|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 15:13 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä...  Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste? Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 17:16 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kami kirjoitti: Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä...  Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste? Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan... Eihän ääntä pitävä laakeri ole välttämättä vielä väljä. Kyllä nimenomaan väljä laakeri on ihan selkeä peruste hylkyyn. Kartiorullalaakereissa on aina pieni käsin tuntuva välys mutta nykyään paljon käytetyt kaksiriviset laakerit ovat ehjänä hähes välyksettömiä.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 20:05 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Taitavat olla välyksettömiä, laakerit taitavat olla pienellä "esijännityksellä". Näin ainakin BX:n takalaakeri, kun ei voinut edes nimellistiukkuuteen laittaa, alkoi sen verran ahdistaa. Vertailukohteena fillarin laakerit: juuri ja juuri välys pois, tai ei edes ihan sitäkään, paikoilleen kiristettynä; näitä ollut uusissa fillareissa varsin tiukalla. Jopa haitaten rullausta.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 20:56 |
Viestit: 1128
|
Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 21:03 |
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
|
Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 21:08 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
XM-Hannu kirjoitti: Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen? On nuo omat tähän asti kestäneet.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
-pk-
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 11.10.2012 22:31 |
Viestit: 159 Paikkakunta: Siuntio
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 12.10.2012 08:35 |
Viestit: 1878
|
Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.
Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 12.10.2012 10:09 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Minulle tuli Saxo missä oli laakeri lälys,vaihdoin laakerin välys ei hävinnyt,sitten huomasin että vetoakselin mutterin alta puuttui aluslevy eli rikka sopivan paksuinen aluslevy ja homma kunnossa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 12.10.2012 10:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
avbx kirjoitti: Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen. Eikö vaikuta? Miksi ei. Miksi itsellä on toiset kokemukset. Ps. Siinä on kaikki ollut muuten ok, ei mitään roskia välissä, tms. Pienestä saattaa olla kiinni mittatarkkuus. Jokin toleranssivirhe laakerissa?
|
|
|
|
 |
maramutteri
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 12.10.2012 10:56 |
Viestit: 108
|
kaseva kirjoitti: Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.
Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja. Ei olisi pitänyt. Olisi pitänyt vaatia tarkastamaan uudestaan. Jokaisella katsastusasemalla on vastaava. Hänelle ilmoitus asiasta ellei katsastanut henkilö suostu sitä tekemään. Jokainen järkevä ihminen tietää, että voi joskus arvioinnissaan erehtyä.
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit... Lähetetty: 12.10.2012 11:07 |
Viestit: 1128
|
Ulkokooli ei ota mihinkään kiinni, joten ei kiristys poista välystä. Jos mutterin alle tuleva prikka on liian paksu, niin sillä luultavasi saa laakerin painettua vinoon.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
|
|