Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Laitetaanpa viimein tännekin näytille kesällä kuvattuja kuvia venttiilittömien jousipallojen paineistuksesta.

Aloitetaan homma asentamalla suojalasit ja kuulonsuojaimet.

Kierretään pallosta tulppa pois. Onnistuu esimerkiksi laittamalla pallo tulppa alaspäin ruuvipenkkiin, kiristämällä tulpan ympäriltä ja pyörittämällä palloa putkitongilla aukipäin. Kun enimmät typet tössähtävät pihalle, voi loput pyörittää käsin.

Tämän jälkeen otetaan yksi pallon korkki, johon on porattu kolo (ei läpireikää) Torx-palalle.

Liitteet:
01_Torx-bit.jpg
01_Torx-bit.jpg [ 100.02 KiB | Katsottu 21885 kertaa ]
Lyödään Torx-pala tulppaan mahdollisimman suoraan.

Liitteet:
02_Telineessä.jpg
02_Telineessä.jpg [ 97.04 KiB | Katsottu 21877 kertaa ]
Asetetaan pallo telineeseen ja siivotaan tulpan ympärystä.

Liitteet:
03_Torx_paikoillaan.jpg
03_Torx_paikoillaan.jpg [ 97.57 KiB | Katsottu 21882 kertaa ]
Kierretään tulppa Torx-paloineen paikoilleen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 18:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Liitteet:
04_Laite.jpg
04_Laite.jpg [ 94.75 KiB | Katsottu 21884 kertaa ]
Etsitään varsinainen täyttölaite ja kiinnitetään typen syöttö.

Liitteet:
05_Kasattuna.jpg
05_Kasattuna.jpg [ 103.11 KiB | Katsottu 21881 kertaa ]
Laitetaan Torx-palan päälle täyttölaite vääntöhylsyineen. Tarkastetaan vielä kaikkien tiivisteiden (tulppa, täyttölaite, hylsy) paikoillaan olo. Kasataan koko keksintö. Huomioidaan, että tulee kasattua suoraan.

Työnnetään vielä hylsymeisseli paikoilleen, pyöritetään tulppa kiinni ja avataan 1,5 kierrosta. Tarjoillaan pallolle haluttu määrä typpeä, pyöritetään tulppa kiinni. Poistetaan paineet täyttölaitteen kammiosta ja puretaan pallo irti laitteesta.

Liitteet:
06_Mittaus.jpg
06_Mittaus.jpg [ 105.32 KiB | Katsottu 21921 kertaa ]
Tarkastetaan saavutettu painetaso, tiukataan tulppa vierä ruuvipenkissä ja irrotetaan Torx-pala tulevaa käyttöä varten.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 19:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Sen verran valotetaan apparaatin detaljeja että tuo paineenalaisen tulpan kiinni ruuvaaminen on se ongelma eli mistä välistä väännin tiivistyy. Ensimmäisessä versiossa tiivistys oli tuon meisselikahvan varresta mutta sen ongelmana oli että kahva poistui maapallon säteen suuntaan kun pullon venttiiliä raotti. Nykyisellään tiivistys on palanpitimen ja tuon alumiinimöykyn välissä ja palanpitimessä ollut läpireikä on tukittu Mystic Puddingin Comical Metalilla.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 19:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja kun se paksumpi o-rengas siitä hylsyn päältä on päässyt karkaamaan torx-palan päälle, suhisee tuo keksintö metkasti siitä meisselin varresta. Toisaalta, jos pallo jää hieman vinoon, niin kuuluu metka poks ja suhisee hauskasti pallon ja tuon värkin välistä, samalla kun se iso o-rengas tulee kurkkimaan ulkomaailmaa. Pallon tulpan tiiviste huonosti paikoillaan aiheuttaa sen, että ei se typpi vaan halua pysyä pallon sisällä. Mistäköhän muualta tuo vielä saatiin fuskaamaan tänään...

Jaa niin, kerran kesken tulpan kiinnipyörityksen kuului tsöp-tsiiih, joten tipautettiin paineet pois ja kävin kääntämään tulppaa auki, jonka seurauksena saatiin aikaan pidempi sihinä. Muu tiivistys oli siis pettänyt juuri samalla hetkellä, kun olin saanut tulpan tiivistymään. Sen kun olisi tajunnut heti, niin olisi yksi ylimääräinen harjoituskierros jäänyt välistä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 19:55 

Viestit: 3655
tästä tulikin mieleen, että miten usein palloja pitäisi paineistaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Lemon kirjoitti:
tästä tulikin mieleen, että miten usein palloja pitäisi paineistaa?
Parin vuoden välein on ihan ok.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 23:23 

Viestit: 50
C5:n jousipalloja ei voi täyttää? Jos joku haluaa kuitenkin testata ja askarrella, 4 kpl vuoden 2002 plussattoman farkun alkuperäispalloja olisi saatavilla Nurmijärvellä noutohintaan. Vaihdoin hiljattain comfortteihin. Yv tai jouni(at)luo.to


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 23:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Jone2 kirjoitti:
C5:n jousipalloja ei voi täyttää?
Pyöreähköhän se tulppa taitaa olla eli vähän hankalampi porailla, mutta ei kuitenkaan tee ongelmaa. Ilmeisesti sitten eroa tulpan kiinnityksessä tai tiivistyksessä vai mikä estää täytön?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 26.11.2011 23:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
laakeri kirjoitti:
Jone2 kirjoitti:
C5:n jousipalloja ei voi täyttää?
Pyöreähköhän se tulppa taitaa olla eli vähän hankalampi porailla, mutta ei kuitenkaan tee ongelmaa. Ilmeisesti sitten eroa tulpan kiinnityksessä tai tiivistyksessä vai mikä estää täytön?


Tulppa ei ole kierteillä, vaan "niitattu", toki siihenkin tsi-paineistaja tekis kierteen ja tulpan, mutta pallon kuori ei taida olla riittävän vahvaa jotta siihen saisi luotettavasti kestävän kierteen, eli se vahvistuslaippa kaivattaisiin joka on vanhemmissakin palloissa. Noh tätäkin on harrastettu jonkin verran, että hitsataan se vahvistuslaippa siihen palloon, mutta taas törmätään ongelmaan C5 pallon kohdalla, sillä siellä on ulkokuorta myötäilevä muovinen kuuppa, eli ei onnistu hitsaaminen ei...

Eli hiukan ompi ongelmallista näiden ns. littupallojen paineistaminen. Ja se onkin osin tarpeetonta, sillä eivät nämä tuplakalvoiset menetä paineitaan pikkuhiljaa, vaan ne hajoaa sit kerrasta.

Tarvike-mallisissa littupalloissa ei tosin ole sit tuota muovikuorta, ja ei ole tuplakalvoakaan, eli niiden kanssa ehkä joku joskus voi innostua askartelemaan? Itseäni ei kiinnosta :P .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 27.11.2011 09:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 852
Paikkakunta: VT 2

Profiili WWW
Inspiroivaa..

Tuli mieleen, että jos tuon vääntövarren tekisi (umpeen tinatusta) 6,35 mm hydeputkesta, akselitiivisteen voisi tehdä tavallisen hydraulitiivisteen ja juntturin avulla.



Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka.
http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
http://alstuttu.org/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 27.11.2011 14:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Kuvien laitteen rakentaneena voin kertoa, että rakenteen suunnitteluun vaikuttivat vahvasti se, että materiaaleina käytettiin sitä, mitä sattui olemaan ja se, että sorvaus- ja koneistusmahdollisuudet olivat kovin rajalliset. Muistelen, etten tehnyt tuosta minkäänlaisia kuvia eli käytin muinaisruotsalaisten (Wasa) laivanrakentajien menetelmää. Käytännössä projekti eteni "kädestä suuhun". Ongelmat ratkottiin kun niitä vastaan tuli.

Jos tekisin tuon uudestaan, siitä saattaisi tulla kovasti erilainen, mutta hätäkös tässä, kun on jo vuosikausia toiminut ja lukemattomia täyttöjä kestänyt tuollaisenakin.



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 27.11.2011 14:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tapsa kirjoitti:
Jos tekisin tuon uudestaan, siitä saattaisi tulla kovasti erilainen, mutta hätäkös tässä, kun on jo vuosikausia toiminut ja lukemattomia täyttöjä kestänyt tuollaisenakin.
Alkoi tuntua siltä, että tuo täyttölaitteen pallon pintaa vasten tiivistyminen ei oikein riitä kuin ~70 bariin asti. Toki siihen vaikuttaa sekin, kuinka suoraan on sattunut kaikin puolin menemään sillä tiukkauskerralla... kerran tosiaan saatiin sieltä se iso o-rengas pölläytettyä välistä pois, kun muutamaa palloa paineistettiin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 19:13 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Minua kiinnostaa kovasti tuo paineentarkistus härveli, en halua ostaa mitään valmista, vaan vinkkejä miten sen teen itee, mistä kappale mihin pallo jengataan kiinni? pitääkö se sorvata ja jenka työstää? ja tuo tunkin kytkeminen mitenkä se? Alkaa olemaan liikaa noita harrasteautoja 3kpl ja kahessa actiivi systeemi, joten palloja riittää ja kun ei aina tiedä minkä vaihtais, taas on v-6 kivikova, uudet pallot edessä ei auta.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
catmatti kirjoitti:
Minua kiinnostaa kovasti tuo paineentarkistus härveli, en halua ostaa mitään valmista, vaan vinkkejä miten sen teen itee, mistä kappale mihin pallo jengataan kiinni?
Jousisylintereissä ja varaajarungoissa on aika lailla sopivia kierteitä tuntunut olevan...
catmatti kirjoitti:
ja tuo tunkin kytkeminen mitenkä se?
Tuossahan se näkyy: kempin tai jonkun sen kilpailijan kuumaliimalaitetta on tarjottu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Laitoin tuonne projektiosioon jutun omasta virityksestä, jonka tein lähinnä kierrätysosista.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 21:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Laitoin tuonne projektiosioon jutun omasta virityksestä, jonka tein lähinnä kierrätysosista.
Tuo tunkkimalli on kieltämättä vähän erikoisen oloinen tuohon tavallisempaan testeritoteutukseen tottuneelle: "Eikö tätä kampea voisi pyörittää?" Bonuksena on kyllä kompakti koko.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 23:01 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Saanko paremman selityksen tunkista? älkää nyt keskenään asiantuntiat kinastelko, ennen kuin minä olen päässyt toiminnoista kärryille! Otetaanko mäntä tunkista pois ja sitten siihen vaan kempillä tohautetaan sopiva kappale kiinni mittarin t-kappaletta varten, tämä olis hyvä viikonlopun homma kun tähän nyt sais pientä lisäselvittelyä, pallon kiinnitys tuli selväksi se osa löytyy.



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 23:25 
Hurjan oloista hommaa tuollaisilla laitteilla ja paineilla pelailu on. En uskaltaisi kokeilla.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 28.11.2011 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
catmatti kirjoitti:
Otetaanko mäntä tunkista pois ja sitten siihen vaan kempillä tohautetaan sopiva kappale kiinni mittarin t-kappaletta varten,
Sillai tuo ainakin näytti tehdyn.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 29.11.2011 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tunkin nesteeksi LHM, määrä? Kaiketi se, mikä mahtuu, jos liikkuvaa mäntää ei ole, se ei vie tilavuutta, vaan palloon menevä neste? Sylinteriin jotain lisätäytettä? Paine pallossa luultavasti se raja, kun paine laskee hyvin äkisti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 29.11.2011 09:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Tunkin nesteeksi LHM, määrä? Kaiketi se, mikä mahtuu, jos liikkuvaa mäntää ei ole, se ei vie tilavuutta, vaan palloon menevä neste? Sylinteriin jotain lisätäytettä? Paine pallossa luultavasti se raja, kun paine laskee hyvin äkisti?
LHM:ää tunkkiin sen verran kun mahtuu. Yli menevät pyyhitään pois. Tunkatessa painemittarin lukema hakeutuu asymptoottisesti näyttämään pallon painetta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 29.11.2011 19:42 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Siis koko tunkki tyhjenee jos pallon kumi on rikki, tunkkaa vasten tyhjää?



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 29.11.2011 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Koskapa tämäkin kapine on meikäläisen dissainia, (kiitokset toki hitsarille ja kaikille muille projektissa mukana olleille), niin avaanpa hiukan toimintaperiaatetta.

Ehjään palloon "menee" muutamia painalluksia siten, että paine mittarissa nousee huomattavasti joka painalluksella. Heti kun kalvo liikahtaa, (eli saavutetaan pallon esiasetuspaine) lakkaa paine nousemasta. (Tai nousee se sen jälkeenkin, mutta vain hädin tuskin viisarista erottuvan määrän per painallus.) Mittauksessa ei siis tarvita kovin paljoa LHMää, koska riittää, että kalvo liikahtaa ihan aavistuksen verran lepoasennostaan.

Jos kalvo on puhki, saa sen heti muutamasta ensimmäisestä painalluksesta selville, sillä paine ei ala nousta ollenkaan. Hankalimpia ovat hyvin pieneen paineeseen päässeet pallot, mutta niistäkin selviää kokemuksella.

Välillä pitää muistaa tankata tunkkia - testailussa kun tuppaa tulemaan pientä hävikkiä, kun pallojen iskunvaimennusventtiilejä ei käytännössä voi valutella kokonaan kuiviksi testin jälkeen. Pöydälle ja lattialle laittetta käytettäessä ei periaatteessa vuoda mitään, mutta säiliön huonon tulpan takia pientä öljyyntymistä on kyllä aina luvassa laitteen huohotuksesta johtuen.

PS. Pojat - onkos siellä vielä typpeä jäljellä? Pitäs tulla täyttelemään kymmenen palloa!
PPS. Onko täyttölaitteen o-renkaita uusittu viimeaikoina, vai vieläkö tuhrataan niillä käytössä rispaantuneilla?



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 29.11.2011 21:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Koskapa tämäkin kapine on meikäläisen dissainia, (kiitokset toki hitsarille ja kaikille muille projektissa mukana olleille), niin avaanpa hiukan toimintaperiaatetta.

Ehjään palloon "menee" muutamia painalluksia siten, että paine mittarissa nousee huomattavasti joka painalluksella. Heti kun kalvo liikahtaa, (eli saavutetaan pallon esiasetuspaine) lakkaa paine nousemasta. (Tai nousee se sen jälkeenkin, mutta vain hädin tuskin viisarista erottuvan määrän per painallus.) Mittauksessa ei siis tarvita kovin paljoa LHMää, koska riittää, että kalvo liikahtaa ihan aavistuksen verran lepoasennostaan.

Jos kalvo on puhki, saa sen heti muutamasta ensimmäisestä painalluksesta selville, sillä paine ei ala nousta ollenkaan. Hankalimpia ovat hyvin pieneen paineeseen päässeet pallot, mutta niistäkin selviää kokemuksella.

Välillä pitää muistaa tankata tunkkia - testailussa kun tuppaa tulemaan pientä hävikkiä, kun pallojen iskunvaimennusventtiilejä ei käytännössä voi valutella kokonaan kuiviksi testin jälkeen. Pöydälle ja lattialle laittetta käytettäessä ei periaatteessa vuoda mitään, mutta säiliön huonon tulpan takia pientä öljyyntymistä on kyllä aina luvassa laitteen huohotuksesta johtuen.

PS. Pojat - onkos siellä vielä typpeä jäljellä? Pitäs tulla täyttelemään kymmenen palloa!
PPS. Onko täyttölaitteen o-renkaita uusittu viimeaikoina, vai vieläkö tuhrataan niillä käytössä rispaantuneilla?



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Venttiilittömien pallojen paineistus
ViestiLähetetty: 30.11.2011 08:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Tapsa kirjoitti:
PS. Pojat - onkos siellä vielä typpeä jäljellä? Pitäs tulla täyttelemään kymmenen palloa!
PPS. Onko täyttölaitteen o-renkaita uusittu viimeaikoina, vai vieläkö tuhrataan niillä käytössä rispaantuneilla?

Eiköhän sitä sen verran löydy, että onnistuu. ;) Ja okkumeja ollaan vaihdeltu aina sen mukaan, että mistä alkaa vuotaa...



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: