Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 28.01.2012 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Aamulla näkee mitä sattumia sopassa on jäljellä. Toivon mukaan ruosteeton pyörännapa ja olkakappale maalattavaksi, uudelleen laakeroitavaksi ja rouvan Breakiin asennettavaksi.

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 07:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Hyvältä näyttää:

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Mitäs mausteita tuossa "pelle-pelottoman" sopassa mahtaa olla :roll: :)



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Pari kourallista kidesoodaa.

Hämmästyttävän hyvä oii tulos: kaikki ruoste irtosi ja samoin hilseillyt maali. Ihan pienellä harjauksella tuli maalausvalmis pinta.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Mitäs käytit anodina?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Mitäs käytit anodina?


Katsurin hylkäämää jarrulevyä.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.01.2012 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Ja tuosta siis lähdettiin:

Kuva



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 30.01.2012 14:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Mitenkäs tuo nyt meni kerroppas kokonaan kun tarvis itsekin suorittaa tuota puhdistusta keväämmällä. Eli tuo "elektrolyysikylpyjudanssi" :mrgreen:



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 30.01.2012 15:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Vettä paljuun, kourallinen tai pari kidesoodaa päälle. Putsattavat osat kiinni toisiinsa esim. rautalangoilla, ja niihin kiinni virtalähteen miinusnapa. Anodiksi joku romuraudan kappale (huom! ei rosteria, kromista tulee myrkkyä), ja joku systeemi väliin estämään oikosulku anodin ja katodin välillä. Kaikkein paras, jos anodiksi hitsaisi pellistä laatikon, joka ympäröisi putsattavia kappaleita joka puolelta. Anodipuolen virtaliitin ei saa olla uppeluksissa tai kupari syöpyy ja aiheuttaa monenlaisia ongelmia.

Sitten vaan virrat päälle ja odottelemaan. Mitä enempi virtaa, sen parempi pöhinä, ja paremmin ruoste irtoaa. Vetyä tulee sen verran, että homma on ehdottomasti teḧtävä ulkotiloissa.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 30.01.2012 15:24 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Syöpikös tuo systeemi itse metallia, vai vain oksidit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 30.01.2012 15:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Googletin tuon ja huomasin että jotkun suosittelee hitsausmuuntajaa, toimiiko se hyvin?

Eikö tässä pitäisi olla tasasähköhärpäke kiinni?



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 30.01.2012 15:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Syö metallia plusnavan eli anodin puolella, miinusnavan puolella ruoste pelkistyy takaisin raudaksi (josta pääosa tietysti irtoaa).

Eli miinusnapa pitää saada työkappaleeseen, ja tästä syystä hitsausmuuntaja ei sovi. Mutta hitsausinvertteri sen sijaan käy vallan hyvin.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 31.01.2012 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Mitenkäs alumiinin kanssa pitää menetellä? Onnistuuko samalla tavalla. Mitenkäs kotikonstein onnistuisi tollee galvanointi? tai vaikka kuparointi, jos esimerkiksi remontin yhteydessä galvanoisi jarrusatulan itse? ja sitten vaan kuumankestomaalia pintaan.



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 31.01.2012 15:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ropeliz kirjoitti:
Mitenkäs alumiinin kanssa pitää menetellä? Onnistuuko samalla tavalla. Mitenkäs kotikonstein onnistuisi tollee galvanointi? tai vaikka kuparointi, jos esimerkiksi remontin yhteydessä galvanoisi jarrusatulan itse? ja sitten vaan kuumankestomaalia pintaan.
Ihan kuten peruskoulun kemiantunneilla opetettiin ja vähän käytännössä kokeiltiinkin elektrolyysiä. Mitä sitä enempiä tarinoimaan, kun google kertoo tarvittavat tarinat:
http://www.timohapponen.net/sinkitys/index.html
http://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sinkitys.htm

Kuparointiin sitten kuparisulfaattia jne, kyllä google tai kirjasto neuvoo.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 31.01.2012 18:14 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Alumiiniin eloksointi. Ja voi tehdä värilliseksikin. Ei sekään maailmaa kaatavaa asiaa ole. Netistä löytynee konstit.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 26.07.2013 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 147
Paikkakunta: Lappeenranta
Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen joten herätetään henkiin.

Onko porukka miten paljon käyttänyt hitsausinverttereitä tässä hommassa? Jotenkin pelottaa että miten laite kestää pidempiaikaista jatkuvaa käyttöä... Kuinka pitkiä aikoja kerralla, ja minkälaisilla virroilla olette käyttäneet? Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen....



C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 28.07.2013 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Nuo miun siulle varaamat diodit kyllä kestävät... sopivaa muuntajaa hommamaan vaan ja itseään tappamaan :mrgreen:
http://www.semikron.com/products/data/cur/assets/SKR_141F_02238640.pdf

Joku järjettömän kokoinen variacci voisi olla kyllä nyt kova sana.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 28.07.2013 22:32 

Viestit: 15
gelupa kirjoitti:
Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen....


Hitsauskoneet on tarkoitettu kuormitettavaksi jatkuvasti koneen arvokilvessä olevaan (100%) virtamäärään (A) saakka. Eli pitäisi kestää tuossa käytössä kunhan huolehditaan maksimivirta koneen mukaan.
Huollossa noita kuormitetaan täysteholla (100% kuormalla) tunteja, koneen täytyy pystyä tuohon.

- Sitikkaukko



__________________________________________________
C5 2.0HdiA -08 (X7), Xantia 1.8SXi 16V -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.07.2013 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
sitikkaukko kirjoitti:
gelupa kirjoitti:
Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen....


Hitsauskoneet on tarkoitettu kuormitettavaksi jatkuvasti koneen arvokilvessä olevaan (100%) virtamäärään (A) saakka. Eli pitäisi kestää tuossa käytössä kunhan huolehditaan maksimivirta koneen mukaan.
Huollossa noita kuormitetaan täysteholla (100% kuormalla) tunteja, koneen täytyy pystyä tuohon.

Ja jos varman päälle haluaa pelata niin onhan siinä pienempiäkin virta-asetuksia, vaikkapa vain 90% suurimmasta sallitusta jatkuvasta virrasta, käytettävissä. Toisaalta hyvähän se on jos maanantaikappaleen pääsee palauttamaan kauppaan päivien eikä puoli vuotta takuuajan päättymisen jälkeen. Ehjässä vehkeessä laukeaa ylilämpösuoja ennen puolijohteita.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee..
ViestiLähetetty: 29.07.2013 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Miten pelkällä akulla, n. 12 voltilla, tai akkulaturilla n 15 V ja 3 A virta. Riittääkö jännitteet mihinkään? Tietysti voisi kytkeä 2 tai 3 akkua sarjaan??? jolloin alussa saisi n.37 V...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 20 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: