Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 23.12.2012 15:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Olisi 280 tkm täynnä C5 2.2 HDi -03:ssa joten nokkahihnaremonttiahan tuo pukkaisi. Onko raadilla kokemusta moisesta eli kannattaako edes haaveilla tekevänsä ilman 200 euroa maksavaa lukitustyökalusarjaa?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 23.12.2012 21:40 

Viestit: 369
Muutaman 8mm poranterän investoit lukitustapeiksi ja laikkaat lentävällä sopivan mittaisiksi. Tuossa kaikki tarvittavat työkalut, mikäli hihnankireydessä tyytyy näppituntumaan, eikä haikaile seem mittarin perään. Ei luulisi olevan mahdoton investointi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 23.12.2012 23:56 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/a ... antyokalut

Ei oo tappisarja kallis tuollakaan.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 24.12.2012 00:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
kaselin kirjoitti:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/autonkorjaukseen/jakopaantyokalut

Ei oo tappisarja kallis tuollakaan.

Eipä ne tapit mikään ongelma olisi olleetkaan (tosin tuohon hintaan en kyllä lähtis askartelemaan) vaan lähinnä hihnapyörän ulosvedin ja hihnan rattaallapito"jousi" mietityttää että ovatko pakollisia työn onnistumisen kannalta. Tehtaan korjausoppaasta vakoilin äsken pikaisesti hommaa ja hämäräksi jäi myös kampiakselin lukitustapin paikka, kuva oli sen verran mielikuvituksekas että vaikutti että tappi sujautettaisiin moottorin alta, takapuolelta paikalleen.

http://www.tooled-up.com/artwork/ProdPDF/VS4820.PDF
Tuommoinen sarja on se jonka briteistä saa 200 eurolla kotiinsa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 24.12.2012 01:26 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
"pellistä" sen jousen vääntää ulosvetäjäkin helppo tehä, ite käytin vasaranvartta piti hihnan hyvin paikallaa. Aina voi pikkasen improvisoida vai? :(



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 24.12.2012 08:00 

Viestit: 369
Avustajaa hyväksikäytettäessä, ainoat erikoistyökalut olivat lukitustapit. Olettaen ettei nokkien välistä ketjua mennä irroittamaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 24.12.2012 10:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
pimpelipompeli kirjoitti:
Avustajaa hyväksikäytettäessä, ainoat erikoistyökalut olivat lukitustapit. Olettaen ettei nokkien välistä ketjua mennä irroittamaan.

Eipä sitä ole mitään syytä ottaa edes näkyville, kai.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 26.12.2012 12:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
RPekka kirjoitti:
Tehtaan korjausoppaasta vakoilin äsken pikaisesti hommaa ja hämäräksi jäi myös kampiakselin lukitustapin paikka, kuva oli sen verran mielikuvituksekas että vaikutti että tappi sujautettaisiin moottorin alta, takapuolelta paikalleen.

Kuva
Kuka osaisi suomentaa kuvan?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 26.12.2012 18:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 433
Paikkakunta: Eurajoki
Lukitusreikä on oikean vetarin ja kampiakselin linjalla koneen takana.

Pelkät poranterät riittää yksin asennettaessakin ;)



Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 28.12.2012 22:52 

Viestit: 119
Mitä mystisiä härveleitä nuo ulosvetäjät ja jouset oikein on? Minulla ainakin on hihnapyörän kiila sen verran löysä, että käsin ottaa pyörän pois ja ei mitään jousia ole tähän mennessä tarvinnut. On hihna pysynyt hampailla ilmankin vaikka on avustajakin kyllä yleensä ollut. Poranteriä ei kyllä tarvitse lyhentää ja toinen on kuuden millin terä, en vaan muista kumpi. Nokkapyörälle on helpompi kokeilla, jos ei löytynyt vaikka Autodatasta varmaa tietoa.

Se kampiakselin lukitusreikä on muistaakseni vauhtipyörässä ja tosiaan takakautta vaikka peilin kanssa katsoen vauhtipyöräkotelosta. Vauhtipyörässä on piempiä tasapainotusporauksia enemmän tai vähemmän, mutta ne ovat paljon lukitusreikää pienempiä. Turbon imuputkea voi käyttää jollain tapaa paikannukseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2.2 HDi nokkahihnaremontti
ViestiLähetetty: 29.12.2012 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
ruutuvihko kirjoitti:
Mitä mystisiä härveleitä nuo ulosvetäjät ja jouset oikein on? Minulla ainakin on hihnapyörän kiila sen verran löysä, että käsin ottaa pyörän pois ja ei mitään jousia ole tähän mennessä tarvinnut. On hihna pysynyt hampailla ilmankin vaikka on avustajakin kyllä yleensä ollut. Poranteriä ei kyllä tarvitse lyhentää ja toinen on kuuden millin terä, en vaan muista kumpi. Nokkapyörälle on helpompi kokeilla, jos ei löytynyt vaikka Autodatasta varmaa tietoa.

Vaihdettuahan tuo tuli. Nokkapyörälle pistin katkaistun osakierteisen M8-ruuvin ja kampiakselille torx-avaimen, kokoa sopiva. M6 kierretanko heilui reiässä hulluna ja 8 mm ajoitustyökalu ei edes yrittänyt mennä reikään. Hihnapyörän ulosvedintä en tosiaan tarvinnut mutta kierrereiäthän siellä on valmiina joista voisi tarvittaessa geneerisellä ulosvetimellä avittaa. Ulkokehältä kun tuommoista vulkanoitua pyörää ei pidä mennä vedättämään.

Tuo jousilärpytin hihnan pitämiseksi kampuran pyörällä oli kyllä älyttömän hyvä peli! Valmistin sen aba-letkuklemmarista leikkaamalla turhat pois.

Taas kun olisi ollu ajatus mukana niin olisin ostanut apulaitehihnan hilut jo etukäteen, nyt piti käydä kaikissa neljässä varaosaliikkeessä ruoan päälle: ensimmäisestä hihna, toisesta eioota, kolmannesta kääntöpyörä ja neljännestä kiristäjä. Hihna oli rapea mutta siitä ei sentään paloja puuttunut. Vaihdon saneli kiristimen rulla joka oli lähes puhki kulunut, hassunhauskasti vielä vinoon urille, ilmeisesti hihnan kudoksien suuntaisesti.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: