|
Kirjoittaja |
Viesti |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Dsuper, 1970 Lähetetty: 27.06.2013 16:27 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Tässä hieman juttua alkavasta projektistani. Ostelin Dsuperin nyt keväällä. Autoon hommailin osia, jotka ekalla reissulla osoittautuivat osin oikeiksi ja osin vääriksi. Joku oli aloitellut etutolpan korjauksen ja minulla oli mukana täsmälleen samat osat, jotka jo löytyivät autosta. Koneen sain jumista pyörimään, öljyt, suodatin, virtalukon vaihtelua jne. pikkupuuhaa. Starttailinkin, mutta ei kipinää, damn. Toisella kertaa olikin matkassa jo oikeat osat ja kaverina Isodee, josta olikin paljon apuja, kiitokset Kouvolan suuntaan. Vaihdeltiin etutolppa toimivampaan, rakenneltiin paluupuoli, lisäiltiin nesteitä, Isodee vaihteli myös viriviri releen tilalle uuden, jonka onneksi tajusin ottaa mukaan, sääteli katkojankärjet ja tämän jälkeen olikin jo starttailun aika. Kuinkas ollakkaan, lähti käyntiin ihan mukavasti. Isodee ilmaili hydesysteemin ja kas, ei vuotoja. Eikä mennyt kauankaan, kun perä nousi ja sitten keula. Vaihdeltiin myös termari, kun nosteli lämpöjä, tässäkin kohtaa kiittelyä Isodeelle, jonka kätköistä moinen osa löytyi. Tässä vaiheessa pitää muistaa mainita,että auto on seissyt ainakin 22 vuotta...... tosin konetta on käytetty n. 10v. sitten?? asiasta ei ole 100% varmuutta milloin, saattaa olla 5-15 vuotta sitten... Takakorkeuden venttiili on jumissa, perä jäi yläasentoon. Eipä muuta kun pakki silmään ja loukosta pihalle. Ilman jarruja.... No, kun se saatiin pihalle, pesin yli 20 vuoden pöhnät pois. Kässäri pelas kyllä, joten uteliaisuus vei voiton ja heitinkin autolla pikkulenkin, jonka aikana annoin jarrupolkimelle runtua ja löytyihän sieltä jarrutkin... Muutama kuva:     
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 07.07.2013 22:27 |
Viestit: 1091
|
Ei paha lähtökohta, tuosta vielä hyvin pelin tekee, niinkuin on ollut puhetta, onneksi vaimoväkikin pitää ideasta, ei kun harrastamaan ja ehkä ensi vuoden tapahtumaan näytille, en muistakaan tuota ennen nähneeni, eikä ihme, kun ollut noin kauan piilossakin.......terveisii vaan täältä Hollolasta
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 07.07.2013 22:30 |
Viestit: 3655
|
Loistavaa! Hienoa, että 22 v seissyt auto saadaan eloon! On nää jumalattaret vaan jotain ihan spesiaalia 
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 08.07.2013 00:31 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Kyllä se on vaan muotoilultaan paras. Erittäin upea korimalli, silmiä hivelevä laitos. Pieniä uutisia: mm. vesipumppua odottelen postista. Alkuperäisen rekisteritunnuksenkin sain takaisin ja kilvet odottaa syyskuun loppupuoleen asti läheisellä Ake:n konttorilla, joten se on minun deadline rekisteröintikatsastusta varten, muutoin tunnus palautetaan vapaaksi taas. Tiistaina tuo haetaan kotiin, laitan juttua tuleen miten siirto operaatio meni. Pikkuhiljaa pitänee ruveta tilailee peltiosia, ellei vinosilmällä ole jotakin nurkissa? Ainut paikka nihin pitää uusia isompaa palaa, on ne takakontin luukun sivuilla olevat kourut, muuten selviää ihan suoralla pellillä, näin olin kattovinani. Lisää selviää kunhan saan stripattua rungon esille kotitalissa. Jatkoa seuraa......
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 12.07.2013 16:11 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Jatkokertomus auton hakureissusta. Lähdettiin kaverin kanssa tiistaina n. klo 11 aikoihin kohti Laukaata. Ajatuksissa oli hakea auto trailerilla, mutta en saanut vetoautoa ja tuohan jätettiin viimeksi ulos, ilman pressua, joten alkoi jo mietityttää..... Hain maanantaina siis siirtokilvet Trafilta, joten tarkoitus oli ajaa auto pois. Juttelin erään sitikan osia myyvän liikkeen kanssa ja olivat sitä mieltä, ett "täytyy olla tosi kova jätkä, jos meinaa ajamalla tuoda". No, minähän olen "kova jätkä", (nii varmaan) Eipä muuta, kun tulille ja pikku siirto pihassa parempaan paikkaan. Ensiksi laiteltiin ilmaa renkaisiin, kuskin taka- ja repsikan etupyörä oli vajennut parin vkon aikana, nämä saivat myös paukkupullosta paikka aineet sisuksiinsa, tuntuivat pitävän ilmaa. Sitten olikin vesipumpun vaihto-operaatio. Se meni ok, samalla uusin hihnat, hyde+laturi. Kaveri imuroi auton sisältä ja putsaili vilkkujen lamppujen kannat, valot tuossa toimivat muuten hyvin. Takaa korkeudensäätäjää yritin useaan otteeseen saada auki jumista, ei onnistunut. Perse pystyssä, ei voinut nyt sille mitään. Pakoputkeen laittelin pikapaikat niin kabiinissa melutason sai siedettäväksi, ajelua mielessä pitäen. Tämän jälkeen aloin ilmailemaan systeemiä ja kone kävi kuumaksi, jolloin syttyi stoppivalo, kone kuuma. Ei muuta kun lisää nestettä syylariin ja kokeilua, ett myös syylari kuumenee = termari aukeaa. Valo sammui ja ei muuta kun matkaan. Ajelin hissukseen välillä jarruja "lämmitellen", stoppivalo syttyi taas kerran, syynä moottorin lämpötila, taas. Ei muuta kun päätin ajaa kyläkaupan pihaan, jossa linttasin termostaatin lepikkoon. Matka jatkui ja n.10 km:n jälkeen sammui pätkien tien poskeen, prkl. Diagnoosi: suodatin täynnä tankista tullutta töhkää. Kello oli n. 21, ei muuta kun tukiautolla kaveri hakemaan bensaa ja pienen järkeilyn jälkeen tuumasin, ett eiköhän ole parempi ajaa suoraan bensaa kanisterista, niin välttyy suodattimen tukoilta. Kaveri lähti, mutta lähin iso huoltoasema oli mennyt kiinni klo 21. Höh, älykännyllä kattelin lähimmän 24h auki oleva huoltoaseman. Soitin varmistussoiton huoltoasemalle, onko siellä bensaletkua? Ei ole, ovat nykyään "liikennemyymälöitä", tana. Mulla oli mukana muutama 40 cm pätkä, mutta ei niiden pituus riittänyt, koska ajatuksena oli laittaa bensakanisteri vararenkaan paikalle ja siitä letku suoraan bensapumppuun. Tuumailin hetken katselemalla konehuonetta ja kappas vaan, vasemmanpuoleisen konepeiton lukkovaijerin päällä oli just sopiva putki. Ei muuta kun siihen kumiputki klemmarilla kiinni ja bensakanisteri kuormaliinalla kiinni ja vielä kanisterin suuaukkoon rasselia estämään roiskimista. Starttaus ja kone kävi, matkaan taas. Pysähdyttiin "liikennemyymälällä" josta ostettiin toinen bensakanisteri ja lisää bensaa. Tämän jälkeen loppumatkan aikana ei tapahtunut juurikaan mitään dramaattista, bensakanisteria vaihdeltiin, kun alkoi rykimään. Auto alkoi toimimaan koko ajan vaan paremmin, välillä oli jopa pientä fiilistä ajamisessa, tosin melko kivirekihän se oli, perä ylhäällä. Jossain vaiheessa huomasin kuskin puolelta takaa hydevuodon, eipä paljon haitannut, olihan tuota mukana litratolkulla. Lisäsin jossain vaiheessa, oisko ollut Nummelassa.. Kotiin saavuttiin klo 04.51 ajamalla koko 348 kilometriä 22 vuotta seisoneella autolla, välillä jopa kokeillen satasenkin vauhtia, kovempaa ei uskaltanut/viitsinyt kokeilla, johtuen ikivanhoista renkaista ja miljoonasta muusta epävarmuustekijästä. Kuvia reissusta: Kyläkaupan pihalla  Vauhtikuva, tosin huono, lähinnä tuon nopeusmittarin lukeman takia, (Takaa tulevan C5:sen mittarin mukaan vauhtia 69-72km/h)  Lahdessa, klo on jotain 03? Kahveeta ja bensaa, huomaa kaksi muuta sitikkaa.....  Bensakanisteri viritys.  Vihdoin kotona.  Tässä on tämän D-superin uusi koti: 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 15.07.2013 19:23 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Jahas, purettu olis takapää ja on aika rapeena paikat. Eipä muuta kun moponettiin hakeen tykötarpeita ja DsSassenille tilaukseen takaluukun ympäryspellit, norsun korvat, jne..... Jostain täytyy kuitenkin aloittaa, joten otin käsittelyyn tankin alapohjan, takapalkin etureunan, sekä nuo takapilarit. Nyt tuleekin projektille paussi, kun on vaimon puolelta "ohjattua" toimintaa ja täytyy kait loman jälkeen töihinkin mennä. Pikkuhiljaa eteenpäin. Onneksi Akekin ymmärsi tilanteen ja lupasivat pitää rekkari tunnuksen tallessa minua varten, helpotti meinaan aikas paljon, kuten kuvista voi huomata, hommaa on. Tämän näköistä löytyi:   Before:  After:  Muutama paikka:   Tästä vaan eteenpäin, katsotaan jossain vaiheessa missä kondiksessa toi takarontin lattia oikein onkaan..... Hitsailua on siis lähiaikoina tiedossa, eespäin sano mummo lumessa!
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
vinosilmä
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 25.07.2013 00:22 |
Viestit: 1091
|
JepJep, elä masennu, tuota oli ootettavissa, vanha auto, mutta kyllä siitä hyvä tulee, kun on tekijämies, äläkä ota ressii, mulla on vielä sen kangasalan kaverin numero, jolla myös uuttakin osaa,, pidetään yhteyttä, hyvin sää pärjäät, perheelle oma aika ja rojektille oma, tasapainoiluu, minä tiedän, mitä tuo on, sä teet sen valmiiksi, mä tiedän.........valmiina sillä on sitten mahtavaa koko perheen cruisailla, ei tuu äkkiä muita vastaan.....ja kaikki muistaa tuon auton kyydin....aina
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 08.09.2013 19:19 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Tänään taas tämän kanssa eteenpäin, omasta mielestä paljonkin tuli tehtyä. Öljynpaineen merkkivalo toimii nyt kun virrat laittaa päälle ja sammuu kun kone lähtee käymään, suuri huoli siis öljynpaineen riittävyydestä on poissa, varsinkin kun varotusvalo pelaa, olin kyllä aina katsonut öljyntäyttöreijästä, että nostimille öljy kulkee=paine ok. Syynä toimimattomuuteen oli se, että anturilta ei tullut liittimelle piuhaa ollenkaan, onneksi on tallissa miljoonalodjuja, löytyi oikean kokoinen mutterikin anturin päähän. Pätkä mustaa piuhaa väliin ja banaani liittimeen kiinni.
Toinen juttu oli sisälämmittimen puhaltimen moottorin toimintaan saattaminen, piuhat kiinni ja sisällä olevat katkaisijat oikeisiin asentoihin, niin alkoi sekin pelaamaan.
Kolmas ja isoin juttu tänään oli se, että nyt on autossa toimivatakajousitus. Vaati korkeuden säätimen purkamisen irti, sekä moisen herkistelyn sillai hellästi... (lue: ruustukkiin kiinni, litra crctä joka reijästä sisään ja lekaa tapille). Aukes ja alkoi liikkumaan hyvin. Ei muuta kun kiinni. Iso osa ajasta meni muuten säätämiseen, mutta sain takajousituksesta omasta mielestä erittäin hyvän. Aivan pakko oli lähteä ajelulle, omaksi onneksi vierestä löytyy kuoppainen hiekkatie ja onhan tälläinen vanhus omine hydraulijousitukseen kun tehty tuollaiselle tielle.
Monttuja ei huomaa lainkaan, niin liukkaasti D-malli nuolee tietä. Eipä ole liioiteltuja puheet ison kissan pehmeydestä, ei tosiaan. Jos haetaan vertailua, niin nykyautoista lähimmäksi pääsee mielestäni Xantia, mutta ei kuitenkaan ole ihan samanlainen.
Sitte olikin aika alkaa hitsaamaan vanhusta taas elävien kirjoihin. Vitut sano Vatanen, taas meni kymppitonni, suojakaasupullo typösen tyhjä. Huomenna saan täyden taas. Kyllä tästä hyvä tulee, auto meinaan pelaa paremmin ja paremmin kun sitä vaan käyttää. Silmiini osui tuolta toiselta palstalta kans yks D projekti. Siinä on "vähän" enemmän hommaa kun tässä omassani. Täydet pointsit kaverille, helppo ei hänen projektinsa ole.
Jatkoa seuraa.....
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 08.09.2013 23:54 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Vielä loppuillan räpläyksistä.
Laittelin lähivalojen mittariston merkkivalon toimintaan ja räpläsin äänimerkin antolaitetta eli tööttiä. Mielenkiintoista sinänsä, autossa oli kiinni neljä erillistä tööttiä, kaksi sellaista D-mallin omaa settiä, joista purkamisen jälkeen ja akkutestin jälkeen yks soi kolme muuta risana. Täytyy vissiin hommata jostain D-mallin oma tai tyytyä mopiksen 4,90 tarvikkeeseen. Vielä korjattavia sähköjuttuja olis pyyhkijät, latauksen merkkivalo, pissapojan moottori, ajovaloista ei nyt toimi ne sisemmät, tosin tässä saattaa olla käyttäjässäkin vika, mistähän ne menee päälle? Täytyy tutkia ja hutkia joskus. Sitten, jostain syystä x, repsikan puolen sisätilapuhaltimen piuhat on irti. Miksiköhän tässä autossa on noita piuhoja irroiteltu, niinkuin oli öljynpaineen anturista koko johto jossain. Ihmettelen vaan, onkohan toi peli ollu jollain kädettömällä, vaikuttais vähän siltä. Täytyy kans laittaa jossain vaiheessa startti homma kuntoon, nyt heräte+sytytysvirta menee ylimääräisen releen kautta.
Jatkoa seuraa....
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 09.09.2013 21:14 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Dsharrastelija kirjoitti: ajovaloista ei nyt toimi ne sisemmät, tosin tässä saattaa olla käyttäjässäkin vika, mistähän ne menee päälle? Ei niitä kai tarvitse mistään erikseen laittaa päälle. Ne on kaukovalot ja eikös niiden pidä toimia ihan normaalisti pitkät päälle laittamalla?
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 07:30 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
Ja olet hoksannut pyöräyttää sitä vipua kaksi naksausta? Sen jälkeen on normaalisti viiksestä vetämällä pitkät.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
jarsund
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 08:15 |
Viestit: 104
|
EI välttämättä toimi noin, toisissa katkaisijoissa täytyy painaa vipua sisäänpäin että lisäpitkät toimii!
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 09:11 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Ratin oikealla puolella olevasta viiksestä kun pyöräyttää kerran, syttyy parkit. Toisen kerran, ajovalot uloimpiin umpioihin. Vipua työntämällä vai oliko vetämällä syttyy pitkät ulommaisiin umpioihin. Vasemmalla puolella olevasta vivusta voi valoja "väläyttää". Sisemmät valot eivät pala. Polttimoissa on muuten kahdet langat sisällä. Olikos ne 45 w ja 50 w. Heitin ulkomuistista, olen nyt hommissa. Saattaahan olla, et räplätessä on joku piuha irronut jostain, viimeksi kun noita ihmettelin, sisemmät lamput kyllä toimi, muistan tämän, koska kuskin puolen sisempi poltin oli irrallaan ja näin sen toimivan.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
BXboy89
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 10:48 |
Viestit: 519
|
Toimivatko lisäpitkät äänimerkkiviiksestä? Siinä on se "väläytystoiminto"? Tuossa on pari vuotta tuoreemman käyttöohjekirja jossa selitetään valokatkaisijan toiminta: http://citroenet.org.uk/passenger-cars/ ... ds/34.html. Omassakin on jotain hassua kytkennöissä, sisemmät eivät myöskään jää palamaan. Valokatkaisijasta saa vain ulompien umpioiden pitkät päälle.
Dee Schneider ja Tepsu
|
|
|
|
 |
psjääkäri
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 17:55 |
Viestit: 295
|
Vm.-70 D Superissa toimii alkuperäinen valokatkaisn "pyörittämällä", ilman painalluksia. Tosin mainitaan varusteista riippuen jotain. En ole törmännyt. Oheessa ohjekirjasesta (-71) kuvaus toiminnasta. "Biodeissa" on sama systeemi. Niissä myös syttyy molemmat pitkät valot oheisen ohjeen mukaa. "Biodeissa" on yhteensä keulassa 6 kpl Hi polttimoita. Eli se toinen valosysteemi siellä keulan puolella.
Liitteet: |

valokytkin_vm71.jpg [ 119.14 KiB | Katsottu 24944 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 10.09.2013 19:25 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Kiitos kovasti ohjeista. Kokeilin viikseä, eikä toi ainakaan mene sisäänpäin. Kokeilin kaikkia mahdollisia asentoja, eivät pala. Väläytystoiminta käyttää ulompia, joten uskon vian olevan nyt muulla. Onneksi tämä on siltä ajalta jolloin asiat tehtiin kestämään, joten eiköhän se siitä. Pari hassua piuhaa ja katkaisin välissä, ei mitään raketti tiedettä. Täytyy vaan saada ne rekisteröinti katsastukseen pelaamaan, muuten ei niin väliks, kunhan joku tuikku keulilla palaa 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 16.09.2013 20:40 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Nonni, selkis valojen kohtalo. Pieni pohjustus lienee paikoillaan ennen asiaan käymistä. Myyjä väitti, et autossa on kääntyvät lamput. No ei ole, sekä ainakin kuskin lokari on toisesta autosta, en katsonu vielä tarkemmin repsikanpuolta. Molemmista sisemmistä lampuista on maadoitusjohto poikki, joten autossa on hyvin suurella todennäköisyydellä ollut kääntyvät lamput. Maadotuksia siis tekemään, niin eiköhä syty, muutakin ku saunan pesä..... 
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 17.09.2013 12:59 |
Viestit: 472
|
Uteliaisuuttani kysyn, että miten nuo kääntyvät lamput on toteutettu? Vaijerit ohjausvivustoon?
Kovasti nyt esitellään uusimpana tekniikkana kaarteissa kääntyviä ja vastaantulijoiden mukaan säätyviä valoja vaikka edelliset ovat olleet Citroenissa jo 60-luvulla, ja ajovaloautomatiikka valonvaihtajineen ameriikan peleissä jo 50-luvulla. 70-luvulta lähtien niissä on ollut kääntyvien valojen sijasta sivuvalot jotka on kytketty suuntavilkkuihin. Ja nämä kytkennät on pitänyt katsastusta varten "deaktivoida" Suomessa, tietenkin... Yksi hyvä Amerikan keksintö joka olisi tarpeen, olisi jo 50-luvulla keksitty nopeuden mukaan säätyvä radion ääni. Ei ehkä tarpeen siellä missä ajellaan sileällä asvaltilla, mutta Suomessa se olisi hyvä.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 17.09.2013 14:26 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Säxä77 kirjoitti: Uteliaisuuttani kysyn, että miten nuo kääntyvät lamput on toteutettu? Vaijerit ohjausvivustoon?
Eikös ne sentään hydraulisesti toimi? Enempää niistä en kyllä tiedäkään  edit: en tainnut tietää senkään vertaa  , pikaisella googlettelulla paljastuivatkin ihan vaan mekaanisiksi...
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 17.09.2013 15:29 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Kääntyvät ajovalot toimivat vivuston kautta, jota liikuttaa ohjaus. Ranskalaisesta kun on kyse, on joukossa on myös jousia.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 17.09.2013 22:01 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Dsharrastelija kirjoitti: Kääntyvät ajovalot toimivat vivuston kautta, jota liikuttaa ohjaus. Ranskalaisesta kun on kyse, on joukossa on myös jousia. Ja vaijeria  Eli eikö se mennyt muistini mukaan niin, että toista valoa liikuttaa jokin ohjauksesta tuleva hässäkkä. Ja siitä menee poikittain vaijeri toiselle valolle ja siinä välillä on myös säätö, jolla saadaan säädettyä valojen poikittaista suuntausta. En muista, menikö se vaijeri tuon konetilan edessä olevan jäähdyttimelle suutautuvan alumiinipeltitunnelin ala- vai yläpuolella. Eihän sulla vaan puutu sitä poikittaista vaijeria? Kyllähän tuo näyttää siltä, että sisempien valojen olis tarkoitus kääntyä. Tuossa yhdessä aiemmassa kuvassa jossa on se bensakanisteri varapyörän tilalla kuvittelisin näkyvän yhden vaijeripätkän suuntautuvan jäähdyttimen vierestä konehuoneeseen päin. Eihän se vaan ole valojen kääntövaijeri? Jos se poikittainen vaijeri on poikki tms. niin onhan ne sisemmät valot voitu hätäratkaisuna jotenkin kiilattu "kiinteiksi".
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Pekkax
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.09.2013 12:17 |
Viestit: 230 Paikkakunta: Oulu
|
Ilmanottotunnelin päällä pitäis olla vaakatku, jonka vieressä menee se vaijeri. Edestä katsoen vasemmalla on ohjauksesta tulevan tanko ja oikealle siirtyy liikei vaijerin välityksellä. Näyttää kuvan perusteella puuttuvan tämä vaakatuki kokonaan. Tuossa näkyy kuvassa se vaakatuki ja sen alla vaijeri. http://motorfetish.files.wordpress.com/ ... _motor.jpg
DS7 eTense 4x4 300 - 2020 ID 20 D super - 1971 B11 Normale - 1955
|
|
|
|
 |
Dsharrastelija
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.09.2013 13:49 |
Viestit: 555 Paikkakunta: potsLojo
|
Juu, varapyörän alle tuleva palkki on hommattu, se kun puuttui autosta kokonaan. Isod katteli noita lamppuja silloin kun tota käynnisteltiin Laukaalla ja ilmeisesti ovat tällä hetkellä kiinteät. Autosta puuttuu myös pohjapanssari, jarrujen suojalevyt, pakosarjan ja rungon väliin tuleva suojapelti yms. Kuten jo aikaisemmin kirjoittelin, auto on todennäköisesti ollut jollain kädettömällä, passiivi osiakin puuttuu kiitettävästi.
Tuohan laitetaan kyllä aikanaan keulaa myöten myös palasiksi, kun tehdään niin tehdään kunnolla, tällä mentaliteetilla mennään, silloin pääsen tutkimaan lamput kunnolla. Eikä tuossa olkatapin päässäkään ole mun mielestä sitä rautaa, mikä tuossa linkin takana olevassa kuvassa näkyy. Myyjän mukaan valojen kääntymismekanismi oli otettu pois käytöstä. Katsotaan mitä tulemän pitää ja jos joskus saan tietää auton varustetason ja jos siinä on kääntyvät lamput olleet, ne siihen myöskin hommaan.
Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06 Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75 Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
|
|
|
|
 |
IsoD
|
Viestin otsikko: Re: Dsuper, 1970 Lähetetty: 18.09.2013 18:56 |
Viestit: 609 Paikkakunta: Kouvola
|
Jos nyt muistan oikein, niin nuo sinun kaukovalot on kiinnitetty niillä kiinteiksi tarkoitetuille kehyksillä. Lamppujen kehys on erilainen jos ne on olleetkaan kääntyvät. Niissä löytyy ne tapit ja siinä muovirungossa reijät. Eli jos se on ollut kääntyvillä valoilla (joka siis on mahdolista jos se on erikseen autoon uutena tilattu, eli lisävaruste) siitä on myöhemmin karsittu kaikki vaijerit, sekä poistettu kaikki niihin liittyvät nipukat ja napukat. Melko paljon olisi nähty vaivaa vain valojen deaktivoimiseksi, mutta lie mahdollista? Katso vielä että onko siinä valopömpelissä reijät kaukovalojen ylä ja alapuolella. Kääntyvät valot on saanut tuon ajan DSupereihin ja jopa DSpecialeihinkin (?) joten ei muuta kun hankit ne kilut ja laitat tuikut kääntymään. Mulla on mm. niitä kääntyviä kehyksiä parit (kunnostettavia) ja niitä osia, ehkä ei ihan kaikkia mutta kuitenkin.
Mika Sivonen Chrysler Sebring Cabrio 1997
https://youtube.com/@MikaSivonen http://sites.google.com/site/citroendseries http://citroendseries.blogspot.fi sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
|
|
|
|
 |
|
|