Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Päästöjen pähkäilyä
ViestiLähetetty: 03.05.2013 12:26 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Haulla ei löytynyt kuin silppua josta ei saanut päätä eikä häntää. Pers-kutina ollut jo jonkin aikaa että kone kävisi ehkä rikkaalla, ja katsurin konenenä antoi seuraavia lukemia ulos:

CO 0.26 (<2000rpm) / 0.28 (>2000rpm)
HC 40 / 40
Lambda 1.02
CO2 14.72 / 14.69
O2 0.57 / 0.56

Häkä meni just sallitun rajoille, mutta ovatko nuo nyt ylipäätään mistään normispekseistä kuinka killillään ja jos ovat, niin mihinköhän suuntaan johtolangat menevät? Patahan on XU10J4D. Kulutus pyörii kympin hujakoilla satasella, joka on kai vähän yläkantissa vaikka onkin olevinaan spörttikone.

Katti ja/tai lambda-anturi antautumassa?



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöjen pähkäilyä
ViestiLähetetty: 03.05.2013 12:40 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
20 km lenkki kierrosluku 5000 kiekkaa,eiköhän korjaannu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöjen pähkäilyä
ViestiLähetetty: 03.05.2013 12:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Häkä (CO) on tosiaan hieman kohollaan.
Hiilivedyt (HC) on OK, eli ei liikaa palamatonta bensaa tai öljyä pakokaasuissa. (Kaikki sylinterit käyvät)
Lambda 1,02 vaikuttaa hyvältä mutta tuo lukema kyllä elää koko ajan.
Hiilidioksidi (CO2) lähellä 15% on OK
Jäännöshappi (O2) reilusti alle 2%, eli OK (Pakoputkikin on tiivis)

Aloittaisin tulppien vaihdolla sekä moottorin lämpöanturin kunnon tarkastamisella. Viallinen lämpöanturi voi väittää moottorin käyvän kylmänä. Jos ei näillä tokene, niin sitten lambda-anturi vaihtoon.

Vasta viimeisenä aletaan ihmettelemään katalysaattorin kuntoa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöjen pähkäilyä
ViestiLähetetty: 03.05.2013 13:28 

Viestit: 5124
Tulosten mukaan (lambda-arvo) kierroksilla on pikemminkin laihalla (tyhjäkäynnillä katsuri ei taida ilmoittaa lambdaa, vai miten päis se olikaan).

Lambdassa kaikki yli ykkösen on laihalla (olisiko maks sallittu 1.03) ja alle ykkösen rikkaalla (0,97) maksimiteho koneesta saadaan yleensä melko rikkaalla (flat-out lambda 0,86 tms.)

toimiikohan tuo kuva Wikipediasta:
Kuva

[Edit]... lambdaa katsotaan vain kierroksilla, vähäpäästöisen hylkäysperusteet (Euro3 ja 4 hieman näitä tiukemmat)
Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto.
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai (lihavoituna tuo joka on lähellä rajaa)
lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03.

Tuon perusteella minun veikkaus (laihalla mutta silti kieroksillä häkää) mieluummin hieman kulunut katti kuin lambda tai lämpötila-anturi, mutta voihan olla että arvot heitteleekin... mutten turhia huolestuisi


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Päästöjen pähkäilyä
ViestiLähetetty: 03.05.2013 13:55 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Tulpat ovat kohtuullisen uudet kun tuli vaihdettua ennen vuodenvaihdetta.
Joskus kuumana käynnistys ei lähde laakista vaan saa sahata sekunnin-kaksi. Sanoisikohan tuo jotain lämpöanturin puolesta? Tämä siis mutuna tekniseltä puoli-ummikolta.

Tietty voihan siellä olla molemmat anturi ja katti kypsymässä, eihän nuo toisiaan pois sulje. Ainiin, ja se kirottu miinuskenkä akussa.



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: