Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 15:13 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä... :-o
Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste?
Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 16:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kyllä pyöränlaakereiden välys on hylkäysperuste. Mutta aika monessa autossa vaan jurina tulee jo selvästi ennen välystä ;)



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 17:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kami kirjoitti:
Työkaverin -91 Nissan sai hylsyn kun oli kuulemma liian väljät laakerit pyörissä... :-o
Mikähän laakeri siellä nyt voi olla niin väljä että on hylkäysperuste?
Kyllä mä olen parikin sitikkaa leimannut jurisevilla pyöränlaakereille ilman huomautustakaan...
Eihän ääntä pitävä laakeri ole välttämättä vielä väljä. Kyllä nimenomaan väljä laakeri on ihan selkeä peruste hylkyyn. Kartiorullalaakereissa on aina pieni käsin tuntuva välys mutta nykyään paljon käytetyt kaksiriviset laakerit ovat ehjänä hähes välyksettömiä.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 20:05 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Taitavat olla välyksettömiä, laakerit taitavat olla pienellä "esijännityksellä". Näin ainakin BX:n takalaakeri, kun ei voinut edes nimellistiukkuuteen laittaa, alkoi sen verran ahdistaa. Vertailukohteena fillarin laakerit: juuri ja juuri välys pois, tai ei edes ihan sitäkään, paikoilleen kiristettynä; näitä ollut uusissa fillareissa varsin tiukalla. Jopa haitaten rullausta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 21:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
XM-Hannu kirjoitti:
Vähän off topic.kia. Paljonko yleensä 1/2" hylsysarjan vääntiöt kestävät momenttia? Eli voiko puolen tuuman työkaluilla kiristää 270 Nm:n tiukkuuteen?
On nuo omat tähän asti kestäneet.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 11.10.2012 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Tuommoisella http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5018 olen C5:n etunapamuttereita kiristellyt 32,5 kiloon, on kestänyt. Hylsy on tosin 3/4 tuumainen ja sovite välissä eli ei loppuun asti ole puolen tuuman kalut.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 12.10.2012 08:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.

Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 12.10.2012 10:09 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Minulle tuli Saxo missä oli laakeri lälys,vaihdoin laakerin välys ei hävinnyt,sitten huomasin että vetoakselin mutterin alta puuttui aluslevy eli rikka sopivan paksuinen aluslevy ja homma kunnossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 12.10.2012 10:32 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
avbx kirjoitti:
Tänään tuli katsastuksessa hylsy beksin takalaakerista, joka ei ole väljä, mutta ääntää hieman. Tai oikeastaan hylsy taisi tulla alapallonivelestä, mutta laakerikin tuli listaan. Beksin takalaakerin voi vetää kiinni niin että naukuu, kiristysmomentti on 270 Nm. Kiristys ei vaikuta välykseen.

Eikö vaikuta? Miksi ei. Miksi itsellä on toiset kokemukset. Ps. Siinä on kaikki ollut muuten ok, ei mitään roskia välissä, tms. Pienestä saattaa olla kiinni mittatarkkuus. Jokin toleranssivirhe laakerissa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 12.10.2012 10:56 

Viestit: 108
kaseva kirjoitti:
Joskus se katsurin ranne on herkkääkin herkempi... mulla meni Xantia hylkyyn väljän etupyöränlaakerin takia. Tuttu mittaa SKF:lle laakerointeja heidän tekemissään kohteissaan ja mittausraportin perusteella päätetään esim. kultakaivoksen huoltokatkoista. Hänen pakeilleen siis ja... Ei mitään vikaa laakerissa.

Vaihtaahan se silti piti, että sai jatkaa ajamista. Niin meni luotto siihen asemaan, että saavat tutkia jatkossa muitten autoja.


Ei olisi pitänyt. Olisi pitänyt vaatia tarkastamaan uudestaan. Jokaisella katsastusasemalla on vastaava. Hänelle ilmoitus asiasta ellei katsastanut henkilö suostu sitä tekemään. Jokainen järkevä ihminen tietää, että voi joskus arvioinnissaan erehtyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen hylkäysperuste - väljät laakerit...
ViestiLähetetty: 12.10.2012 11:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ulkokooli ei ota mihinkään kiinni, joten ei kiristys poista välystä. Jos mutterin alle tuleva prikka on liian paksu, niin sillä luultavasi saa laakerin painettua vinoon.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 13 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: