ruutuvihko kirjoitti:
Turha lähteä sitä kaasupolkimen asentoanturia penkomaan, sen vika kyllä pysäyttää matkan eikä aiheuta nykimistä. Kaasun asentoanturissa on kaksi samaan suuntaan kääntyvää Hall-anturia (tai voi olla jo -04 mallissa tuoreempaakin anturitekniikkaa), jotka antaa samaa signaalia tietokoneelle. Jos anturien välille tulee signaalipoikkeamaa liikaa niin vikakoodi tulee ja matka pysähtyy moottorin sammumiseen kun on kyseessä turvallisuuteen voimallisesti vaikuttava asia.
Liukupotentiometrit ei ole enää olleet 2000-luvulla käytössä, mutta vanhemmissa autoissa on tietysti eri asia.
Vikakoodi muistaakseni kertoo ranskalaisittain poikkeavasti hyvin selväsanaisesti, että anturien signaalit poikkeavat toisistaan ja A sekä B anturille on vielä omat vikakoodit.
Se on kyllä yleensä vaihdelaatikon päällä moottorin puoleisella laidalla tai siinä lähettyvillä elektroniikkakokonaisuuden paikkeilla kun vaijeri tulee suoraan polkimelta ilman isompia mutkia anturille.
Mulla tulee satunnaisesti hyytymistä, sekunnin-pari veto veks. Kertoja reilun kolmen kuukauden omistuksen aikana ehkä 5-6. Ilmeisesti vika voisikin olla liittimessä, jos kerran anturi on ei-kuluvaa sorttia? Vikakoodia en muista, se kun häipyi suuttimien parametrien vaihdossa, mutta ihan selkeä tuon kaasunsäätelyn vika ilmestyi kun teki tuota hyytymistä joku aika sitten monta kertaa samana päivänä, senjälkeen taas toiminut moitteetta. Ei muistaakseni herjannut eroista vaan jotain muuta.