Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 12.06.2013 23:52 

Viestit: 6
Tuli sitten meidän perheeseen kakkosautoksi vm.-99 xantia 1.8 16 v. Ensimmäinen sitikka ja eipä sattuneesta syystä pahemmin kokemusta hydelaitteista. Päävaraajapallo olisi tarkoitus vaihtaa, mutta tuntuu olevan niin tiukassa ettei kotikonstit toistaiseksi riitä. Useammalla suodatinavaimella jo kokeiltu, mutta ei hievahda. Tarpeeksi isoja putkipihtejä ei minulta löydy, mutta olen lukenut täältä että taltta ja vasara olisi toimiva ratkaisu :?: Mihin kohtaan palloa pitää/kärsii lyödä että olisi hyötyä ja ettei riko systeemejä. Ennen toimenpiteitä on tietenkin autolaskettu ala-asentoon ja paineenpoisto suoritettu. (pulttia avatessa ei kuulu suhinaa tms., pitäisikö?)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 13.06.2013 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Varaajapalloa irroittaessa ei kannata laskea autoa alas, vähenee tila auton alla siten, ellei ole nosturia käytössä? Eli varaajapallon voi irroittaa auton ollessa ylä-asennossakin, kunhan vain ennen pallon irroitusta löysää sitä 12mm kannalla olevaa ruuvia puolisen kierrosta, eli ylä-asennossa tuon pallon irroitus on helpointa tehdä. Toki jos pidempään auton alla oleilee, kannattaa laittaa jonkinlaiset pukit alle.

Ja taltalla voi iskeä siihen pallon likimain keskellä olevaan saumaan, kuori on noin 5mm paksu, että ei siitä ihan helposti mene taltta läpi.

Ja suhinaa joko kuuluu tai ei, jos tyhjä pallo ei kuulu, mutta ei se ole vielä tae pallon kunnosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 13.06.2013 08:57 

Viestit: 474
Muista, että sitä ruuvia ei todellakaan kannata avata kuin se puolisen kierrosta. Kun käännät sitä ruuvia auki, niin sieltä pitäisi kuulua suhahdus tai muunlaista vaikerointia. Jos ei kuulu, on pallo yleensä kuollut. Tai ainakin paineistuksen tarpeessa.

Ostin jostain halpahallista sellaisen öljynsuodatinavaimen, jossa on metallilenkki jonka läpi kulkee iso ruuvi. Pallon ja metallilenkin väliin olen laittanut tarvittaessa polkupyörän sisäkumin palasen. Tuolla patentilla olen jatkovarren kera saanut omasta xantusta kaikki pallot irti hakkaamatta.

Jos joudut hakkaamaan sitä palloa taltalla ja vasaralla, niin paras paikka lyönnille on tosiaan siinä sauman kohdalla. Ja kun laitat uuden pallon paikoilleen, niin kiristä se hellästi yhden käden otteella. Tiukkaan se menee ajan kanssa muutenkin. Ja muista kiristää se ruuvi :oops:



Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 13.06.2013 12:49 

Viestit: 307
Auton alle ei mennä ilman varmistuspukkeja, jotka pitävät auton ylhällä, jos jousitus pettää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 13.06.2013 18:16 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tai parinkympin nestetunkki...Niitä kun on tullut alas pari kpl...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia päävaraajapallo
ViestiLähetetty: 14.06.2013 12:38 

Viestit: 6
Pallo vaihdettu ja samalla loppui hydepumpun ylimääräinen nakutus. Kiitoksia neuvoista kaikille tasapuolisesti :P


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: