin taas tutkia varaosalistoja ja tossa automaatinkerpeleessä on tuo lohkoon kiinnitetty momenttituen korvakekkin pidempi kun manuskassa. Uusi tuki hakusessa, mutta ensihätään siirsin reikää 15 mm ja hitsasin vanhan umpeen. Näin kone asettui oikean oloiseen asentoon netin kuviin verrattuna, nyt noin 5 cm rakoa syyläriin.Peltitankki oli kovin ruosteessa. Pieni määrä vettä sitovaa viinabensaa muutaman vuoden, ei taida olla kovin fiksua säilöä tankissa? Muovitankkia on käyetty vain Douvrineissa ja se ei suoraan sovi tilalle ruiskupeliin. Ruiskussa on kaksi aukkoa tankissa, toinen imu/paluu putkelle ja toinen pinnankorkeusanturille. Muovisessa vain yksi reikä samalla kohtaa kun peltitankissa se imu. Meinasin kokeilla sillä muoviversion yhdistetyllä imu/paluu/anturipötikällä, mutta kanavat ja suodatin niin paljon pienemmät että päädyin modaaman muovitankin kaksireikäiseksi. Eli tein sille pinnankorkeusanurille uuden reijän. Reikään tein metallikauluksen väkäsin, niin että anturin saa normaali systeemillä ja tiivistreellä kiinni. Metallikauluksen alle, tankin sisälle tein kaksiosaisen renkaan jossa kierteet ruuveille jotka tulevat kauluksen läpi ja näin puristavat muovitankin (noin 3 mm) niiden väliin. Tiivisteenä form-a-gasket Permatex joka pitäisi kestää bensaa hyvin? Ei siihen muutenkaan rakoja jäänyt mistä vuotamalla vuotaisi jos tankin täyteen tankkaa. Bensapumppu oli aika finaalissa eikä juuri käynyt kunnolla, tai lähti satunnaisesti käyntiin. Olin aiemmin ajanut ruostebensaa siitä läpi ja silla saattoi olla osansa nikotteluun, joten avasin pumpun. Kommutaattori oli kulunut noin kaksi milliä pinnan alle sintrattujen kuparikiskojen sisällä olevat johtimet oli kuluneet pinnatasolle.. No pumppu tuossa on ihan perus 3bar jota löytyy monesta autosta ihan motonestistakin edullisesti. Tankkia vaihtaessa revin myös koukun pois ja pääsin paremmin näkemään takapään ruostevaurioita. Ne osoittautui pelättyä vähemmiksi vaikka irti pudonneet takapuskurin päät lupasivatkin huonoa. Eipä siellä takana ole muuta tekemistä kun korjailla massoja sieltä täältä ja rakentaa uudet takapuskurin päiden kannakkeet. Auto siis ollut n. 8 vuotta tallissa pukeilla seinässä kiinni ettei ole takaluukkuakaan saanut auki.. Nyt on pyörillään ja pystyy siirtelemään. Nyt on vielä hytikan vähän kasailua menossa. Vähän putkien ja letkujen säätöä on siinäkin, kun pumpun ja varaajan paikat vaihtuivat. Öljyt ja vedet on jo koneessa ja öljyt lootassa. Käynnistysyritys lähestyy, mutta kojelauta ja mittaristo pitää vielä ensin rakennella takasin paikoilleen. Suurin hidaste on löytää lukuisista purkeista oikeita (merkkaamattomia) ruuveja ym..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 17.07.2024 00:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1719
Paikkakunta: Parainen
Mainiota Wesa, että olet saanut pitkulan taas työn alle. Näemme sen siis CX:n 50-vuotis juhlamiitissä Lahdessa.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 25.07.2024 21:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
jptcool kirjoitti:
Mainiota Wesa, että olet saanut pitkulan taas työn alle. Näemme sen siis CX:n 50-vuotis juhlamiitissä Lahdessa.
Toivossa on hyvä elää, vaan ei epätoivossa :D
Vähän muuta ollut taas, mutta sain nyt jo starttaamaan, vaan en käyntiin. Kipunaa tulee ja pumppukin surraa, muttei ruiskuta mitään. Täytyy skooppailla noiden vauhtipyörä anturien pulsseja seuraavaksi. En löytänyt mistään googlailemalla monenko voltin tasoisia pulsseja noiden pitäisi antaa?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 13.08.2024 10:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
No nyt skooppi näyttää pusseja, bensaa ja kipunaakin tulee. Kipuna vaan tulee väärään aikaan, -90 astetta väärään aikaan :oops:



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 13.08.2024 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
Olin katsonut heinäsen kuvasta vetolevyn asenon turbiinissa peilikuvana kun merkkasin kaksianturisen vauhtipyörään YKK-haitan paikkaa. Eipä siinä muuta kun auki taas :D



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 13.08.2024 12:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Nokan vain kampiakselin 90 astetta? Peilikuvana, eikös tuolloin olisi kampiakselilla 180 asteen heitto, josta selviäisi vaihtamalla puolat ristiin, eli 1-4 pyttyjen puola 2-3 pytyille ja päinvastoin..?

N. 90 astetta liian aikaisin ammuttu kipinä halvaannutti 4x4 Dyanen remmiahdetun koneen, keksi vääntää kampiakselin prässäyksistään uusiin asentoihin eli kampi kieroksi siten että vauhtipyörä vemputtaa viitisen milliä suoran linjan sijaan. Juuei käynnistynyt enää, vaan hyvä ettei käynnistynyt kun sitten olisi äkkiä tullut jo muutakin vikaa. Nuo asteet kammelta...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Prestige -84
ViestiLähetetty: 13.08.2024 20:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1309
Paikkakunta: Järvenpää
90 kampuralla. Nelipulttinen vetolevy ja peilauslinjana kahden vastakkaisen kulman linja kun haitta n. 45 astetta siitä sivuun.
Ja myöhäisellä oli, onneksi...
Kävi mielessä aiemmin puolien johtojen vaihto, mutta onneksi päädyin mittailemaan männistä, ois voinut muuten käydä "dyanet" :D. Muutaman kerran myöhäsellä yritti vähän sytyttää.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 65 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: