catmatti kirjoitti:
Öljynpaine pysyy ylhäällä esim. vaikka tyhjänäkäynnillä, mutta mitä kuumempi öljy sitä heikompi paine? Uudet synteettiset kestää melkein mitä vain ilman molekyylien hajoamista, mutta miksi paine putoaa?
Jos ihan normaalitilaakin tarkoitit, niin noin käy uudellakin öljyllä ja kuuluukin käydä. Öljyn viskositeetti on lämpötilasta riippuvainen, 0 °C:ssä voi olla satoja...tuhansia kertoja suurempi kuin 100 °C:ssä. Mitä suurempi viskositeetti (vrt. siirappi) sitä vähemmän sitä karkaa laakereiden välistä ja pienien putkien läpi pumppaamisen vastus nostaa myös painetta. (öljyn VI, viskositeetti-indeksi kertoo kuinka paljon viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa. Mitä isompi VI, sitä vähemmän viskositeetti muuttuu, mutta aina muuttuu ja "paljon") (Useimmiten öljypumppu pyörii moottorin mukana, koska laakerien öljykalvot vaativat suurempia paineita myös kun kuormitus kasvaa)
Jos moottoria ei oikein ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin, voi ongelmia tulla huippukorkeista öljynpaineista kylmää siirappimaista öljyä pumpatessa ja jos ylipaine venttiili on pienehkö voi öljynpainesäätöiset kiristimet kärsiä tms. jos kierrättää kylmää konetta sekä korkeat paineet pullauttaa öljynsuodattimen, jollei siellä ole ylipainesuojaa=ohivuotoventtiiliä.
Öljy pysyy aika hyvin "sopivan" lämpimänä vesijäähdytteisissä koneissa, mutta ilmajäähdytteisissä huonoissa olosuhteissa ainakin kansi lämpenee joskus liikaa (ja kisakoneissakin isossa kuormituksessa)
Suomessa enemmän ongelmaa voisi paremminkin olla ettei öljyt talvella pysy ainakaan suunnittelijan lämpöalueella, öljypohja ja viima jäähdyttää ellei ole alapanssareita.