Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 17:17 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Ajelin onneksi mateluvauhtia kun Bx pamautti yht`äkkiä ikäänkuin etujarrut lukkoon. Pääsin kuitenkin liikkeelle, ajelin hyvin hitaasti ja sama toistui muutaman kerran. Parkkilukko menee ilmeisesti päälle, luulisin. Sama kävi vaikka vaihteenvalitsin oli missä asennossa tahansa, siis 1,2,3 tai A. Mikähän sieltä on hajonnut tai irronnut.
Tähän asti toiminut 3,5 vuotta hyvin. Soitin kaverin hinaamaan kotiin. Nyt sitten kiireellä asentamaan lisäjarrupoljinta ja peiliä manuaali beksiin jotta saan sen huomenna katsastettua. Tarkoitus aloittaa tyttären opetus Citrottareksi. Neuvokaapa tuon automaatin asiassa. Kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 18:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ei sen parkkilukon pitäis ihan helepolla ittekseen lkaa päälle hyppimään, sillä sen "kynsi" on hammastuksen omaavan levyn alapuolella, ja lisäksi kyseistä "kynttä" painaa jousi pois..?

Piti ihan kuvat esille kaivaa kun muistikuvatkin tuollaisia väittivät...

Jos tuota parkkilukkoa tällätään päälle kun auto on vähänkin liikkeessä, niin laatikosta kuuluu aika mahdoton "pärinä" kun kynsi yrittää tarttua kiinni hammastukseen. Kuvasta äkkisilteen laskettuna tuossa on kuitenkin se 16 hammasta ja kyseinen osa pyörii nelisen kertaa nopeammin kuin pyörät (perävälityksen verran), niin ei sitä lukkoa edes saa päälle auton liikkuessa (tämähän on tullut testattua mm. Myytinmurtajissa)...

Jostain muualta kyllä sitä vikaa voisi metsästää, en ehkä ihan ekaksi tuota parkkilukkoa veikkaisi..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 18:39 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Mitä vaihtoehtoja on. Etupyörät menevät kuitenkin lukkoon jotenkin sillä lailla pätkittäin. Vaikea kuvailla, mutta monta äkkinäistä tarttumista peräkkäin. Sitten pääsee kuitenkin jatkamaan, kunnes sama toistuu. En uskaltanut ajaa kotiin vaan kutsuin hinaajan. Öljyt vaihdettu n. 6000 km sitten. Onko beksissä suodatin autom. öljy puolella. En nimittäin ole itse vaihtanut tuohon öljyjä, joten en ole perehtynyt siihen puoleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 21:14 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Voiko liika öljy aiheuttaa moista. Mittatikun mukaan öljyä on jonkinverran liikaa. ( täytyy laskea ylim. pois)
Entä mahdollinen lika.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Olisiko tuon johtuminen jarruista mitenkään mahdollista?



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Jarrupaloista pinnat irti :o ?



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 22:33 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Epäilen kovasti tuota jarrupalajuttua, mutta tutkin sen huomenna. Kyllä se kovasti tuntuu vaihteisto-ongelmalta. Toivottavasti olette kuitenkin oikeassa, pääsisi vähemmällä. Minkälainen tuo systeemi on?
Kaveri epäili, että jos systeemissä on likaa se voi tukkia jonkun venttiilin ja silloin voi mennä kaksi vaihdetta
yhtäaikaa päälle?? Mitä sanotte tällaisesta epäilystä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 09.10.2009 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Tuossa on se kaavio miten vaihteet kytkeytyy laatikossa, pyörien kannalta "lukkoon" laatikkoa ei oikein saa vaikka tuon miten kytkisi väärin, moottorin se sammuttaisi/rikkoisi paikkoja jos tällaista tapahtuisi..?

Tietysti jos laatikon sisällä on jotain mekaanisesti rikki, perämurikassa tai jossain että siellä pääsisi jotain kiilautumaan ikävästi jumiin, se voisi selittää laatikon jumittumista. Muuten ei tuota saa terävästi tarttumaan kiinni, oikein mitenkään. Ellei sitten laatikossa ole alkanut tapahtua kulumisen seurauksena runsaan päittäisvälyksen aiheuttama neulalaakereiden neulojen putoilu ei-toivottuihin väleihin, joka sitten tällaisena nykimisenä/jumituksena tuntuisi..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 10.10.2009 14:00 

Viestit: 3
Jos kyseessä olisi jarruvika, on vastaavan kaltaisesta hieman kokemusta:
405 alkoi talvella toisinaan jarruttaa, ihan reilusti (kulki alle 100km/h kaasu pohjassa pikatiellä).
Ongelmana oli ruostuneet jarrusatulan liukutapit yhdessä ilmeisesti vetisen jarrunesteen kanssa -
jarruihin tuli sopiva lämpötila tietyn ajomatkan jälkeen ja nesteen laajeneminen (vesi) ilmeisesti painoi jarrun päälle.
Kun liukutapit olivat ruosteessa ja jäässä (rikkinäiset kumit), ei jarru irrottanut itsekseen ennen kuin vanne oli todella kuuma ja auto parkissa.

Ajankohta sopisi ongelmaan, alkaa vesi jäätyä. :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 10.10.2009 16:23 

Viestit: 133
Lisävaihtoehtona tarkista, etteivät pyörän laakerit ole ruosteessa tai vetoakselit nivelistään rikki. Onko mitään eroa, jos kaartelee vasemmalle tai oikealle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 10.10.2009 19:54 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Manuaali bx:n laitto katsastusta varten on vienyt tämän päivän. Läpäisi onneksi katsastuksen. Sen verran ehdin tutkiskelemaan, että jarrut näyttävät olevan kunnossa, palat paikoillaan. Ajoin tuossa pihassa pikkuisen ja kaikki toimi normaalisti. Tutkin enemmän kun ehdin ja ilmoittelen sitten. Lisää ajatuksia ja ehdotuksia luen mielelläni. Auttaisikohan jos ottaisi öljyt pois ja huuhtelisi, jos siellä on likaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 11.10.2009 08:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Voisiko perästä olla esim. hampaita irti? Toisalta, jos siitä syystä pyörät menisivät lukkoon, niin tuho voisi olla totaalisempikin... Katso nyt, että mitä rojua sieltä öljyn mukana ulos tulee.

Vääränmerkkisessä mulla on kerran perästä hammas karannut, ja vetänyt pyörät lukkoon. Mutta siinä tulikin sitten myös hampaankappale akselin kuoresta läpi ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 12.10.2009 09:42 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tsekkasitko myös takajarrujen pinnat?
Mulla oli ameriikan ihmeessä toisesta takajarrusta (rumpujarrut) toisen kengän pinta irti (kokonaan).
Pariin otteeseen kesken ajon tuo lukitsi jarrut kiilautumalla rummun ja satulan väliin vinoon.
Lukittumininen oli niin voimakas, että tuntui kuin kaikki jarrut olisivat menneet lukkoon. Koska tuo kuljin on neliveto, kuvittelin aluksi ongelman olevan joko automaattilaatikossa tai transmissiossa.
Mutta lopulta kun avasin takajarrun rummun putosi sieltä syliin tuo kengän pinta. Uusiminen poisti lukittumisongelman.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 12.10.2009 10:53 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Myös takajarrut on katsottu, vika ei ole siellä. Jännä juttu, että kun kokeilin pihassa auto tuntui normaalilta.
Peruuttelin ja ajoin hitaasti eteenpäin eikä mitään outoa tapahtunut. Tutkin tänään lähemmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 16.10.2009 20:56 

Viestit: 3
Muistuipa tässä mieleen tapahtuma kultaiselta 90-luvulta..
BX 19 TRS Break, ikään kuin jarruttelee, tapahtui muutamia kertoja.
Tuntui että jokin olisi polkaissut jarrua nopeasti ja vapauttanut heti, tuntui minulla lähinnä oikeassa etupyörässä.
Sen puolen murros napsui, mutta hyvin hiljaa eikä vaikuttanut muutenkaan vielä heikolta.
Pari päivää myöhemmin veto loppui ylämäessä ja alkoi melkoinen mekkala - murros oli hajonnut ja sylkenyt kuulat pihalle.
Elikkästä, onko sinulla varmasti murros ehjä? Ettei vain ole biltemasta..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 16.10.2009 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vetoakseliin liittyen kuulin tarinan kaverista jolla katkesi vetoakseli Renaultin jostain GT vehkeestä. Koska osa oli kallis, kaveri hitsasi vetoakselin jämän auton pohjaan kiinni ja ajoi autokauppaan autoa vaihtamaan. :mrgreen:



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 16.10.2009 23:25 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Nyt tuli uusi osa 22:n Bx vuoden jälkeen. Mikä on murros. En ole vieläkään ehtinyt auton alle, huomenna luultavasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 01:40 

Viestit: 88
Paikkakunta: Suur- Kuusaa
Mulla kanssa joskus n. 2001 BX 19 TRS Breakilla -87 ilmeni skugelissa sitä, että jarrut nykivät kiinni, mutta ehkä vain peruuttaessa, en muista. Vika sitten löytyi siitä, että koko jarrusatula oli löysästi kiinni. Olin tainnut ihan itse tehdä sille jarruremppaa tai saattoi olla, että pyörän laakeri meni ja vaihdoin ykköskoppaisesta koko navan. Kiristysmomentit taitavat olla ihan aiheesta ohjeellistettu ;-).

Tässä automaatin tapauksessa -mitä tässä topicissa käsitellään- tuskin kuitenkaan on ihan sama vika.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 02:02 

Viestit: 323
Paikkakunta: Kalafornia
Onko renkaat vaihdettu äskettäin? Oikeat pultit/vanteet? Satulat kiinni?

Sitten taitaa mennä vetonivelten puoleen?

Tosin mulla kerran taunuksessa etulaakeri hirtti lahjakkaasti kiinni ja tempoi rattia mukavasti rekaa kun ohitin :lol: Meni napakin uusiksi :shock:



EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 18:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Jos tuo olisi vaihteistosta johtunut niin tuskin auto enää liikkuisi mihinkään.

Vetonivelvika on omassa BX:ssä tehnyt juuri tuommoista, ei ole muuten oirehtinut mitenkään mutta jotain vikaa ollut kumminkin ja kun on sopivasti sitten lämminnyt niin pyörä lukkoon. Sitten pienen ihmettelyn jälkeen toiminut taas kunnes seuravana päivänä sama juttu.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 19:18 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Minä vaihdoin vähän aikaa sitten kuskin puoleisen vetonivelen varaosa-autosta ottamaani. Täytyy tutkia
se ensimmäiseksi. Molemmin puolin vetoakselit näyttävät olevan asiallisesti paikoillaan. Ajelin juuri äsken edestakaisin tuossa pihassa eikä mitään ongelmaa. No tämä on nyt seisonnassa kevääseen, onpahan
aikaa tutkia. Ilmoittelen myöhemmin mitä ilmenee.
Jarrut on kunnossa, satulat kiinni ja renkaita ei vaihdettu niinkuin ei pulttejakaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 19:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
huu. mainittakoon sen verran,että manuaali BX:n ulkonivelen boorituksessa on 21 pykälää ,mutta automaatin akselissa 23 vastaavaa , joten eivät käy keskenään.. ratkaisu on helv. helppo. vaihda koko akseli ,tai ulompi pätkä, koska sisänivel munapesineen on sama molemmissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 21:18 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Jahas, pari viikkoa ajettu tuolla. Se kuitenkin meni nätisti paikalleen ja toimi normaalisti tähän asti. Se automaatin akseliko on sitten ohuempi kun meni paikoilleen. Olisipa pitänyt tuokin sopivuus tarkistaa täältä. Kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 17.10.2009 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
huu. mainittakoon sen verran,että manuaali BX:n ulkonivelen
boorituksessa on 21 pykälää ,mutta automaatin akselissa 23 vastaavaa ,
joten eivät käy keskenään.. ratkaisu on helv. helppo. vaihda koko
akseli ,tai ulompi pätkä, koska sisänivel munapesineen on sama
molemmissa.

En olisi ihan valmis uskomaan tuota eroa automaatin ja manuaalin välillä Bx:n kohdalla vetoaksilan kanssa, sen verran useita konversioita manuaalista automaatiksi on tullut tehtyä ja myös heiteltyä vetoakseleita ihan surutta mallista toiseen sen enempää katsomatta eikä niissä ole ikuna ollut sopivuusongelmia... Jotain uskonvahvistusta tähän siis vaadin, muuten väitän vahvasti ettei näissä ole mitään eroa, ja väitteeni perustuu täysin kokemusperäiseen tietoon...

Sitrosen hinnasto kirjoitti:
BX VETOAKSELI B

BX VETOAKSELI ILMAN VETONIVELTÄ B

BX14 SISÄPÄÄN SUOJAKUMI SUOJUKSELLA < 88

BX 14 88>VETOAKSELI VASEN

BX14 88> VETOAKSELIN SISÄPÄÄN KUMISARJA

BX VETONIVEL

BX VETONIVELEN LUKKORENGAS (EI GTI)

BX19GTI=TURBOD -GTI 16V MURROSNIVEL (EI ABS)

BX 19GTI-16V ABS MURROSNIVEL

BX GTI=TURBOD VETONIVELEN LUKKORENGAS

BX GTI=TURBOD ULOMPI VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA

BX VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA PITKÄ 83 X 23 RP 3887>

BX VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA LYHYT <7.87

BX16-19 VETOAKSELIN SISÄPÄÄN KUMI 88MM<3886

BX16-19 VETOAKSELIN SISÄP. KUMISARJA 76,5 MM RP3887>

BX OIKEAN VETOAKSELIN TUKILAAKERI

Jos automaatissa olisi erilaista akselia, niin uskoisin myös täältä sellaisen löytyvän..? Kuten mm. Xm:n kohdalla löytyy, siinä kun on erilainen akseli automaatin kanssa..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90
ViestiLähetetty: 18.10.2009 18:43 

Viestit: 217
Paikkakunta: Helsinki
Muistatko kokemjne väärin tuon automaatin boorituksen. Laskin juuri pykälien määrän ulkonivelessä 25. Manuaalin niveltä ei nyt ole lähettyvillä. Onko jollakin, jotta voisi tarkastaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: