Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 17:34 

Viestit: 509
Paikkakunta: NAKKILA
Torx ilman muuta. Yhden T55 olen tosin onnistunut hajoittamaan, katkesi kun väänsin tosi
pitkällä jatkovarrella, silti ei nuljahtanut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 18:01 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Itsellä sellainen muistikuva että nimi Torx on jonkinlainen mukaelma sanasta torque :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 18:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Torq-set on oma standardinsa ja se johtaa aika selkeästi sanasta torque.
Kuva



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 20:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
ealab kirjoitti:
Pieni ja vaatimaton vinkki: Oli ruuvi sitten mikäkantainen hyvänsä, ulkokäytössä puuhunkin, niin suihkaus hyvin ravistettua pyöränmutteritervaa ruuviin.

Eikös tuo terva toimi samalla myös luonnollisena lukitteena 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 20:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Torx on toki hyvä siinä mielessä, ettei kovin herkästi nuljaannu, mutta tosiaan isoissa koossa ja tiukassa olevien pulttien kanssa hiukan ongelmallinen. Olen itse vääntänyt muistaakseni 3 kappaletta T55 torx-hylsyä rikki, ja ihan ammattilaislaatua ikuisella takuulla.

Jarrusatulassa moinen on vaan aikas surkea keksintö, on kiinni ruuvilukitteella eli on lujassa, lämmitys auttaisi toki, ja olenkin oppinut varomaan ko. hylsyä, eli en väännä jos tuntuu olevan lujassa, otan painetaltan avuksi, eli vain kevyt vääntö päälle, ja painetalttaa pultin kylkeen, niin säilyy työkalut ehjänä ;) .

Itselle kun juuri hiljan olin ostamassa tuota T55 Torx-hylsyä Motonetistä, piti ikäväkseni todeta, että tarjolla oli vain malli jossa on keskellä reikä, tosin ehkä se onkin kestävämpi kuin umpinainen malli? Aika näyttää sen. Tuo piti siis ostaa, kun pitänee XM:stä kansi käyttää irti talven aikana, ja kannenpulteissakin on nuo pirun Torxit, ja ne pultit tulee kiinni lujaan, eli toivottavasti moponetin hylsy kestää, ehkä pitäis varalle ostaa vielä toinenkin...?

Eli oman kokemuksen perusteella itse Torx-kantahan on aivan loistava, kun vaan olisivat työkalutkin kestäviä, siihen perustin aikaisemmin sanomani, että pienissä ruuveissa/pulteissa Torx on hyvä, mutta isoissa ei ehkä niinkään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 20:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Itse asiassa ihan tavis hylsyissäkin on menty hieman torxin suuntaan :shock: Entisaikaan mutterihylsyt oli sellasia mutterin muotoisia, teräväkulmaisia jne. mutta nykyisin noissa on ikäänkuin reiät nurkissa => nykyinen hylsy ei nylppää sitä mutterikantaa niin helposti kun vääntö ei tule ihan siihen mutterin heikkoon, terävään kulmaan, vaan siitä "milli" sisäänpäin. Olisiko tässä siis se ihan sama heikkous kuin normaalissa 6-kolossa kun se nylppää kulmansa :?

Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 20:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1557
Paikkakunta: Tampere
Akaile kirjoitti:
Xantian jarrusatulan torxeja aikoinaan vääntelin kuusiokoloavaimella, kun en tiennyt ingengörin suunnitelleen tuollaiset pultit moiseen paikkaan :lol:
Erikoisuudentavoittelussa tämän päihittää C25:n jarrusatuloiden 5-kolopultit. :lol:



Kommenttini sisältävät henkilökohtaisiin kokemuksiini ja yleiseen elämänkatsomukseeni perustuvaa tietoa, josta johtuen virheiden mahdollisuus ei ole poissuljettu, joskin kokonaisuuden huomioiden vähäinen.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Ääni Torxille

Viitisenkymmentä VAG jakohihnaa vaihtaneena olen kironnut kampuran hihnapyörän kuusiokolot.
Puolet on saanut hakata irti ryssämeisselillä pyörähtämisen jälkeen (on Bahcon avaimet)
Lievät jotain 5.8 vahvuutta, aina olen vaihtanut 8.8 pultit, seuraavassa vaihdossa tuo on palkinnut.



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 21:24 

Viestit: 287
Croisette kirjoitti:
Tuo piti siis ostaa, kun pitänee XM:stä kansi käyttää irti talven aikana, ja kannenpulteissakin on nuo pirun Torxit, ja ne pultit tulee kiinni lujaan, eli toivottavasti moponetin hylsy kestää, ehkä pitäis varalle ostaa vielä toinenkin...?

Hae vain pari lisää varoiksi ;) Itse väänsin Xantian vastaavassa operaatiossa 3 hajalle. Pari Fixus/Motonet laatuista (poikki), AmTech (meni kieroon ja uusi takuuseen) ja Stahlwille kesti :o Kaikki viimeisessä pultissa :? Kaikki hajalle ilman jatkovartta T-kahvassa :evil: AmTechin ja Stahlwillen ostin samaan aikaan kun ajattelin ettei yhdellä ehkä pärjää, eikä huvittanut ajella 160 km edestakaisin 5 minuutin työnteon ajaksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 18.12.2014 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Torx noissa lautaruuveissa on syvältä koska materiaali on liian pehmeää ja huonoa muutenkin, vähänkin kupettumaan niin kulmat on "nylp" lisäksi jarruissa noin 55 T:t ovat ihan hanurista.

Mutta, ihan sama kumpi, Torx tai kuusiokolo niin ennen kuin edes kokeilee avata niin laittakaa avaimen päähän hiomatahnaa, ei muuten nylppää ja pito on mieletön.


Liitteet:
lapping_compound.JPG
lapping_compound.JPG [ 22.59 KiB | Katsottu 12611 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 19.12.2014 01:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Cikatti kirjoitti:
Torx noissa lautaruuveissa on syvältä koska materiaali on liian pehmeää ja huonoa muutenkin, vähänkin kupettumaan niin kulmat on "nylp" lisäksi jarruissa noin 55 T:t ovat ihan hanurista.

Mutta, ihan sama kumpi, Torx tai kuusiokolo niin ennen kuin edes kokeilee avata niin laittakaa avaimen päähän hiomatahnaa, ei muuten nylppää ja pito on mieletön.

Tää on koitettu lukkopihtien leuoissa, kun rupesi lipsumaan.
Pitoa tuli todella paljon lisää.
Hyvä vinkki. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 19.12.2014 10:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Harri126 kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
laittakaa avaimen päähän hiomatahnaa, ei muuten nylppää ja pito on mieletön.
Hyvä vinkki. :)

Vaan jos hiomatahnaa ei ole, niin toimisikohan hammastahna? :? Ihan niin hiovaahan se ei ole, mutta kyllä joitain hiovia ominaisuuksia siinäkin joukossa on. Mutta tämä ei siis koske ns. lasten hammastahnoja, sillä niistä nämä hiovat komponentit nimenomaan puuttuvat 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 19.12.2014 11:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Taitaa nuo hammastahnojen hioma-aineet olla lähinnä kovia muoveja. Tuskin puree kovametalliseen teräkseen. Mutta, mm auton valojen laseja (muovisia) hammastahnalla saa parannettua.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 19.12.2014 11:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Ja hopeaesineet saa naarmuille :( Juu, hapettumat kyllä lähtee, mutta pintaan tulee samalla naarmuja jotka näkyy siinä kiiltävässä pinnassa. Tosin hopeahan on melko pehmoinen metalli, mutta tuli vaan mieleen joskos tuo tahnan hiova-ainesosa olisi jotain savea, liitua, tms. :?



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 19.12.2014 11:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Torxille ääni pienemmissä kokoluokissa. Oleellista tässä on kannan korkeus / kolon syvyys. Matalissa koloissa Torx ehdoton. Vihonviimeinen keksintö on matalakantainen DIN 7984 6-koloruuvi ja uppokanta 6-kolo DIN 7991 pehmeinä (lue < 10.9). Noissa torx olisi kova sana.

Cikatti kirjoitti:
Mutta, ihan sama kumpi, Torx tai kuusiokolo niin ennen kuin edes kokeilee avata niin laittakaa avaimen päähän hiomatahnaa, ei muuten nylppää ja pito on mieletön.

Loistava idea jota ei ole tullut koskaan kokeiltua! Tuommoinen sini-punainen purkki löytyy jonka hankin -85 eikä siitä ole kulunut kuin reilu teelusikallinen molemmista päistä. Täytyy ruveta soveltamaan tätä vinkkiä jottei purkkia tarvi hautaan asti viedä mukana. Uskon kokeilemattakin että toimii monessa.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 20.12.2014 10:36 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Siksipä on ruuvi- ym. kärkiä, joissa on kovametalli/timanttipintainen? karhennus.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 02:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
ealab kirjoitti:
Siksipä on ruuvi- ym. kärkiä, joissa on kovametalli/timanttipintainen? karhennus.


Höpön höpö, ei ole ;-)

Tuo hiomatahna on muuten juurikin paskoissa ristipääkannoissa parasta. Opin tämän menetelmän 90-luvun alussa kun lentokoneen polttoainetankkien RISTIPÄÄRUUVEJA auottiin... hiomatahnaa meisseliin ja uusi nojausote ja kääntö ;-)



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 03:03 

Viestit: 5125
Cikatti kirjoitti:
ealab kirjoitti:
Siksipä on ruuvi- ym. kärkiä, joissa on kovametalli/timanttipintainen? karhennus.


Höpön höpö, ei ole ;-)
...

Ei ehkä sinulla, mutta kokeile googlettaa "diamond coated" anti slip + phillips bits, ja mitä löytyy: ihan merkkityökaluvalmistajienkin tuotteita, eikä vain ostos-TV/kiina/honkkari kamaa (toki niitäkin kyllä tulee)...
http://www-us.wera.de/diamantbeschichtete_bits0.html

(tai hakuun carbide, anti cam out/non slip/... + Pozidrive tai mitä materiaalia/päätä sattuu etsimäänkään)

Aika montaa muutakin lipsahduksenestouritusta/kuviointia löytää samalla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 08:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Cikatti kirjoitti:
hiomatahnaa meisseliin ja uusi nojausote

:mrgreen: :lol:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 15:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuo höpöhöpö-kommentti kummastutti. Lyötiin vaan jonkun esittämä asia lättänäksi. Sekö oli lopullinen tieto, totuus, muut eivät tiedä yhtään enemmän. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 17:05 

Viestit: 566
Paikkakunta: Viitasaari
Tuohon asenteeseen on saanut tällä palstalla tottua. :(

Jos itsellä ei ole tietoa jostain asiasta, ei sitä voi olla olemassakaan. Eikä asioista voi tietenkään ottaa selvää, vaan toinen pitää lytätä (tai ainakin yrittää sitä) :D

En ymmärrä mitä mielihyvää ko. tyypit saavat, mutta onneksi täältä löytyy myös täysjauhoisia kommentoijia ja aitoa Citroen-uteliaisuutta itselle uutta kohtaan ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 18:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Höpö höpö :mrgreen:

Paras on se, joka on kiinni ja tarvittaessa aukeaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 18:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eesaun kanssa ihan samaa mieltä . . jos vain on mahdollista putsata kanta kunnolla ja jos pääsee vielä kopauttamaan sitä sivuttain , niin paljon helpommin aukee . yleensä tärvellään se kanta jo ensimmäisellä avausyrityksellä ja sitten kiroillaan hartaasti . joulua silti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 23.12.2014 21:52 

Viestit: 474
Harri126 kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
hiomatahnaa meisseliin ja uusi nojausote

:mrgreen: :lol:

Perverssi :shock:



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kumpi parempi, Torx vai kuusiokolo?
ViestiLähetetty: 25.12.2014 02:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
kokemjne kirjoitti:
eesaun kanssa ihan samaa mieltä . . jos vain on mahdollista putsata kanta kunnolla ja jos pääsee vielä kopauttamaan sitä sivuttain , niin paljon helpommin aukee . yleensä tärvellään se kanta jo ensimmäisellä avausyrityksellä ja sitten kiroillaan hartaasti . joulua silti.

Ja jos ei sivulta pääse lyömään niin paljon apua saa jo siitäkin että lyö sitä torx-palaa ihan napakasti vasaralla. Pala on sen jälkeen varmasti pohjassa ja jos isku oli riittävän luja niin kierre kävi juuri sen verran löysällä että irrotusöljy ehti uida väliin.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 59 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: