|
Kirjoittaja |
Viesti |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.03.2009 14:10 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Meneekö se käytännössä kuten Haynes-kirjassa kerrotaan? Uudet torxkantaiset kansipultit. Ensin kiristys kaikki 60 Nm. Löysätään yksi kerrallaan ja kiristetään 20 Nm+107 astetta. Kolmas kerta tästä eteenpäin 100 astetta ja vielä neljäs kerta 100 astetta. Ts 20 Nm:n alkuasennosta 307 astetta. Kuinka tarkasti asteet pitää ja pystyy mittaamaan? Kiitos vinkeistä.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.03.2009 15:25 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Hommaa osta astekiekko vaikka Motonetistä/työkalukaupasta tuleepi kirrattua tarkasti ei mene pultit naps poikki 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.03.2009 16:33 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
osaatko arvioida 45 asteen kulman/ 90 astetta ? 180 astetta ? . ei ole vaikeaa eikä asteen väliä. suosittelen momentin jälkeen ensimmäiset kiristykset tekemään ohjeen mukaan. ,MUTTA sitten ne VIIMEISET kiristykset VAIN vähän kerrallaan. itse en uskaltaisin vetää viimeisiä suoraan vaan ainoastaan jakamalla asteet muutamaan osaan. esim. 90 asteen jakoon ja pitämällä selkeitä taukoja välillä. aina on onnistunut eikä ole tarvinnut pelätä pultteja eikä kierteitä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.03.2009 17:15 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
suwitcx2 kirjoitti: Meneekö se käytännössä kuten Haynes-kirjassa kerrotaan? Uudet torxkantaiset kansipultit. Ensin kiristys kaikki 60 Nm. Löysätään yksi kerrallaan ja kiristetään 20 Nm+107 astetta. Kolmas kerta tästä eteenpäin 100 astetta ja vielä neljäs kerta 100 astetta. Ts 20 Nm:n alkuasennosta 307 astetta. Kuinka tarkasti asteet pitää ja pystyy mittaamaan? Kiitos vinkeistä. Menee heinäsen mukaan. Piirrä tarvittavat asteet pahvista tekemääsi kiekkoon. Muista kunnollinen torx-hylsy, halvimmat menevät palasiksi xantian kantta tiukatessa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 10:54 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Kertokaapa mikä on momentti kun olen kerran jo pahvin puristanut, kansi tuli irroitettua aika pian kuitenkin koska remppa meni pieleen. Koneetta ei siis käytetty lainkaan, mikä oli niiden kansipulttien minimimitta vielä? Korjaan maksimimitta  Niin ja kyseessä nyt 1.8 16V Xantia
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 12:37 |
Viestit: 691
|
Tuota momenttia ei ole olemassakaan, joten uusi kannentiiviste on hankittava. Tuo koken ohje on joillekkin rupusnikkareille  Tee kiristys heinäsen mukaan. Korjauskäsikirjoista oli palstalla joku linkki, jota en äkkiseltään löytänyt. Sieltä löytyy max mitta pulteille. Hae kulmakiristysmittari motonetista, jos mahdollista, ei maksa montaa euroa.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 13:44 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 joo ,niin on ,mutta aina on toiminu ,eikä ole tarvinnu parsia kuten korkeastikoulutettujen ns. merkkihuoltoasiantuntijoitten jälkiä. 
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 14:25 |
Viestit: 2642 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ropeliz kirjoitti: Kertokaapa mikä on momentti kun olen kerran jo pahvin puristanut, kansi tuli irroitettua aika pian kuitenkin koska remppa meni pieleen. Koneetta ei siis käytetty lainkaan Niin ja kyseessä nyt 1.8 16V Xantia Kiinni vaan normimomentilla, ainakin 100tkm oli kestänyt ZX:ssä kun sen myin, ei kai sitä vieläkään vaihdettu ole. Koneistamon kommentti oli että kun ei konetta ole käytetty lämpimäksi niin ei ole mitään vahinkoa tapahtunut, ja oikeassa näköjään olivat.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 14:38 |
Viestit: 5124
|
Jeps, kun on asteita tarvinnut, olen printtaillut noita sopivaan kokoon ja sopivalle paperille (vaikka tuossa onkin hassu asteikko 0...90...0...), teipillä tms. kiinni sopivaan kohtaan. Mutta kun tuossa ei ole erillistä viisaria käytössä, niin räikkämallisen avaimen kanssa täytyy olla tarkkana ettei hukkaa kokonaan paikkaa, kannattaa merkitä lähtökohtakin jotenkin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Protractor1.svgEi se nyt ihan asteesta/osista ole kiinni, mutta silti koken lause ettei uskalla 100 astetta vetäistä kerralla vaan se on jaettava 90 asteen palasiin ei aukene minulle? Pultinreiät olen tyhjentänyt nesteistä ettei siellä ole ylimääräistä vastassa (pahimmillaan halkaisee jotain hydraulisesti), mutten tiedä miten ne menee XU7:ssa
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 15:17 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
mulla eioo koskaan ollu niin kiirettä ,että olisin ottanut riskiä pultin katkaisun/jengojen suhteen. olen antanut rauhassa jännitysten tasaantua ennen seuraavaa kiristystä. ei siihen muita syita ole. ja pultit ovat aina rasvattuja myös laipaltaan/aluslevyltään.
|
|
|
|
 |
suwitcx2
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 16:26 |
Viestit: 223 Paikkakunta: Janakkala
|
Hyvä ohje oli rupusnikkarin menetelmä, auto liikkuu vieläkin tuolla moottorilla.
Prestige-85, Xantia HDi Break-99,-00, Xantia V6-99, BX 19 gti 16v, Jaguar X-type 3,0 AWD saloon biogas, Jaguar X-type 2,5 AWD estate, Jaguar XJ8 (x308).
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 13.07.2012 23:12 |
Viestit: 5124
|
kokemjne kirjoitti: ... ja pultit ovat aina rasvattuja myös laipaltaan/aluslevyltään. Hätäilemättömyys on hyvä neuvo, itseltä tahtoo erilaisten ruosteisten osien irroituspuolella mennä hermot ja pultit katkeilla. Tuo pulttien rasvausohje on tärkeä muistaa, kuivan ja voidellun kiristysmomenttiarvoissa on suuri ero ja onpa rasvoillakin eroja.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 1,8 8v, kannen kiristys Lähetetty: 14.07.2012 00:06 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Nyt on auto kunnossa, laitoin momentiksi ensin 20, sitten perään 107,100 ja 45-astetta. hyvin tuntuu pitävän kun autolla noin 20 km olen ajellut. Tulin asteiden kanssa "näppituntuma" tulokseen, kerran painettu pahvi on kuitenkin tiukempi ja tuon 20Nm Jälkeen kaikki on sitä pahvin painamista ja pulttien venytystä. Veikkaan että kerran painettu pahvi on ohuempi jolloin momenttikäyrä nousee nopeammin asteiden kanssa joka aikaansaa mahdollisesti pultin katkeamisen. Pultit olivat hyvin rasvattuna  . Kiitos vastanneille 
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
|
|