Nyt se sitten realisoitui, eli tallissa on pukissa kiinni 76-79 välillä valmistettu vihreäkoppainen vapaavaihteinen Terhi 3.5.
Pala suomalaista teollisuushistoriaa: Terhillä vesille, soutaen kotiin. Terhi vie, tuuli tuo. Käsi kipeä, kuin Terhin omistajalla jne...
Tämän mallin erikoisuus on itse voimanlähde, eli moottorina onkin Valmetin sijasta Tecumseh AV642, jolle Vene-lehti mittasi testissään 7/79 tehoksi huikeat 2,4hv. Ilmoitettu 3,5 taisi olla muista Terheistä poiketen SAE hevosia.
Laatta kertoo itse moottoriosan valmistuspäiväksi 7.5.1974, joten näitä on varmaan hankittu aikanaan Valmetille jonkinkokoinen kasa.
Osia Tecuun saa USA:sta edelleen, joten siitä puolesta ei tule ongelmaa. Korjausopas ja varaosakuva oli ladattavissa suoraan valmistajan sivuilta.
Ekana alkoikin sitten mietityttää, pitäisiköhän bensan sekaan laittaa lyijynkorviketta? Noihin aikoihin Jenkkilässä alettiin jo siirtyä lyijyttömän käyttöön, eli todennäköisesti lyijytönkin kelpaa. Eipä tuossa ole niitä pakoventtiilien istukoitakaan. Bensankulutus on kuulemma 1,5-2 litraa/tunti, joten lisäaineet eivät ole ainakaan kustannuskysymys.
Sitten pitäisi hankkia vielä sellainenkin pikkujuttu, kuin se vene, johon tuon voisi ruuvata kiinni...
