Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 11.05.2014 21:44 

Viestit: 86
Appiukon C5 II pullautti hydenesteet ulos ja laski itsensä alas.
Nostelin autoa sen verran ja ryömiskelin sateessa ja öljylammikossa ja kurkistelin sen verran että luulisin vuodon tulleen oikeanpuoleisen takajousituksen ja keskimmäisen takapallon välisestä putkesta.

En tiedä näkyykö kuva liitteenä mutta ainakin yritän sellaisen laittaa.

Onnistuuko tuon vaihto tavan immeiseltä vai pitääkö tuo laite kiikuttaa johonkin asiantuntevaan huoltoon?
Jos onnistuu, mitä erikoista tuossa pitäisi tietää, tai tarvitseeko tuossa jotain erityiskaluja?

BX:ään kyllä viime vuosituhannella vaihtelin varmaan n. 100 metriä putkia ja letkuja mutta tuo C5 II lienee tehty tavantallaajalle jotenkin vaikeammaksi?

Mitä nestettä tuon ikäisen hydesitikkaan pitää lisätä kun ei tuo valunut töhnä aikanaa samalta näyttänyt kuin vihreä löhmi BX:ssä muinaisina aikoina? Omistajan ohjekirjassa varoitellaan ettei sitäkään pitäisi itse mennä tekemään, pitääkö tämä paikkansa? Vuotokohdan varmistuskaan ei oikein onnistu, ennen kuin nestettä lisää, vai onko asiantuntijoiden analyysi kuvasta "varma"?

Kiitoksia vastauksista etukäteen näihin varmaankin tyhmiltä tuntuviin kysymyksiin. Ilmeisesti tullut liian pitkään viihdyttyä nyt vain rautajousisten sitikoitten parissa kun ei perusasiatkaan enää luonnistu. :|


Liitteet:
2014-05-11-3158.jpg
2014-05-11-3158.jpg [ 40.13 KiB | Katsottu 7773 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 11.05.2014 22:26 

Viestit: 150
Se neste on LDS:ää säiliö täytetään auton ollessa ala asennossa avaat sen muovisuojuksen sen alla on se säiliö,täytät sen.Tällaistakin on sattunut että on laitettu mömmöt jäähdytysnesteen sekaan.Pitäis nousta kun pumppu on hetken pyörinyt.Muuten kuvassa näyttää varsin siistiltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 11.05.2014 22:38 

Viestit: 5124
öljy on muuttunut c5:ssa oranssin sävyiseksi synteettiseksi "LDS", mutta sitäkin saa ihan (joistain)normikaupoistakin:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/605948/L ... jestelmiin

taitaa olla vuosimallista riippuen kuinka merkitty äljille rajat vai onko merkitty ollenkaan, mutta kyllä noita on itsekin mahdollista korjata ja lisäillä, kunhan muistaa hydesäännön: ei ikinä auton alle ilman pukkeja, ettei auto laskeudu vahingossa päälle kun paineet vapautuu tai käy jotain muuta. Öljyn määrästä ja vaihdosta jotain juttua tuolla:
viewtopic.php?f=9&t=10286

Vuotokohdasta en osaa sanoa kuvasta, ilmavirtakin ajossa kun sotkee muistakin paikkoja öljyyn, (minulta meni joskus pitkä putki tankin etupuolelta mutkasta murtuen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 11.05.2014 22:54 

Viestit: 86
Kiitoksia. :)

Pitänee ostaa tuota LDS:ää, täyttää ja katsoa lähteekö vielä nousemaan ja josko näkisi sitten tuon tarkan vuotokohdan.

Pitääkö ennen mahdollista putken irrotusta laskea paineet jostain pois ja jos, miten?

Millä tavalla ilmaus tehdään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 11.05.2014 23:12 

Viestit: 5124
Jos putkessa on selkeä reikä, ei siinä painettakaan pitäisi olla?
yleensä paineen kai paineen poisto tehdään huoltotesterillä ohjelmallisesti, mutta onnistuu ruuvia avaamalla perinteiseen tapaan, ehkä parhaiten selviää kun lataa jostain netista 2005) C5_C8.pdf ja etsii sieltä kohdan "E-PRESSURISING THE HYDRAULIC SUSPENSION CIRCUIT"... kuvatkin löytyy

Siellä on juttua muutenkin ja täyttöohje LDS:lle


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II takajousituksen hydrauliputken vaihto
ViestiLähetetty: 12.05.2014 08:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Paineen poistoventtiili löytyy etu ja taka-akselilta lähellä korkeudensäätö potikkaa, mutta tuskimpa järjestelmässä on paineita. Yleisimmät vuotokohdat takana ovat: pitkäputki joka kiertää bensatankin yläpuolelta ja toinen: takajousisylinteri. LDS määrä on sopiva kun auto on ala-asennossa ja säiliössä on nestettä sihdin alareunaan tai hiukan sen alle. Auton saa paremmin nousemaan jos säiliöön saa painetta (maks. 0.5bar) käy esim. polkupyörän sisuskumi, nousee toki ilman lisä painetta, mutta saa enemmän houkutella ja hydepumppu joutuu koville, järjestelmää ei tarvitse ilmata.


http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,9416.0.html



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: