|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
jknaus
|
Viestin otsikko: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 10:38 |
Viestit: 4 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Eilen tehtiin perusteellinen kytkinremontti vm 2001 manuaalivaihteiseen bensa-Xsaraani. 120 000km mittarissa, ajallisesti enimmäkseen kaupunkiajoa. Kytkin oli jo niin tahmea painelaakerin jäkittäessä, että jumittui välillä polkuasennon keskialueelle kiinni ja jäi sinne.
Kysyisinkin samaan ongelmaan tai vastaavanlaiseen törmänneiltä, mitkä ovat olleet km-määrät ja millaista ajoa olette ajaneet?
Citroen Xsara 1.6i-16 SX Berline 5d, 2001 Pioneer DEH-5100UB
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 15:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jknaus kirjoitti: Kysyisinkin samaan ongelmaan tai vastaavanlaiseen törmänneiltä, mitkä ovat olleet km-määrät ja millaista ajoa olette ajaneet? Jossain 310 Mm kohdilla meni BX 19 TZi:stä... alkoi olla niin jäykkä, että olisi pitänyt alkaa kahdella jalalla painaa, painelaakeri viittä vaille läpi asetelmasta. Xantia 1.8 8v:ssä 230 Mm kohdilla alkoi ja jäykistyä jonkun verran, joten vaihtelin sitten. Ei ollut yhtä paha tilanne kuin TZi:ssä. TZi:n historia ei tarkasti tiedossa, Xantian ekalla omistajalla tullut kuulemma kaupunkiajoa ja toisen omistajan tuntien ilmeisesti hänelläkin. Meillä ehti olla jonkun pari kymppiä vain, ennen kuin remppailin.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 16:20 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
|
Mites tuo oma BX GTi kun kytkimen liik etuntuu olevan vain joku pari senttiä. Irroittaa kyllä hyvin (kohtuuhyvin) ja itää myös. Eli toimii hyvin mutta tuo liike on olematon. Sportissa oli samanlainen kytkin kun taasen 16V:ssä on ihan "normaali" kytkin(liike).
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
export
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 17:26 |
Viestit: 103 Paikkakunta: Eura
|
|
Xantia 1.8i ajettu 206000km menee kytkinvaihtoon maanantaina. Ei tahdo irroittaa enää, tulee lattia vastaan, säädetty ainakin kerran jonka jälkeen asentaja totesi että seuraavaksi vaihetaan
|
|
|
|
 |
|
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 17:29 |
|
|
-95 Xantia, ajettu 273 800 km, alkuperäinen kytkin. Toistaiseksi ei mitään ongelmia.
|
|
|
|
|
 |
|
Vehvis
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 17:32 |
Viestit: 309 Paikkakunta: Konnevesi
|
|
Xantia HDi -00 ajettu 240 000 km, kytkin alkuperäinen ja toimii moitteetta. (Nyt pitää vissiin koputtaa puuta).
Ford Transit 2.0 TDCi AWD -17, XM V6 24V -99, Subaru Forester 2.0 -14
|
|
|
|
 |
|
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 18:19 |
Viestit: 208
|
Ihan yleinen juttu. Näiden 2000 luvun sitikoiden (bensa) kanssa saa kytkinhommaan varautua. Viime viikolla oli viides hajonnut painelaakeri alle vuoden sisään. kilometrejä näissä PSA tuotteissa ollut 110-135 tuhatta ja tuo viimeinen hajosi mitään varoittamatta. Laakerissa ei ole tiivistettä, eli pöly ja kosteus pääsee helposti sisään. Aivan paskaa laatua, voisi sanoa!  Toisaalta on paljon autoja, missä ei ole huolia, mutta kyllä epävarmalta tuntuu laatu silti. Ihmeellistä on se, miten ovat hajonneet hyvin lähellä samaa KM lukemaa. Sillä hetkellä jos kuuluu sirinää tai vaihteet alkavat takkuilla on loppu tosi lähellä! Ja automallit mistä olemme vaihtaneet näitä, ovat C8, 406, C5... ja C5:n takatukivarren laakerin tuoreusennätys on tässä kuussa rikottu. "Parannusta" tuli roimasti ja uusi "kestoennätys"  on 82000km! Ja mikä oli laakerin valmistaja? ei ollut kehdannut laittaa nimeään, mutta maa oli kaikille tuttu China!!!
|
|
|
|
 |
|
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 03.06.2009 21:08 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
huoltomies kirjoitti: kilometrejä näissä PSA tuotteissa ollut 110-135 tuhatta ja tuo viimeinen hajosi mitään varoittamatta. Laakerissa ei ole tiivistettä, eli pöly ja kosteus pääsee helposti sisään. Aivan paskaa laatua, voisi sanoa!  Höpöhöpö, aikoinaan vanhempien Samaraan vaihdettiin 50 tkm:iin mennessä kytkin kolme kertaa.  Että varsin hyviähän nuo PSA:n kytkimet ovat.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
|
KtG1
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 04.06.2009 02:02 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
Motonetin kytkinlevy kesti C25 pakussa kevyttä käyttöä 10000km. Oli aika hento verrattuna alkuperäiseen jonka asentelin tilalle.
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 04.06.2009 07:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Xantia 1.8 16V -00 116tkm, Valeo, kynsissä juuri ja juuri sormintuntuvaa kulumaa. Kytkinlevykään ei vielä aivan sileäksi kulunut. Vaihtomoottorissa 87tkm, samat heebelit, vielä vähemmän kulumia.
|
|
|
|
 |
|
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 04.06.2009 09:28 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
|
HDI:in kytkin meni vaihtoon 280tkm, nyt mittarissa 399tkm.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
Klonkku
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 12.06.2016 20:49 |
Viestit: 4
|
Hyvää iltaa, Itsellä ajossa Berlingo 2002 - 2.0 HDI, mittarissa 340 tkm. Seka-ajoa on ajeltu. Voiko olla alkuperäinen kytkin? Kytkin toimii mielestäni hyvin, kun en paremmasta tiedä  Merci beaucoup <3
|
|
|
|
 |
|
zemial
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 12.06.2016 22:03 |
Viestit: 182
|
|
|
|
 |
|
Klonkku
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 13.06.2016 16:59 |
Viestit: 4
|
|
Kiitos! Selkeät hyvät kuvat. Siiten vielä Berlingo 2.0 HDI:n kytkimen ennätyskilometrit?
|
|
|
|
 |
|
Klonkku
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 13.06.2016 21:46 |
Viestit: 4
|
Jeth kirjoitti: Meillä Xantia 2.0 hdi 110, 451tkm alkuperäisellä kytkimellä, vähän jo alkaa jännittää koska se leviää Juhannuksen jälkeisellä viikolla kestotesti Seinäjoki-Äkäslompolo vene perässä  Kiitps Paljon! Nyt tuli parempi olo, ehkä pääsen 400 tkm  Onko kukaan tilannut kytkinpaketteja Ebay:stä? Kannattaako/hinta laatusuhde? Laadukkaita tarvikemerkkejä - Onko heitä? 
|
|
|
|
 |
|
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 13.06.2016 22:25 |
Viestit: 220
|
|
|
|
 |
|
zemial
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 13.06.2016 22:28 |
Viestit: 182
|
|
Sachs - Valeo - LUK .. tuossa järjestyksessä itse rankkaisin nuo osavalmistajat. Kaikki muut merkit on kuraa kytkimissä.
En edes viitsisi harkita millään 20€ säästöllä jotain merkitöntä sarjaa. Tuo työ on kuitenkin jo niin tuskainen, että ei sitä yhtenään viitsi tehdä.
|
|
|
|
 |
|
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 14.06.2016 02:57 |
Viestit: 220
|
|
Ainakin aikoinaan, joskus ysärillä törmättiin painelaakeriin, jossa ei tuo kynsiin osuva kohta ole noin kulmikas. Oli silleen pyöreähkö ja peitti koko painelaakerin halkaisijan... Ei painuisi silleen kynsistä läpi...?
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 14.06.2016 09:57 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Tunkin pitäisi olla sitten toimiva. Ei hissukseen päästävä, ei äkkiäkään. Paljon muita, ainakaan halpistunkkeja en ole nähnyt. Mutta itse laitoin moottorin alle pukin ja säätelin tunkilla, pukein tukien, auton korkeutta, BX:n kytkinrempassa. Toimi niinkin.
|
|
|
|
 |
|
tommi
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 14.06.2016 13:37 |
Viestit: 108
|
|
Xantia 1,9TD ml. 490 000km. Kytkin lienee alkuperäinen. Auto on -96, ja ostin sen -00. Huoltokirjassa ei merkintää kytkinremonteista, ostohetkellä oli ajettu 178 000km. Paikallisessa Suzuautossa vähän ihmettelivät parivuotta sitten varsinkin painelaakerin kestoa itsekkin... Onhan tuo yli kolmesataatonnia ajettu joka tapauksessa, minun aikana sitä ei ole vaihdettu. Mutta -02 Xsaraan piti vaitaa parisen viikkoa sitten painelaakeri, ml. 157 000km. Laakeri ei vielä rikkoontunut, mutta oli aivan kuiva ja piti ääntä.
|
|
|
|
 |
|
Joensuu XM
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 15.06.2016 16:59 |
Viestit: 44
|
|
Morjens Vaimolle ostettiin uusi Picasso kolarissa lunastukseen menneen tilalle. Uusi (siis toisen vanha, meidän uusi) on 225000 km ajettu xsara Picasso kahden litran koneella vuosimallia 2006. Kytkimen liike on älyttömän pitkä ja se ottaa vasta ihan yläasennossa. Ei kuitenkaan vielä luista.
Mikä on arvon raadin tuomio ? Alkaako kytkinlevy olla loppu, onko mahdollista säätää ja paljonko maksaa kytkinremontti ?
-Hannu-
|
|
|
|
 |
|
Puhi
|
Viestin otsikko: Re: Kytkinkyselyä Lähetetty: 15.06.2016 23:02 |
Viestit: 220
|
|
Luistaminen on helpoin testata isolla vaihteella, eli nelonen tai vitonen tupaan ja sit suht pieniltä kierroksilta lunttu pohjaan kiihdytys. Jossain kierroksilla alkaa luistamaan, jos on luistaakseen. Mieluiten vielä kuormatulla autolla tuo. Muut viat ovatkin sitten kytkimen takkuilua, rohinaa, kun painaa kevyesti kytkintä, täristys, etc...
Xantia Break 1.8 16V Exclusive 00 (emännällä/rahtikuljetin), Xsara 2.0 16V VTS 99 (omalelu), 405 MI16 91 (ahdettu ikuisuusprojekti) Dacia Duster 1.2Tce 4wd Prestige 18´
|
|
|
|
 |
|
|