Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 08.04.2020 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tervehdys,

Palstalla tarjottiin ostettavaksi kahta pitkään seissyttä ja siten projektikuntoista ZX Volcanea. Paalituomiollakin jo uhkailtiin foorumin perinteiden velvoittamana. Olinkin juuri sopivasti pari viikkoa aikaisemmin luopunut 1.4 Reflexistä, joten ylellisesti varustettu isolohko piti luonnollisesti kiirehtiä hankkimaan tilalle. Kyseinen yksilö on vaikuttanut foorumilla jo reilu 10 vuotta sitten jolloin se on viimeksi ollut liikenteessä. Pitkän seisonnan jälkeen herkistelyä kyllä riittää, pitää nyt tehdä asiat tärkeysjärjestyksessä ja ajatuksen kanssa pois ettei käy näin.
Kuva
Tahmeasti rulaava auto on saatu hiki hatussa veivattua kärrylle. Täytyy myöntää että kuvaa ottaessa hiukan mietin, onko järkeä vai ei... No, ei kai aina tarvitse ollakaan :D

Kuva
Patinaa on kertynyt sopivasti, kiillotellaan sitten kun joskus kun tekniset seikat on suurin piirtein kunnossa.

Kuva
Moottori ei tahtonut pyöriä vaikka pitkällä varrella väänsi kampuran päästä. Valutin öljyt ulos ja pohja auki. Putsailun jälkeen mitään kohtalokasta ei ollut havaittavissa. Kaadoin pyttyihin sopivia liuottimia, haudoin lohkolämppärillä ja nitkuttelin konetta edestakaisin niin lähtihän se lopulta liikkeelle. On kyllä hyvä saada vanha öljymoska alakerrasta pois pyörimästä.

Kuva
Kiertokangen laakerit uusin nyt samalla, eivät ole pahan hintaiset.

Kuva
Öljypumpun ketjussahan ei XU9:ssä ole kiristintä ja ketju oli löysän puoleinen joten shimmasin sitä hiukan asettamalla 0,2mm alumiinilevyä alkuperäisen välikappaleen alle.

Kuva
Kaikki jarrusatulat puretaan ja herkistellään. Eteen pitää tehdä toiselle puolelle myös uusi jarruputki.

Kuva
Taakse löytyi parempikuntoiset satulat joskus 10v sitten purkamastani 206 Pösöstä, malli on täsmälleen sama. Levyt ja palat tietty uusiksi kanssa.

Kuva
Autosta löytyneen vanhan katsastuslapun perusteella takaiskarit olivat olleet ehtoopuolella jo silloin vuonna 2008. Kokeillaan olisiko näistä apua.

Virtoja en ole autoon kytkenyt muuta kuin ajoin apuakulla bensapumppua sen verran että tankki tuli tyhjäksi. Jakohihna pitää ainakin vielä vaihtaa ennen käynnistysyrityksiä.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 08.04.2020 10:31 

Viestit: 218
Paikkakunta: Hämeenlinna
Sitten kun päätät joskus luopua niin ilmottaudun ostojonon ensimmäiseksi. Av yv jne :) Ei muuta ku rutkasti kuvia ja tekstiä sitä mukaan kun rojekti etenee!



ZX Break 1.8, Chrysler Sebring 2.4
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 08.04.2020 12:05 

Viestit: 791
Paikkakunta: Helsinki
Hessu kirjoitti:
pitää nyt tehdä asiat tärkeysjärjestyksessä ja ajatuksen kanssa pois ettei käy näin.
Kuva


Tää oli ihan paras ketju :-D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 10.04.2020 20:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Mihinkäs me jäätiin? Jakoremmi pitää vaihtaa ennen kuin uskaltaa konetta käytellä. Sattuupa olemaan niin että juuri auton valmistumisen aikoihin XU9 jakohihnan kiristimen tyyppi muuttuu ja hihnan pituus vaihtuu 113z -> 114z. Citroën Servicekin on nykyään maksumuurin takana.

Kuva
Sillä tavallisella tuurilla mulla varastossa oleva remmi on just se väärä, ja pääsiäisen pyhien yli ei viitsi uuttakaan tilata maailmalta. Metka homma että Motonet olisi hihnasta vailla 18,90€ kun Aero Motorsilta irtoaisi hintaan 4,65€. Ei se Broman tyhjän takia ole kauppaiden äyrikunikaaksi päässyt... Fortuna käänsi kuitenkin suopeamman katseen tämän projektin puoleen, nimittäin koneesta löytyi perinnemallin kiristin ja 205:een aikoinaan hommattu remmi passaa.

Kuva
Todiste hihnanvaihdon suorittamisesta. Edellisellä kerralla asialla ollut asentaja oli tulkinnut ajoitusmerkkejä tietyllä suurpiirteisyydellä, nimittäin nokka oli hampaan ellei kaksikin myöhäisellä. On saattanut alavääntö olla hieman kateissa... Jako ei varmaan hypännyt ole, hihna oli ihan kireällä ja hyväkuntoinen.

Kuva
Tankkiin tämän vuosikymmen bensaa, tulpat paikoilleen ja nythän sitä saa jo koettaa käyntiin? Pytyissä ja putkessa oli "vähäsen" naftaa ja WD40:ä jolla olin männänrenkaita liuottanut ja talli sitä myöten täynnä valkoista savua. Kyllähän se lopulta hälvenikin kun antoi käydä rauhassa aikansa. Pahin häiriöääni laantui kun lisäsi puutteella olleet ilmamäärämittarin kiinnityspultit, sen sijaan jakopään suunnalta kuuluu semmoista pientä jokellusta joka loppuu kun painaa hihnan suojamuovia sisään päin alemman hihnapyörän läheltä. Ilmeisesti suoja jotensakin huonosti paikoillaan?

Kuva
Välihommana takaluukun lukkolaite, joka ei napannut luukkua ollenkaan kiinni-asentoon. Umpiruosteessahan tuo on ja salpa ei liiku. Katsotaan mitä on tehtävissä.

Kuva
Vasemman etupyrän tienoilla touhutessa hoksasin että jarruputki oli sangen epäilyttävän näköinen runkoaisan ali kaartavalta osaltaan. No, sehän hajosi jo melkein pelkästä äkäisestä mulkaisusta. Pitäisi kieltää autonvalmistajilta muovitetun rautaputken käyttö jarruissa, turhemmistakin asioista on kaiken maailman säädöksiä. Uusi putki väännettiin nikkelikuparista ja rempatut jarrut ilmattiin suuren fanfaarin säestyksellä emännän suosiollisella avustuksella.

Konetta käytellessä huomasin että lämpömittari kipuaa reippaasti mutta flekti se vaan ei lähde pyörimään. Siivet sentään pyörivät, sulake oli ehjä ja releen kantaa tulee virtaa. Asialla oli selvästi oltu ennenkin, flektin lämpöanturi näytti uudelta ja releissä oli tussimerkintöjä. Eipä ollut huomio kiinnittynyt siihen, että flektin maadoituspistoke oli irti sisälokasuojan pellissä olevasta maadoitussiilistä. Tuon kun tökkäsi paikoilleen niin johan pelasi. Pientä rengassavottaa vielä niin pääsee ehkä jopa koeajolle!



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 11.04.2020 11:46 

Viestit: 254
Paikkakunta: Eurajoki
Nyt kun shimmasit sen öljypumpun ketjun kireämmälle niin älä ylläty kun ketju napsahtaa poikki ajossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 14.04.2020 09:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Olen kanssa lukenut että tietty välys pitää ketjussa olla. No, tämä on edelleen selvästi löysempi kuin uusi ketju jollaisen olen joskus asentanut eli tuskinpa mitään isompaa pelkoa hajoamisesta on.

Sain tosiaan auton nippuun ja pääsin motivaatiolenkille talon ympäri. Päällimmäiset vaikutelmat oli että ainakin ykkösvaihde on välitetty todella pitkäksi ja jarrujen tuntuma oli edelleen vähän pehmeä, tai paremminkin että tehostus puuttuu. Sorallakin saa polkea ihan tosissaan että rengas lukittuu. Mikähän syynä moiseen? ABSit tästä on pimeänä vielä toistaiseksi, mutta sehän ei käsittääkseni jarruvoimaa lisää vaan paremminkin rajoittaa. Tutkin järjestelmää jonkin verran, mittaristosta oli "sattumoisin" juuri ABS:n merkkivalo kärähtänyt ja sen kun korjasi niin valo paloi tietty koko ajan. Netistä löytyneillä ohjeilla en saanut systeemiä vilkuttamaan vikakoodeja (tässä vuosimallissa ei vielä ole Lexian kanssa yhteensopivaa töpseliä). Perinteisellä menetelmällä yleismittarilla tutkimalla paljastui että vasen takapyörän anturi oli pimeä, piirin vastus ääretön. Uusiahan saa eivätkä ole kovin kalliita mutta vanha pitäisi ensin irrottaa. Sehän tietysti istui kolossaan hyvin tukevasti eikä hievahtanutkaan.
Kuva
Tuumasin, että jos pyörännavan purkaa pois niin anturia pääsee naputtelemaan sisäkautta pihalle. Laakerin rasvakupin alta paljastui että parhaat voiteluominaisuudet oli ja rasvasta käytetty. Ulosvetäjällä navan sai aika mukavasti pois mutta sisäkooli jäi akselitappiin kiinni ja kuulat pomppivat pitkin tallin lattiaa. No, olipa tuo kehä jo vähän sinistynyt eli tuskin olisi kovin pitkään kestänyt enää. Lisätään ostoslistalle myös laakeri.
Kuva
Sisemmän laakerikehän taakse ei ulosvetäjän käpälät mahtuneet. Yleensä on tullut rälläköityä nuo halki mutta melkeinpä oli helpompi hitsata tuohon toinen sisäkehä väärinpäin tartuntapinnaksi, lämpö helpotti myös irrotusta jonkin verran.

Moottorin käynti ei ollut kovinkaan tasaista, joten mittasin aluksi puristuspaineet. Kaikki neljä olivat baarin sisään joten siitä ei löytynyt selitystä. Polttoainesuodatin näytti siltä että se oli edelleen Rennesissä vuonna 1991 asennettu yksilö. Varastossa oli sattumoisin sopiva uusi filtteri jonka vaihdoin. Vanha oli tyhjäksi valutettunakin yli kaksi kertaa painavampi joten kaipa sinne jotain moskaa oli jo ehtinyt kertymään. Käyntiin ei tälläkään isoa vaikutusta ollut joten nyppäsin seuraavaksi suutinkiskon ylös ja tutkin suuttimien kuntoa. Jokaisesta neljästä oli ruiskutuskuvio kateissa, bensa tuli neulamaisena suihkuna joten mistään kartiokuviosta tai polttoainesumusta ei voinut puhuakaan. Hyllyssä oli johonkin toiseen projektiin aikoinaan eBaysta hankitut uudet muovirunkoiset kiinasuuttimet joissa tuotto on lähes sama. Sopivat paikoilleen ihan bolt-on. Ei muuta kuin käyntiin ja täytyy sanoa että ero oli todella iso! Koneen heiluminen joutokäynnillä lakkasi oikeastaan kokonaan ja pakoputkesta ei enää kuulu sellaista ihme putputusta kuten kaasarikoneessa jossa on ryyppy unohdettu päälle. Saattaa jopa olla jonkinmoinen vaikutus päästöihin.

Projekti on nyt holdissa muutaman päivän osia odotellessa. Takaluukun lukkolaitetta liotin peittausliuoksessa reilun vuorokauden ja se alkoi toimimaan oivallisesti. Asensin maalattuna paikoilleen. Oikean takaoven ikkunahissin vaijeri oli poikki eikä varaosaa ole nyt käytettävissä, joten lukitsin nyt vaijerin pään oven sisällä pultin kannan alle joten lasi on tukevasti kiinni-asennossa. Vasen takaovi puolestaan ei pysynyt kiinni, lukkolaitteen purkaminen ja öljyäminen auttoi asiaan.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 14.04.2020 13:00 

Viestit: 165
Paikkakunta: Turku
Hattua pitää nostaa Teille kaikille jotka osaatte ja viitsitte tehdä vähän isompaakin remppaa autoille. Like!



Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 17.04.2020 10:33 

Viestit: 300
Paikkakunta: Lahti
Mielenkiintoinen projekti tämäkin. Kiva, että täällä porukka jaksaa aktiivisesti kirjoitella projekteistaan! Näissä kuitenkin tieto säilyy ja on löydettävissä pitkään, niin ovat avuksi muille remppaajille.
Olipas surkeaa luettavaa tuo toinen Volcane-projekti :cry: Kauhea tekemisen meininki ja into päällä, mutta kyllä mentiin joka hommassa vaikeimman kautta! Aika turhauttavaa on neuvojakin tuollaisessa tilanteessa antaa... Toisenmerkkisen harasteauton kanssa olen törmännyt samaan, että ei edes perusasioita ensin testata ja laiteta kuntoon, vaan heti ensimmäisenä ollaan vaikka vaihtamassa konetta tai vahdelaatikkoa, vaikka kysessä tod. näk. olisi vain huollon tarpeessa oleva kaasari tai vaihteiston keppilinjan löystynyt säätö. Sitten lopulta ihan hyvä aihio päätyy romuiksi ja pihaan hankitaan toinen vastaava ja sama homma toistuu :evil:



Citroen C4 berline 2005, Citroen CX Pallas 1984, VW 412 sedan 1973, VW 411 Variant 1972
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 19.04.2020 18:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Pientä välihomaa uusia osia odotellessa. Väkersin C5 alupeltivanteille jotkut käytetyt 195/55R15 kumit ja sovittelin niitä, hyvin näyttäisi passaavan. Haettiin tuosta naapurikylästä myös varmuuden vuoksi ja vastaisen varalle yhdet Cetef France 14" aluvanteet jostain 90-luvun alusta. ET tosin 24 joten vähän turhan sisään jää tässä. 405 Pösöissä noita on ainakin näkynyt.

Purin irti takaistuimen ja pesin sen, imuroin matkustamon takaosan ja pyyhkielin paikkoja muutenkin siistimmäksi. Tuulilasin pyyhkijään uusi Valeon sulka. Oikean ajovaloumpion lasi oli ihmeellisesti irti liimauksestaan, pysyi matkassa vain siksi, että puskuri, maski ja sivuvilkku estävät sitä putoamasta. Siivosin umpion paineilmalla ja liisteröin puhdistetun lasin sikamassalla paikalleen.

Noita aloitusviestissäkin kuvattuja Marellin iskareita piti ruveta asentamaan. Kerkesin jo vanhat purkaa mutta asentaessa iski epäusko: Uudet olivat monta senttiä lyhyemmät :roll: Pienen tutkimisen jälkeen osoittautui että olin ostanut AX/Saxo/106 takaiskarit, väärin katsottu osanumero jossain vaiheessa. Tarviiko joku? Halvalla lähtee...



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 20.04.2020 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Osat saapuivat ja pakettifirman kuriirin kanssa juteltiin kotvanen sitikoista kun hän oli bongannut Beksin autokatoksessa :)
Kuva
Pyöränlaakeri ja napa on siis sama osa ja absin hammaskehä uusiutuu tietty samalla. Tilasin ylimääräisen rasvakupin jos toisen puolen laakerin voitelisi samalla. Tietenkään eivät voineet olla saman malliset...

Ja sitten ABS-jarrujen ihmeelliseen maailmaan. Uuden anturin asentaminen ei vaikuttanut merkkivalon toimintaan yhtikäs mitään (palaa siis aina kun on virrat päällä) vaikka vanha anturi oli toki mittaamalla todettu vialliseksi. Systeemissä on siis jotain muutakin hämärää vielä. Kaikkien pyöräanturipiirien resistanssit on mitattu keskusyksikön päästä ollen kohtalaisella tarkkuudella 1 kohm haarukassa. Uusi anturi tosin vähän korkeampi kuin vanhat. Koetin simuloida vanhaa anturia asentamalla pyörän puoleiseen liittimeen 1k vastuksen, ei vaikutusta. Virransyötöt todettu toimiviksi, jarruvalokytkin toimii, maadoitukset on kaikki purettu ja putsattu. Vikakoodeja ei saa vilkutettua ulos diagnostiikkatöpselin ykköspinniä maadoittamalla, valo vain palaa koko ajan. Absin pumppu surraa jos yhdistää keskusyksikön releen pinnit 30 ja 87 eli ainakaan se ei ole pimeänä.
Kuva
Netistä kaivetun vinkin perusteella otin kojelaudan sulaketaulun irti, purin ja käytin kaikki juotokset sulana. Muutama pinni oli vähän epäilyttävän näköinen mutta rempalla ei ollut vaikutusta absien toimintaan. Takavalojen maadoitukset ja jarruvalopolttimot kannattaisi kuulemma tarkistaa mutta ellei sittenkään vielä pelaa niin alkaa olla takki aika tyhjä.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 21.04.2020 09:17 

Viestit: 218
Paikkakunta: Hämeenlinna
Voisko olla että jokin antureille menevistä johdoista ois hapettunu sisäpuolelta piloille?
Lainaa:
ET tosin 24 joten vähän turhan sisään jää tässä.
Omaan laitoin samalla et:llä olevat 6,5 leveät vanteet, kyllä siellä kaponen spaceri saa välissä olla ettei hinkkaa renkaat sisäsyrjältä mihinkää. Nuo umpioiden lasit on kyllä kummallisia, omasta oli kans irti ja peilipinta oli jo sen verran kehnossa kunnossa että oli hilseilly. Kelpas kuitenki leimalle. Vilkusts kans tippu lasi matkan varrelle :D Nuita suuttimia mietin kun omakin putputtaa ja tyhjäkäynti aavistuksen vaeltaa että pitäiskö kokeilla uä pesurilla putsailla niitä, kiinasta toki sais koko sarjan n. 30€. Takalasien vaijerit myös poikki/ei toimi niinkuin sulla.



ZX Break 1.8, Chrysler Sebring 2.4
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 14.05.2020 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Pieni luova tauko tämän projektin suhteen teki terää, monena päivänä putkeen sitä tulikin pajotettua. Selvittämättömästä ABS-viasta jäi vähän pa$ka fiilis. Tämän auton laitteiston tyyppi on Bosch 2E, jota on käytetty melko harvassa autossa. Kyseessä on 3-kanavainen järjestelmä. Premium-autot käyttivät jo 90-luvun alussa parempia 4-kanavaisia ja pienemmissä autoissa (kuten ZX) lukkiutumaton jarrujärjestelmä oli kallis lisävaruste jota ei varmaan ihmeemmin myyty. Tilasin melkoisella riskillä Saksan eBaysta kuvien perusteella samaa sukupolvea olevan ABS-yksikön josta ei kerrottu edes mistä autosta se on.
Kuva
Osa saapui, se oli valmistettu vuonna 1996 ja osanumeroa googlettamalla vaikuttaisi olevan F-Astran osa. Heitin tuon rele-ohjainlaitemodulin suoraan ZX alkuperäisen tilalle, vaihto ei vaadi kun sähköliittimen ja muutaman ruuvin irrottamisen. Jännityksen vallitessa virrat päälle: Merkkivalo syttyy... ja hetken päästä sammuu! Käyntiin ja ajolenkille pihaa ympäri. Valo toimii edelleen ihan oikein ja absitkin pelaa kovassa jarrutuksessa soralla aivan kuten pitää. Result :)

Mieliala koheni kun epäselvä vika tuli nyt ilmeisesti selätettyä. Niputin konehuoneen sähköboksit ja imuilmaputkistot kasaan ja samaten kojelaudan osia jotka oli tutkimusten takia räjäytetty auki. Nopeusmittarin vaijeria oli jo joku edellinen seppä nyhtänyt ulospäin sillä seurauksella että mittariin kiinni tuleva pikaliitin oli kuoresta irti. Korjasin tuon nyt auttavasti liimakutistesukalla, mutta eipä se uusikaan osa näyttäisi olevan tarvikeliikkeessä kuin rontti 6 euroa.

Selviteltävää olisi vielä lasinpyyhkimen toimimattomuus, aurauskulmat kuntoon toisen raidetangon sisäpään vaihdon myötä, yleistä siistimistä jne.



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 14.05.2020 22:45 

Viestit: 340
Tämä prokkis on seurannassa ja tulipa hyvä fiilis kun abs-vika selvisi. Nyt kun on tieto että missä on samaa modulia käytetty niin löytyykö niitä paremmin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 18.05.2020 08:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1403
Paikkakunta: The City of Häijää
Tuulilasin pyyhkimen kytkeminen ei tosiaan aiheuttanut muuta elämää kuin pientä releen rapsahtelua kojelaudan uumenissa. Otin akvaarion suojamuovin pois jolloin pääsi heiluttelemaan moottorin sähköliitintä. Sillä konstilla alkoi jo jotain liikettäkin syntymään mutta kovin vaivalloisesti. Onneksi moottorin irroitus on aika helppo homma. Samalla sai imuroida havunneulaset pois kaukalosta.
Kuva

Kurkkasin sähkömoottorin sisään, ei ongelmia sillä suunnalla. Muut nivelet vaikuttivat myös liikkuvan aika mukavasti. Itse pyyhkijän akseli sen sijaan ei, sai paukuttaa jonkin aikaa että sen sai ulos pesästään. Perässä tuli hyppysellinen ruostetta. No, nää on näitä eli mirkelipaperilla akseli kiiltäväksi ja kunnolla vaseliinia. Nyt pyyhkijä toimii hyvin, tosin taisi mekanismin käyttövipu jäädä yhden hampaan pieleen kun nyhtäisee sulkaa aavistuksen alaspäin ennen kuin lähtee liikkeelle lasin yli. Pitää korjata joskus.

Paremman tekemisen puutteessa siivoilin hiukan sisätiloja ja vaihdoin mm. ratin vasemmalla puolella olevan katkaisinpaneelin oikean malliseen jossa on Volcanen punainen lista. Samalla naksin pois ylimääräiset penkinlämmittimen ja ilmastoinnin katkaisijat ja laitoin peitelevyt tilalle. Joku on nähnyt noita asialliseksi kylvää kojelautaan vaikka kyseisiä varusteita ei autosta löydy.

90-luvun alun punaiset autot ovat legendaarisia haalistumaan eikä tämä tee poikkeusta. Konepelti on oikein erityisesti "marjapuuron värinen". Jäkälä istui ihmeen tiukasti pinnassa mutta ankaralla kuuraamisella alkoi sedimentti pikku hiljaa irrota. En jaksanut käsitellä kuin puolikkaan konepeltiä tällä kertaa :D
Kuva



DS 21 Pallas 1966 BVH4, ZX 1.9 Volcane 1992 BVM5, Xsara 1.8 Break 1998, C6 3.0 Exclusive 2006 BVA6
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX Volcane - Elävien kirjoihin?
ViestiLähetetty: 20.05.2020 20:47 

Viestit: 348
Paikkakunta: Hollola
Hienoa että nämä laitteet säilyivät, tässä olisi oiva tarina vaikka Citroenkerhon lehteen jolloin se jäisi elämään painetussa muodossa.

Ari



Citroen C4 Cactus -14
Citroen Berlingo XTR -08
Harley-Davidson Softail Heritage -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: