Ajomies kirjoitti:
Xantian automaatti-ilmastoinnissa annetaan l-tilan asetusarvo kojelaudan liukusäätimestä. Mistä mitataan oloarvo? Kojelaudan anturi (anturin puhallin); missä sijaitsee? Mittaako tulevan ilman lämpötilaa vai kabiinin lämpötilaa? Miten säätö tapahtuu? Ottamalla kompuraa pois päältä vaikko ajamalla kulmäkonetta täysillä ja sekoittelemalla kylmää ja lämmintä ilmaa sopivasti keskenään? Olisiko joku perehtynyt säätösysteemiin?
Xantian ilmastointihan on sen verran tyhmä, että on vain puoliautomaattinen, ei siis valkkaile suuntauksia itsekseen. Läppämoottori siellä sekoittelee kylmää ja lämmintä tarpeen mukaan. Kabiinin oloarvo mitataan kojelaudan imurianturista, lisäksi ilmastointi mittaa lämpöä jalkatilan puhalluksesta, kylmäkennolta, ulkoa ja vielä jostain muualtakin (en muista mistä, mutta anturien määrä on jäänyt mieleen, olisiko ylemmäs tuleva puhallusilma sitten?).
Puhaltimen pyörimisnopeuteen tuntuisivat vaikuttavan lämpösäätimen eroarvon lisäksi myös puhallusilman lämpö tai ihan pelkkä viive, koska heti startin jälkeen ei täyttä hönkää käydä suotta työntämään. Ilman mitään tietoa järjestelmän toteutuksesta ja hyvin pienellä tiedolla säätötekniikastakaan voisin arvailla säädön olevan toteutettuna kaskadina, jossa ulkosäädin on kabiinin lämpötilasäädin ja sisäsäädin on puhallusilman lämpösäädin. Voi olla tehty myös yksinkertaisena säätimenä ja pelkkä ohjaus läpille ilman puhallusilman säätöä, mutta tuntuu epätodennäköiseltä tuolla anturimäärällä. Toisaalta on siellä varmaankin mallinnuksella tehty myötäkytkentöjä säätimiin osan noista antureista avulla, oli kumpi tahansa rakenne kyseessä.