Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 00:16 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Öljynpaine pysyy ylhäällä esim. vaikka tyhjänäkäynnillä, mutta mitä kuumempi öljy sitä heikompi paine? Uudet synteettiset kestää melkein mitä vain ilman molekyylien hajoamista, mutta miksi paine putoaa? onko öljyn käyttölämpötila suunniteltu samaksi kun moottorin noin 90 astetta? jos se siitä nousee väkisin ylös, vaikka kesällä, niin pitääkö asentaa ylimääräinen jäähdyttäjä, mutta sitten se voi taas mennä liian kylmäksi! Öljyhän kestää varmasti tuonne 120 asteeseen, mutta se paine putoaa ja se tässä askarruttaa minua!



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 07:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Pitkään ajetuilla laadultaan keskinkertaisilla öljyillä ei paine tahdo pysyä edes hyväkuntoisessa moottorissa. Olen ajanut penkissä melkein uutta dieselmoottoria jossa oli sisällä 1000h ajetut 15W-40 öljyt. Kovemmassa rääkissä alkoi tulla varoituksia öljynpaineesta vaikka kone huusi täysillä kierroksilla. Öljyn polymeeriketjut vain pilkkoontuvat pieniksi jolloin kuuman pään viskositeetti ei ole sitä mitä alunperin.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 11:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Hessu kirjoitti:
Olen ajanut penkissä melkein uutta dieselmoottoria jossa oli sisällä 1000h ajetut 15W-40 öljyt

Eikös työkoneissa olekin 500 h vaihtoväli. Henkilöautollekin tuommoinen 1000 h on helposti 50 tkm että aika käytetythän ne öljyt alkaa jo olemaan. :shock:



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
RPekka kirjoitti:
Eikös työkoneissa olekin 500 h vaihtoväli.


Koneiden suunnittelijoiden mielestä 500 ja myynnin mielestä 1000 :) Siinä välissä koetetaan tasapainoilla. Kyllähän niitä hienostuneempia öljynpuhdistimia ja jatkuvatoimisia öljynvaihtojärjestelmiä on olemassa mutta melkoisiksi virityksiksi menee.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 19:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Hessu kirjoitti:
Kyllähän niitä hienostuneempia öljynpuhdistimia ja jatkuvatoimisia öljynvaihtojärjestelmiä on olemassa mutta melkoisiksi virityksiksi menee.

Joo. Autoihinhan myytiin ainakin joku aika sitten vielä sivuvirta-sentrifugia jonka piti (lähes) poistaa öljynvaihtotarve. Laivoissahan noita on ja voikin perustella kun öljymäärät on melkoisia eikä moottoria haluta sammuttaa. Öljynäyte ja sen perusteella tehtävä mahdollinen lisäaineiden lisäys saa riittää niissä, henkilöautoissa saa itselleni riittää 2-12 kk välein tehtävä öljynvaihto.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 19:40 

Viestit: 5124
catmatti kirjoitti:
Öljynpaine pysyy ylhäällä esim. vaikka tyhjänäkäynnillä, mutta mitä kuumempi öljy sitä heikompi paine? Uudet synteettiset kestää melkein mitä vain ilman molekyylien hajoamista, mutta miksi paine putoaa?

Jos ihan normaalitilaakin tarkoitit, niin noin käy uudellakin öljyllä ja kuuluukin käydä. Öljyn viskositeetti on lämpötilasta riippuvainen, 0 °C:ssä voi olla satoja...tuhansia kertoja suurempi kuin 100 °C:ssä. Mitä suurempi viskositeetti (vrt. siirappi) sitä vähemmän sitä karkaa laakereiden välistä ja pienien putkien läpi pumppaamisen vastus nostaa myös painetta. (öljyn VI, viskositeetti-indeksi kertoo kuinka paljon viskositeetti muuttuu lämpötilan muuttuessa. Mitä isompi VI, sitä vähemmän viskositeetti muuttuu, mutta aina muuttuu ja "paljon") (Useimmiten öljypumppu pyörii moottorin mukana, koska laakerien öljykalvot vaativat suurempia paineita myös kun kuormitus kasvaa)

Jos moottoria ei oikein ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin, voi ongelmia tulla huippukorkeista öljynpaineista kylmää siirappimaista öljyä pumpatessa ja jos ylipaine venttiili on pienehkö voi öljynpainesäätöiset kiristimet kärsiä tms. jos kierrättää kylmää konetta sekä korkeat paineet pullauttaa öljynsuodattimen, jollei siellä ole ylipainesuojaa=ohivuotoventtiiliä.

Öljy pysyy aika hyvin "sopivan" lämpimänä vesijäähdytteisissä koneissa, mutta ilmajäähdytteisissä huonoissa olosuhteissa ainakin kansi lämpenee joskus liikaa (ja kisakoneissakin isossa kuormituksessa)

Suomessa enemmän ongelmaa voisi paremminkin olla ettei öljyt talvella pysy ainakaan suunnittelijan lämpöalueella, öljypohja ja viima jäähdyttää ellei ole alapanssareita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viskositeetti?
ViestiLähetetty: 17.03.2012 21:40 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Niinpäniin, taitaa olla liikaa vaadittua, että paine kuumana tyhjänäkäynnillä olisi maksimissä noin 4,5bar esim. silloinhan pumpun pitäisi olla lineaarinen eli muuttuva tehoinen, onkohan se olemassa?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: