Testasin eilen miten 17-vuotias Cadillac:n V8 laskee CO:ta kun KAT on poistettu. Tulos on hyvin kiintoisa: joutokäynnillä mennään alle sallitun max raja-arvon eli tyhmäkäyntirajahan on 0.5%
http://s638.photobucket.com/albums/uu10 ... EO0130.mp4Aivan juuri katsastuksessa saadussa lapussa lukee joutokänti CO:na (KATilla) että 0.09% eli KAT vetää melkoisen osan CO-päästöstä. Mutta, kuten pätkästä näkyy tyhmäkäynnin CO tipahtaa 0.4%:iin olis ehkä tippunut lisää mutta kiskaisin letkun putkesta tuon jälkeen. Tuo mittarini on hieman hitaampaa mallia sillä siinä ei ole omaa pumppua, se toimii pakopulsseilla eli vaatii hieman kärsivällisyyttä.
Lisäksi testasin kaverin -96 mallin Carinaan tätä jossa oli päästöongelma mutta vain kierrosten ollessa korkealla (tyhmäkäynti oli vain jotain 0.06%) mutta kierroksilla oli 0.7% (raja kierroksilla on 0.3%)
Noh, syynä oli nähtävästi jakajan kannen roisi hapettuma eli joka nastassa oli tasainen valkoinen kupettuma ja niiden poiston jälkeen ilmaväli oli kasvanut pyörijään nähden älyttömästi, yli millin. Nastat oli sen verran eksoottista kamaa että tina ei ottanut kiinni joten piti oikein uhrata 7 euroa uuteen kanteen. CO-päästö pieneni yli kolminkertaisesti 0.7% > 0.2%
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... AG0542.jpg