Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xsara Break 2.0 etujarrupalojen irroitus - miten?
ViestiLähetetty: 10.04.2014 00:53 

Viestit: 1
Haeskelin uutena hetken keskusteluista, mutta kun en löytänyt sopivaa jo vastattua, pitänee tehdä uusi.

Eli kyseessä 2001 Xsara Break bensa 2.0 (1.99 tai jotain), "Exclusive" lukee kyljessä, jos jotenkin vaikuttaa asiaan.

Oikean etupyörän jarrun sisempi pala kulunut loppuun ja irronnut kokonaan (!), ja siis aiheuttaa kivaa laahausääntä, kun sis laahaa.

Sitä olen hetken ihmetellyt että miksi. Lisäksi kävin jo Motonetistä uudet palat hakemassa.

Ulompi pala on ihan ok, ainakin kun sitä paikallaan katsoo. Se sisempi pala on hiukan raidoittanut levyn sitä puolta, eli varmaan menee sekin sitten viimeistään katsastuksessa vaihtoon, joten kannattaa varmaankin sekin nyt sitten kun kerran otetaan pyörä pois. Ulkopala ja levyn ulkopuoli ihan siisti ja sileä.

En kuitenkaan oikein ole vielä päässyt selvyyteen siitä, että saako jollain vippaskonstilla palat vaihdettua ilman että jarrusatulan irroittaa, tai ilman että levyn irroittaa, vai pitääkö molemmat irti?

Sain sisemmän palan sylinterin (vai mäntäkö se on?) painettua sisäänpäin melko lailla, kunnes kumi alkoi olla ensimmäinen näkyvä osa, jolloin lopetin. Ulompaa en saanut hievahtamaankaan.

Levy on kiinni sillä yhdellä torxilla, ja satula näyttäisi olevan sisäpuolelta kahdella n 19 mm pultilla (ainakin 19 mm avain sopi...). Mutta pitääkö näihin ryhtyä?

Kun tämä on ensimmäinen Citroen, eli ei ole niin mitään hajua, pitää kysyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Break 2.0 etujarrupalojen irroitus - miten?
ViestiLähetetty: 10.04.2014 03:43 

Viestit: 624
En tunne kyseistä breakia mutta yleisesti jarrulevy kun vaihdetaan tulee irrottaa myös jarrusatula ja satulassa on liukutapit silloin kun on yksi mäntä ja likutapit ovat ikäänkuin ohjurit jotta ulompi pala liikkuisi myös jarrutettaessa levyä vasten. Nämä liukutapit yleensä jumittuvat ja silloin ei liiku eikä kulu kuin männän painama jarrupala. Eli satula irti ja huolellisesti puhdistaa ja hiukan rasvaa liukutappeihin jotta ei ole ongelmia sitten jarrutettaessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xsara Break 2.0 etujarrupalojen irroitus - miten?
ViestiLähetetty: 10.04.2014 07:28 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Eikä mitä rasvaa tahansa, vaan jarruosiin tarkoitettua. Satulan liikkuva osa voi olla "kiinni" vaarnalla, alaosassa. Ensin vaarnan sokka pois, sitten sopivan tuurnan ja vasaran avulla vaarna lyödään "sisälle". Saadaan sitten satulan osa kääntymään ylös saaden palat pois. Levyn vaihtoa varten pitää koko höskä irrottaa pyörän naparakenteesta. Näin ainakin Xantiassa. Putsaa liukutappi ja sen holkki hyvin, ennen rasvausta, rasvaa "hierotaan" vaikka sormin tapin ympärille. Käytä jarrukleaneria. Putsaa hyvin kaikki irrotetut vastinpinnat. Palojen pintoihin, Ei kitkapintoihin, on myös hyvä laittaa ao. rasvaa, jumittumisten estämiseksi. Myös männän suojakumin alle.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 3 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: