|
Kirjoittaja |
Viesti |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 17:17 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Ajelin onneksi mateluvauhtia kun Bx pamautti yht`äkkiä ikäänkuin etujarrut lukkoon. Pääsin kuitenkin liikkeelle, ajelin hyvin hitaasti ja sama toistui muutaman kerran. Parkkilukko menee ilmeisesti päälle, luulisin. Sama kävi vaikka vaihteenvalitsin oli missä asennossa tahansa, siis 1,2,3 tai A. Mikähän sieltä on hajonnut tai irronnut. Tähän asti toiminut 3,5 vuotta hyvin. Soitin kaverin hinaamaan kotiin. Nyt sitten kiireellä asentamaan lisäjarrupoljinta ja peiliä manuaali beksiin jotta saan sen huomenna katsastettua. Tarkoitus aloittaa tyttären opetus Citrottareksi. Neuvokaapa tuon automaatin asiassa. Kiitos!
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 18:29 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ei sen parkkilukon pitäis ihan helepolla ittekseen lkaa päälle hyppimään, sillä sen "kynsi" on hammastuksen omaavan levyn alapuolella, ja lisäksi kyseistä "kynttä" painaa jousi pois..?
Piti ihan kuvat esille kaivaa kun muistikuvatkin tuollaisia väittivät...
Jos tuota parkkilukkoa tällätään päälle kun auto on vähänkin liikkeessä, niin laatikosta kuuluu aika mahdoton "pärinä" kun kynsi yrittää tarttua kiinni hammastukseen. Kuvasta äkkisilteen laskettuna tuossa on kuitenkin se 16 hammasta ja kyseinen osa pyörii nelisen kertaa nopeammin kuin pyörät (perävälityksen verran), niin ei sitä lukkoa edes saa päälle auton liikkuessa (tämähän on tullut testattua mm. Myytinmurtajissa)...
Jostain muualta kyllä sitä vikaa voisi metsästää, en ehkä ihan ekaksi tuota parkkilukkoa veikkaisi..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 18:39 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Mitä vaihtoehtoja on. Etupyörät menevät kuitenkin lukkoon jotenkin sillä lailla pätkittäin. Vaikea kuvailla, mutta monta äkkinäistä tarttumista peräkkäin. Sitten pääsee kuitenkin jatkamaan, kunnes sama toistuu. En uskaltanut ajaa kotiin vaan kutsuin hinaajan. Öljyt vaihdettu n. 6000 km sitten. Onko beksissä suodatin autom. öljy puolella. En nimittäin ole itse vaihtanut tuohon öljyjä, joten en ole perehtynyt siihen puoleen.
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 21:14 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Voiko liika öljy aiheuttaa moista. Mittatikun mukaan öljyä on jonkinverran liikaa. ( täytyy laskea ylim. pois) Entä mahdollinen lika.
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 21:21 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
Olisiko tuon johtuminen jarruista mitenkään mahdollista?
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 21:32 |
Viestit: 1128
|
Jarrupaloista pinnat irti  ?
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 22:33 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Epäilen kovasti tuota jarrupalajuttua, mutta tutkin sen huomenna. Kyllä se kovasti tuntuu vaihteisto-ongelmalta. Toivottavasti olette kuitenkin oikeassa, pääsisi vähemmällä. Minkälainen tuo systeemi on? Kaveri epäili, että jos systeemissä on likaa se voi tukkia jonkun venttiilin ja silloin voi mennä kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle?? Mitä sanotte tällaisesta epäilystä?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 09.10.2009 23:28 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Tuossa on se kaavio miten vaihteet kytkeytyy laatikossa, pyörien kannalta "lukkoon" laatikkoa ei oikein saa vaikka tuon miten kytkisi väärin, moottorin se sammuttaisi/rikkoisi paikkoja jos tällaista tapahtuisi..? Tietysti jos laatikon sisällä on jotain mekaanisesti rikki, perämurikassa tai jossain että siellä pääsisi jotain kiilautumaan ikävästi jumiin, se voisi selittää laatikon jumittumista. Muuten ei tuota saa terävästi tarttumaan kiinni, oikein mitenkään. Ellei sitten laatikossa ole alkanut tapahtua kulumisen seurauksena runsaan päittäisvälyksen aiheuttama neulalaakereiden neulojen putoilu ei-toivottuihin väleihin, joka sitten tällaisena nykimisenä/jumituksena tuntuisi..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
takiainen
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 10.10.2009 14:00 |
Viestit: 3
|
Jos kyseessä olisi jarruvika, on vastaavan kaltaisesta hieman kokemusta: 405 alkoi talvella toisinaan jarruttaa, ihan reilusti (kulki alle 100km/h kaasu pohjassa pikatiellä). Ongelmana oli ruostuneet jarrusatulan liukutapit yhdessä ilmeisesti vetisen jarrunesteen kanssa - jarruihin tuli sopiva lämpötila tietyn ajomatkan jälkeen ja nesteen laajeneminen (vesi) ilmeisesti painoi jarrun päälle. Kun liukutapit olivat ruosteessa ja jäässä (rikkinäiset kumit), ei jarru irrottanut itsekseen ennen kuin vanne oli todella kuuma ja auto parkissa. Ajankohta sopisi ongelmaan, alkaa vesi jäätyä. 
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 10.10.2009 16:23 |
Viestit: 133
|
Lisävaihtoehtona tarkista, etteivät pyörän laakerit ole ruosteessa tai vetoakselit nivelistään rikki. Onko mitään eroa, jos kaartelee vasemmalle tai oikealle?
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 10.10.2009 19:54 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Manuaali bx:n laitto katsastusta varten on vienyt tämän päivän. Läpäisi onneksi katsastuksen. Sen verran ehdin tutkiskelemaan, että jarrut näyttävät olevan kunnossa, palat paikoillaan. Ajoin tuossa pihassa pikkuisen ja kaikki toimi normaalisti. Tutkin enemmän kun ehdin ja ilmoittelen sitten. Lisää ajatuksia ja ehdotuksia luen mielelläni. Auttaisikohan jos ottaisi öljyt pois ja huuhtelisi, jos siellä on likaa.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 11.10.2009 08:08 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
Voisiko perästä olla esim. hampaita irti? Toisalta, jos siitä syystä pyörät menisivät lukkoon, niin tuho voisi olla totaalisempikin... Katso nyt, että mitä rojua sieltä öljyn mukana ulos tulee. Vääränmerkkisessä mulla on kerran perästä hammas karannut, ja vetänyt pyörät lukkoon. Mutta siinä tulikin sitten myös hampaankappale akselin kuoresta läpi 
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 12.10.2009 09:42 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Tsekkasitko myös takajarrujen pinnat? Mulla oli ameriikan ihmeessä toisesta takajarrusta (rumpujarrut) toisen kengän pinta irti (kokonaan). Pariin otteeseen kesken ajon tuo lukitsi jarrut kiilautumalla rummun ja satulan väliin vinoon. Lukittumininen oli niin voimakas, että tuntui kuin kaikki jarrut olisivat menneet lukkoon. Koska tuo kuljin on neliveto, kuvittelin aluksi ongelman olevan joko automaattilaatikossa tai transmissiossa. Mutta lopulta kun avasin takajarrun rummun putosi sieltä syliin tuo kengän pinta. Uusiminen poisti lukittumisongelman.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 12.10.2009 10:53 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Myös takajarrut on katsottu, vika ei ole siellä. Jännä juttu, että kun kokeilin pihassa auto tuntui normaalilta. Peruuttelin ja ajoin hitaasti eteenpäin eikä mitään outoa tapahtunut. Tutkin tänään lähemmin.
|
|
|
|
 |
takiainen
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 16.10.2009 20:56 |
Viestit: 3
|
Muistuipa tässä mieleen tapahtuma kultaiselta 90-luvulta.. BX 19 TRS Break, ikään kuin jarruttelee, tapahtui muutamia kertoja. Tuntui että jokin olisi polkaissut jarrua nopeasti ja vapauttanut heti, tuntui minulla lähinnä oikeassa etupyörässä. Sen puolen murros napsui, mutta hyvin hiljaa eikä vaikuttanut muutenkaan vielä heikolta. Pari päivää myöhemmin veto loppui ylämäessä ja alkoi melkoinen mekkala - murros oli hajonnut ja sylkenyt kuulat pihalle. Elikkästä, onko sinulla varmasti murros ehjä? Ettei vain ole biltemasta..
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 16.10.2009 21:03 |
Viestit: 1128
|
Vetoakseliin liittyen kuulin tarinan kaverista jolla katkesi vetoakseli Renaultin jostain GT vehkeestä. Koska osa oli kallis, kaveri hitsasi vetoakselin jämän auton pohjaan kiinni ja ajoi autokauppaan autoa vaihtamaan. 
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 16.10.2009 23:25 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Nyt tuli uusi osa 22:n Bx vuoden jälkeen. Mikä on murros. En ole vieläkään ehtinyt auton alle, huomenna luultavasti.
|
|
|
|
 |
mheinowl
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 01:40 |
Viestit: 88 Paikkakunta: Suur- Kuusaa
|
Mulla kanssa joskus n. 2001 BX 19 TRS Breakilla -87 ilmeni skugelissa sitä, että jarrut nykivät kiinni, mutta ehkä vain peruuttaessa, en muista. Vika sitten löytyi siitä, että koko jarrusatula oli löysästi kiinni. Olin tainnut ihan itse tehdä sille jarruremppaa tai saattoi olla, että pyörän laakeri meni ja vaihdoin ykköskoppaisesta koko navan. Kiristysmomentit taitavat olla ihan aiheesta ohjeellistettu  . Tässä automaatin tapauksessa -mitä tässä topicissa käsitellään- tuskin kuitenkaan on ihan sama vika.
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 02:02 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Onko renkaat vaihdettu äskettäin? Oikeat pultit/vanteet? Satulat kiinni? Sitten taitaa mennä vetonivelten puoleen? Tosin mulla kerran taunuksessa etulaakeri hirtti lahjakkaasti kiinni ja tempoi rattia mukavasti rekaa kun ohitin  Meni napakin uusiksi 
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 18:06 |
Viestit: 255
|
Jos tuo olisi vaihteistosta johtunut niin tuskin auto enää liikkuisi mihinkään.
Vetonivelvika on omassa BX:ssä tehnyt juuri tuommoista, ei ole muuten oirehtinut mitenkään mutta jotain vikaa ollut kumminkin ja kun on sopivasti sitten lämminnyt niin pyörä lukkoon. Sitten pienen ihmettelyn jälkeen toiminut taas kunnes seuravana päivänä sama juttu.
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 19:18 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Minä vaihdoin vähän aikaa sitten kuskin puoleisen vetonivelen varaosa-autosta ottamaani. Täytyy tutkia se ensimmäiseksi. Molemmin puolin vetoakselit näyttävät olevan asiallisesti paikoillaan. Ajelin juuri äsken edestakaisin tuossa pihassa eikä mitään ongelmaa. No tämä on nyt seisonnassa kevääseen, onpahan aikaa tutkia. Ilmoittelen myöhemmin mitä ilmenee. Jarrut on kunnossa, satulat kiinni ja renkaita ei vaihdettu niinkuin ei pulttejakaan.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 19:31 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
huu. mainittakoon sen verran,että manuaali BX:n ulkonivelen boorituksessa on 21 pykälää ,mutta automaatin akselissa 23 vastaavaa , joten eivät käy keskenään.. ratkaisu on helv. helppo. vaihda koko akseli ,tai ulompi pätkä, koska sisänivel munapesineen on sama molemmissa.
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 21:18 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Jahas, pari viikkoa ajettu tuolla. Se kuitenkin meni nätisti paikalleen ja toimi normaalisti tähän asti. Se automaatin akseliko on sitten ohuempi kun meni paikoilleen. Olisipa pitänyt tuokin sopivuus tarkistaa täältä. Kiitos!
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 17.10.2009 23:19 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
kokemjne kirjoitti: huu. mainittakoon sen verran,että manuaali BX:n ulkonivelen boorituksessa on 21 pykälää ,mutta automaatin akselissa 23 vastaavaa , joten eivät käy keskenään.. ratkaisu on helv. helppo. vaihda koko akseli ,tai ulompi pätkä, koska sisänivel munapesineen on sama molemmissa. En olisi ihan valmis uskomaan tuota eroa automaatin ja manuaalin välillä Bx:n kohdalla vetoaksilan kanssa, sen verran useita konversioita manuaalista automaatiksi on tullut tehtyä ja myös heiteltyä vetoakseleita ihan surutta mallista toiseen sen enempää katsomatta eikä niissä ole ikuna ollut sopivuusongelmia... Jotain uskonvahvistusta tähän siis vaadin, muuten väitän vahvasti ettei näissä ole mitään eroa, ja väitteeni perustuu täysin kokemusperäiseen tietoon... Sitrosen hinnasto kirjoitti: BX VETOAKSELI B BX VETOAKSELI ILMAN VETONIVELTÄ B BX14 SISÄPÄÄN SUOJAKUMI SUOJUKSELLA < 88 BX 14 88>VETOAKSELI VASEN BX14 88> VETOAKSELIN SISÄPÄÄN KUMISARJA BX VETONIVEL BX VETONIVELEN LUKKORENGAS (EI GTI) BX19GTI=TURBOD -GTI 16V MURROSNIVEL (EI ABS) BX 19GTI-16V ABS MURROSNIVEL BX GTI=TURBOD VETONIVELEN LUKKORENGAS BX GTI=TURBOD ULOMPI VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA BX VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA PITKÄ 83 X 23 RP 3887> BX VETONIVELEN SUOJAKUMISARJA LYHYT <7.87 BX16-19 VETOAKSELIN SISÄPÄÄN KUMI 88MM<3886 BX16-19 VETOAKSELIN SISÄP. KUMISARJA 76,5 MM RP3887> BX OIKEAN VETOAKSELIN TUKILAAKERI Jos automaatissa olisi erilaista akselia, niin uskoisin myös täältä sellaisen löytyvän..? Kuten mm. Xm:n kohdalla löytyy, siinä kun on erilainen akseli automaatin kanssa..!
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
maijamäki
|
Viestin otsikko: Re: Bx automaatti vm.-90 Lähetetty: 18.10.2009 18:43 |
Viestit: 217 Paikkakunta: Helsinki
|
Muistatko kokemjne väärin tuon automaatin boorituksen. Laskin juuri pykälien määrän ulkonivelessä 25. Manuaalin niveltä ei nyt ole lähettyvillä. Onko jollakin, jotta voisi tarkastaa.
|
|
|
|
 |
|
|