|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 15:25 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Onko jossain hyvää kuvasarjaa tms? Vai pannaanko talkoot pystyyn? 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 15:27 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 16:03 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
No johan näyttää helpolta... 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 16:18 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Putkimies22 kirjoitti: No johan näyttää helpolta...  Itse en olisi päässyt kahvimainokseen 
|
|
|
|
 |
Ilmari
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 20:48 |
Viestit: 133
|
Hei, selailepa vähän hakusanoilla "kynkkä" tai "laakerit" tuolta juuri avautuneesta Viestiarkistosta vanhoja juttuja! Sieltä löytyy neuvoja sudenkuoppiin ja ongelmiin, koska niitäkin saattaa matkalle tulla.  Itse en irrottanut jarruputkea satulasta, vaan siirsin sen sivuun ja ujuttelin varovasti tukivarren pois paikoiltaan, Vaimon avustamana!  Ei nimittäin tahdo kädet riittää joka suuntaan yksin ollen. Pitkiä 6-kulmaisia hylsyjä työkaluiksi, jottei kulmat pyöristy, ja CRC-kylpyä riittävän ajoissa ennen hommiin käyntiä. 
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 22:23 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 22:29 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
maarit kirjoitti: Tane N. kirjoitti: Tuolta olen oppia ammentanut. http://www.rmattila.com/images/remontit ... a_irrotus/Ja sori, että kesti vähän pitkään etsiä tuo sivu. 2 minuuttia, onhan se 120 sekkaa ...  Töissä gatesivempele. Hidas. (Ja hävettää tunnustaa, että myös himassa yks vastaava läppäri) Kahdessa minuutissa keittää 2/3 munan!
|
|
|
|
 |
maarit
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.05.2009 22:43 |
Viestit: 332 Paikkakunta: Kalajoki
|
Tane N. kirjoitti: Kahdessa minuutissa keittää 2/3 munan! Niin, jos pitää löysistä munista ... 
------- Sitikka-kyytiä v:sta -58 nyt alla Xantia Activa TCT
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 06.05.2009 13:42 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Tän näköinen tilanne. Ja myyjä kertoi puhelimessa kynkkien olevan kunnossa  Ehkei täti sitä oikeesti tiennyt...
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 06.05.2009 13:58 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Ja tässä siis tilanne:  Tunteeko muuten kukaan ko pelin historiaa? Pyörinyt keskisuomessa ja Keuruulaisellakin pajalla ruuvailtu.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 06.05.2009 14:03 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Putkimies22 kirjoitti: Ja tässä siis tilanne:  Tunteeko muuten kukaan ko pelin historiaa? Pyörinyt keskisuomessa ja Keuruulaisellakin pajalla ruuvailtu. Ja taustalla miun autotallini.. 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 06.05.2009 23:30 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Putkimies22 kirjoitti: myyjä kertoi puhelimessa kynkkien olevan kunnossa Sittenhän tuo on helppo korjata, ei tartte muuta kuin ehjät laakerisarjat. Kyllä se kynkkäkin osaa hajota jos laakerin ulkokooli halkeaa tai rullat pääsee muuten hieromaan paikat mäsäksi.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 31.05.2009 17:03 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Varuilta hankittu "uudet" kynkät. Vanhoja käyttämällä tietty säästyisi navan ja jarrujen siirroilta mit en heti tullut ajatelleeksi.  Miten tuo itse laakerien vaihto käy?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 31.05.2009 20:17 |
Viestit: 1128
|
Tyhjennä tukivarsi laakeriroinasta ja laita uudet tilalle. Pelasta sieltä vanhasta se pieni säätöprikka, on jossain vaseliinin seassa. Laakerien ulkokoolit on hankalia, kun näkyvä reuna on aika pieni, ei meinaa päästä lyömään kunnolla tuurnalla. Kun hitsaa palon koolin sisäpinnalle ja antaa jäähtyä, kutistuu kooli sen verran että lähes putoaa pois. Uusia laitettaessa muista laittaa se muovinen suojaputki sinne väliin, se ei tainnut mennä enää paikalleen kun molemmat ulkokoolit on paikallaan. Välyksen säätöön (prikan paksuuden määritys) on erilaisia ohjeita, tehtaan ohjekin pyörii noissa bx dokumenteissa.
Jos vaihtokynkissä on hyvä pyöränlaakeri niin jätä se paikalleen, se ei kyllä siirry vanhasta vaan joudut laittamaan uuden pyöränlaakerin. Napahan siinä tulee samalla. Irroita jarrusatula vanhasta kynkästä. Palat ensin pois, laita sitten se paloja pitävä pultti takaisin, ettei satula halkea, kun otat kiinnityspultit irti. Jarruputkea ei kannata irroittaa. Vaihtokynkistä tietysti satulat pois.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 31.05.2009 21:34 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kynkän pultti ensin vain löysäksi, jotta sitä voi pyörittää, kun kierteitä kraapii mutterin edestä. Varsinaiseen aukaisuun riittää sitten vähempi hiki. Älä unohda "teotoranttia", kierteistä.
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 31.05.2009 22:28 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
Pieni lämpökin tekee gutaa 
C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 31.05.2009 23:05 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
kaselin kirjoitti: Pieni lämpökin tekee gutaa  Hitto, ois tänään sit pitäny tehdä tuo 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 05.06.2009 22:23 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Auto pihassa, josko lähtis vähän ruikkaamaan CRC:tä jengoihin 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 06.06.2009 22:52 |
Viestit: 1128
|
Ja työkaluvalikoimista löytyy tietysti 24 mm kiintoavain jolla pitää hanttiin mutterista. Kallistuksenvakaimen kiinnityksiä irroittaessani rikoin kaksi 13 mm kuusikulmaista normaalihylsyä. Voimahylsy kesti. Taitaa olla hieman vajaamittainen mutteri, kun poskettomasti en edes voimaa käyttänyt.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: BX kynkänvaihto-ohjeita? Lähetetty: 12.06.2009 00:03 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Tässä kävi nyt niin että vein bexin puoliltapäivin tutulle korjaajalle ja iltapäivällä hain pois kynkät korjattuna, etunivelen suojakumi vaihdettuna ja pakokaasutesit tehtynä. Ei vain sitten iskenyt tuo soralla korjaaminen tarpeeksi. Ja toinenkin huomio tuli tehtyä toisaailtana. Makasin 16V:n alla ja piti tehdä jotain mutta huomasin etten näe! Siis läheltä ja skarpisti. Ja kun auto on vaan ajettu lekaharkon korkeudelle niin en saanut etäisyyttä työkohteeseen tarpeeksi  Eli ei se ikä tule yksin  Hydeputki on kuitenkin kiinni päistään, pitää tehdä nuo sovitukset tarkemmin sitten kun saan sen tassuilleen nousemaan. Uusi jäähdytinkin tuli tänään 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
|