Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Päästöistä asiaa ja vinkkejä
ViestiLähetetty: 10.08.2012 09:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Testasin eilen miten 17-vuotias Cadillac:n V8 laskee CO:ta kun KAT on poistettu. Tulos on hyvin kiintoisa: joutokäynnillä mennään alle sallitun max raja-arvon eli tyhmäkäyntirajahan on 0.5%

http://s638.photobucket.com/albums/uu10 ... EO0130.mp4

Aivan juuri katsastuksessa saadussa lapussa lukee joutokänti CO:na (KATilla) että 0.09% eli KAT vetää melkoisen osan CO-päästöstä. Mutta, kuten pätkästä näkyy tyhmäkäynnin CO tipahtaa 0.4%:iin olis ehkä tippunut lisää mutta kiskaisin letkun putkesta tuon jälkeen. Tuo mittarini on hieman hitaampaa mallia sillä siinä ei ole omaa pumppua, se toimii pakopulsseilla eli vaatii hieman kärsivällisyyttä.

Lisäksi testasin kaverin -96 mallin Carinaan tätä jossa oli päästöongelma mutta vain kierrosten ollessa korkealla (tyhmäkäynti oli vain jotain 0.06%) mutta kierroksilla oli 0.7% (raja kierroksilla on 0.3%)
Noh, syynä oli nähtävästi jakajan kannen roisi hapettuma eli joka nastassa oli tasainen valkoinen kupettuma ja niiden poiston jälkeen ilmaväli oli kasvanut pyörijään nähden älyttömästi, yli millin. Nastat oli sen verran eksoottista kamaa että tina ei ottanut kiinni joten piti oikein uhrata 7 euroa uuteen kanteen. CO-päästö pieneni yli kolminkertaisesti 0.7% > 0.2%

http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... AG0542.jpg



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöistä asiaa ja vinkkejä
ViestiLähetetty: 10.08.2012 18:03 
Sytytyskatkokset vähentävät häkäkaasun (CO) määrää, joten virranjakajan hapettumat eivät varmasti nosta arvoa tojotassa.
Käytännössä kaikki kunnossa olevat polttoaineen suihkutuksella varustetut moottorit pystyvät alittamaan kattiauton päästörajat CO:n ja HC:n osalta, vaikka kattia ei olisikaan. Lambda-arvon ja hapen osalta se onnistuu harvoin.
Kattiauton päästörajat ovat uudemmissa autossa liian korkeat, vanhoille sallittakoon nykyiset arvot.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöistä asiaa ja vinkkejä
ViestiLähetetty: 28.08.2012 10:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Että silleen, virranjakan kansi vaihdettu ja ilman putsari. No tulos on sitten häikäisevä. Co puolittui kierroksilla, tosin katsuri tallensi lukeman heti kun se meni alle rajan eli 0.3:n mutta kun taskaasua jatkui vielä 10 sekuntia niin lukema meni alle 0.2:n.

HC taasen tipui rajan tuntumasta (joka on 100) kolmannekseen eli 30:n paikkeille.

Joten virranjakajan melkein 2 mm kipinän hypyn poisto vaikutti varmuudella tulokseen.

Faktat kuvassa: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... pstt-1.jpg

Sytytyskatkokset eivät vähännä CO:n (häkä) määrää vaa lisäävät sitä. Sitä syntyy (häkä), kun hiili tai hiiltä sisältävät aineet palavat epätäydellisesti mutta heikko hapen määrä myös lisää CO:n määrää.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: