Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 22.05.2012 18:43 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Nyt kun lämmintä piisaa, niin ei automaattisäätö toimi ac ollessa päällä, kylmää tulee, mutta puhaltimen kierrokset ovat vaisua luokkaa, maxilla tulee kyllä, niin että pää jäätyy, pitäis sen nyt itse tajuta jos auto on tulikuuma, että nostais kierroksia jonkun verran, onko se yksikkö siinä kojetaulussa, mikä laittaa hantiin? vm-97 TCT Break.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 22.05.2012 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Eli puhaltimesta löytyvät kaikki nopeudet ja kylmää löytyy tarvittaessa, mutta säätö (closed-loop) ei vaan pelaa? Lämpöanturivikaa veikataan täältä. Ensimmäisenä tarkastukseen kojelauden anturi, sitten ne muut.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 22.05.2012 22:39 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Pitää ottaa se näkyviin, lähteekö vetämällä ulos? vai pitääkö koko paneeli aukaista? menee taas viikonloppu hommaksi, ei huvita töitten jälkeen alkaa räpeltää 8-)



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 23.05.2012 07:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Lähtee varovasti ruuvarilla kampeamalla.
Minulla ei tunnistimen ropelli pyörinyt.
Rupesi toimimaan pienen herkistelyn jälkeen. :)



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 23.05.2012 20:24 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Xantian automaatti-ilmastoinnissa annetaan l-tilan asetusarvo kojelaudan liukusäätimestä. Mistä mitataan oloarvo? Kojelaudan anturi (anturin puhallin); missä sijaitsee? Mittaako tulevan ilman lämpötilaa vai kabiinin lämpötilaa? Miten säätö tapahtuu? Ottamalla kompuraa pois päältä vaikko ajamalla kulmäkonetta täysillä ja sekoittelemalla kylmää ja lämmintä ilmaa sopivasti keskenään? Olisiko joku perehtynyt säätösysteemiin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 23.05.2012 21:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1687
Paikkakunta: Helsinki
Anturin ropelli eli imuri sijaitsee anturin yhteydessä sen takana ja ilmeisestikin imee kabiinin ilmaa itseensä. :)
Muusta en sitten tiedäkään. :roll:



-05 Citroen C5 2.0i 16V Break Aut
-89 C25 Matkailuvehje
-82 MB 500SEC
-92 MB SL500
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 Magna

Entiset
-98 Citroen Xantia 2.0i 16V Break Aut
-93 Citroën Xantia 2.0i VSX Aut
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 07:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ajomies kirjoitti:
Xantian automaatti-ilmastoinnissa annetaan l-tilan asetusarvo kojelaudan liukusäätimestä. Mistä mitataan oloarvo? Kojelaudan anturi (anturin puhallin); missä sijaitsee? Mittaako tulevan ilman lämpötilaa vai kabiinin lämpötilaa? Miten säätö tapahtuu? Ottamalla kompuraa pois päältä vaikko ajamalla kulmäkonetta täysillä ja sekoittelemalla kylmää ja lämmintä ilmaa sopivasti keskenään? Olisiko joku perehtynyt säätösysteemiin?


...Vai olisiko se vain niin yksinkertainen että ohjaa vain puhallinta sen ollessa auto-asennossa? Eli puhaltimen ollessa muussa kuin auto-asennossa ei lämmönsäädön numeroilla ole merkitystä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 08:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Kyllä siinä mittaillaan tulevaa ja menevää sekä tietysti kabiinin lämpötilaa. Minun ymmärtääkseni kaikki tuleva ilma kulkee kylmäkoneen läpi, sen jälkeen lämmönsäätöläpällä tarvittava määrä ohjataan lämppärin kennon kautta.

Ja kyllä lämmönsäätö toimii, vaikka puhallin olisikin manuaalilla. Xantian ilmastointihan ei ole hyvällä tahdollakaan automaattinen, korkeintaan puoliautomaattinen.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian puhallin?
ViestiLähetetty: 24.05.2012 13:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ajomies kirjoitti:
Xantian automaatti-ilmastoinnissa annetaan l-tilan asetusarvo kojelaudan liukusäätimestä. Mistä mitataan oloarvo? Kojelaudan anturi (anturin puhallin); missä sijaitsee? Mittaako tulevan ilman lämpötilaa vai kabiinin lämpötilaa? Miten säätö tapahtuu? Ottamalla kompuraa pois päältä vaikko ajamalla kulmäkonetta täysillä ja sekoittelemalla kylmää ja lämmintä ilmaa sopivasti keskenään? Olisiko joku perehtynyt säätösysteemiin?
Xantian ilmastointihan on sen verran tyhmä, että on vain puoliautomaattinen, ei siis valkkaile suuntauksia itsekseen. Läppämoottori siellä sekoittelee kylmää ja lämmintä tarpeen mukaan. Kabiinin oloarvo mitataan kojelaudan imurianturista, lisäksi ilmastointi mittaa lämpöä jalkatilan puhalluksesta, kylmäkennolta, ulkoa ja vielä jostain muualtakin (en muista mistä, mutta anturien määrä on jäänyt mieleen, olisiko ylemmäs tuleva puhallusilma sitten?).

Puhaltimen pyörimisnopeuteen tuntuisivat vaikuttavan lämpösäätimen eroarvon lisäksi myös puhallusilman lämpö tai ihan pelkkä viive, koska heti startin jälkeen ei täyttä hönkää käydä suotta työntämään. Ilman mitään tietoa järjestelmän toteutuksesta ja hyvin pienellä tiedolla säätötekniikastakaan voisin arvailla säädön olevan toteutettuna kaskadina, jossa ulkosäädin on kabiinin lämpötilasäädin ja sisäsäädin on puhallusilman lämpösäädin. Voi olla tehty myös yksinkertaisena säätimenä ja pelkkä ohjaus läpille ilman puhallusilman säätöä, mutta tuntuu epätodennäköiseltä tuolla anturimäärällä. Toisaalta on siellä varmaankin mallinnuksella tehty myötäkytkentöjä säätimiin osan noista antureista avulla, oli kumpi tahansa rakenne kyseessä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: