|
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 29.01.2012 12:23 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Mitäs mausteita tuossa "pelle-pelottoman" sopassa mahtaa olla 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 29.01.2012 12:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Mitäs käytit anodina?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 30.01.2012 14:47 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Mitenkäs tuo nyt meni kerroppas kokonaan kun tarvis itsekin suorittaa tuota puhdistusta keväämmällä. Eli tuo "elektrolyysikylpyjudanssi" 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 30.01.2012 15:01 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Vettä paljuun, kourallinen tai pari kidesoodaa päälle. Putsattavat osat kiinni toisiinsa esim. rautalangoilla, ja niihin kiinni virtalähteen miinusnapa. Anodiksi joku romuraudan kappale (huom! ei rosteria, kromista tulee myrkkyä), ja joku systeemi väliin estämään oikosulku anodin ja katodin välillä. Kaikkein paras, jos anodiksi hitsaisi pellistä laatikon, joka ympäröisi putsattavia kappaleita joka puolelta. Anodipuolen virtaliitin ei saa olla uppeluksissa tai kupari syöpyy ja aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Sitten vaan virrat päälle ja odottelemaan. Mitä enempi virtaa, sen parempi pöhinä, ja paremmin ruoste irtoaa. Vetyä tulee sen verran, että homma on ehdottomasti teḧtävä ulkotiloissa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 30.01.2012 15:24 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Syöpikös tuo systeemi itse metallia, vai vain oksidit.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 30.01.2012 15:32 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Googletin tuon ja huomasin että jotkun suosittelee hitsausmuuntajaa, toimiiko se hyvin?
Eikö tässä pitäisi olla tasasähköhärpäke kiinni?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 30.01.2012 15:50 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Syö metallia plusnavan eli anodin puolella, miinusnavan puolella ruoste pelkistyy takaisin raudaksi (josta pääosa tietysti irtoaa).
Eli miinusnapa pitää saada työkappaleeseen, ja tästä syystä hitsausmuuntaja ei sovi. Mutta hitsausinvertteri sen sijaan käy vallan hyvin.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 31.01.2012 14:48 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Mitenkäs alumiinin kanssa pitää menetellä? Onnistuuko samalla tavalla. Mitenkäs kotikonstein onnistuisi tollee galvanointi? tai vaikka kuparointi, jos esimerkiksi remontin yhteydessä galvanoisi jarrusatulan itse? ja sitten vaan kuumankestomaalia pintaan.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 31.01.2012 15:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ropeliz kirjoitti: Mitenkäs alumiinin kanssa pitää menetellä? Onnistuuko samalla tavalla. Mitenkäs kotikonstein onnistuisi tollee galvanointi? tai vaikka kuparointi, jos esimerkiksi remontin yhteydessä galvanoisi jarrusatulan itse? ja sitten vaan kuumankestomaalia pintaan. Ihan kuten peruskoulun kemiantunneilla opetettiin ja vähän käytännössä kokeiltiinkin elektrolyysiä. Mitä sitä enempiä tarinoimaan, kun google kertoo tarvittavat tarinat: http://www.timohapponen.net/sinkitys/index.htmlhttp://www.nic.fi/~puukkop/hd/vinkit/sinkitys.htmKuparointiin sitten kuparisulfaattia jne, kyllä google tai kirjasto neuvoo.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 31.01.2012 18:14 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Alumiiniin eloksointi. Ja voi tehdä värilliseksikin. Ei sekään maailmaa kaatavaa asiaa ole. Netistä löytynee konstit.
|
|
|
|
 |
gelupa
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 26.07.2013 00:33 |
Viestit: 147 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Vanha aihe, mutta itselle ajankohtainen joten herätetään henkiin.
Onko porukka miten paljon käyttänyt hitsausinverttereitä tässä hommassa? Jotenkin pelottaa että miten laite kestää pidempiaikaista jatkuvaa käyttöä... Kuinka pitkiä aikoja kerralla, ja minkälaisilla virroilla olette käyttäneet? Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen....
C4 VTS -05 // 306 cabriolet 2.0 -97 // BX 16V -87 // 2CV -61 // 2CV -61
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 28.07.2013 09:59 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
sitikkaukko
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 28.07.2013 22:32 |
Viestit: 15
|
gelupa kirjoitti: Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen.... Hitsauskoneet on tarkoitettu kuormitettavaksi jatkuvasti koneen arvokilvessä olevaan (100%) virtamäärään (A) saakka. Eli pitäisi kestää tuossa käytössä kunhan huolehditaan maksimivirta koneen mukaan. Huollossa noita kuormitetaan täysteholla (100% kuormalla) tunteja, koneen täytyy pystyä tuohon. - Sitikkaukko
__________________________________________________ C5 2.0HdiA -08 (X7), Xantia 1.8SXi 16V -98
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 29.07.2013 00:20 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
sitikkaukko kirjoitti: gelupa kirjoitti: Vakuuttakaa joku mut siitä että invertteri ei laske toimintasavuja ulos vartin pulputtamisen jälkeen.... Hitsauskoneet on tarkoitettu kuormitettavaksi jatkuvasti koneen arvokilvessä olevaan (100%) virtamäärään (A) saakka. Eli pitäisi kestää tuossa käytössä kunhan huolehditaan maksimivirta koneen mukaan. Huollossa noita kuormitetaan täysteholla (100% kuormalla) tunteja, koneen täytyy pystyä tuohon. Ja jos varman päälle haluaa pelata niin onhan siinä pienempiäkin virta-asetuksia, vaikkapa vain 90% suurimmasta sallitusta jatkuvasta virrasta, käytettävissä. Toisaalta hyvähän se on jos maanantaikappaleen pääsee palauttamaan kauppaan päivien eikä puoli vuotta takuuajan päättymisen jälkeen. Ehjässä vehkeessä laukeaa ylilämpösuoja ennen puolijohteita.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Olkavarsi pöhisee.. Lähetetty: 29.07.2013 00:26 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Miten pelkällä akulla, n. 12 voltilla, tai akkulaturilla n 15 V ja 3 A virta. Riittääkö jännitteet mihinkään? Tietysti voisi kytkeä 2 tai 3 akkua sarjaan??? jolloin alussa saisi n.37 V...
|
|
|
|
 |
|
|