amikutoseeni kirjoitti:
Palaan vielä tähän aurauksen/harituksen säätöön. Käytin molempia edellä neuvottuja menetelmiä ja aika lähelle varmaan pääsin. Ohjaus tuntuu kuitenkin reagoivan liian voimakkaasti ratin liikkeisiin. Epäilen että aurausta on vielä hieman liikaa.
Korjausopas sanoo että aurausta pitää olla 3 mm ±1 mm, mutta ei tarkenna miten tämä pitää mitata. Vanteen reunasta, renkaan pinnasta, jostakin muualta
Olen siinä käsityksessä että vanteen reunasta, korjatkaa jos olen väärässä.
Vielä tuosta mittauksesta kotikonstein, itse käytän nykyisin laservatupassia, joita saa nykyisin alta kymmenen euron. Jokaisella askartelua harrastavalla onkin jo kyseinen vehjes. Lisäksi tarvitaan rullamitta. Mittaus tapahtuu esim seuraavasti;
- asetaan lauta tai muu vastaava esine poikittain auton eteen tuen päälle. Pitää olla jonkin verran auton leveyttä pidempi.
- pyörät suorassa, ammutaan pyörän kylkeen tuetulla vatupassilla (joka siis kyljellään eli tukee pyörän sivuun) lasermerkki lautaan (helpottaa jos on kaveri piirtämässä kynällä sen merkin), molemmista pyöristä erikseen. Lautaa ei saa liikuttaa. Mitataan merkkien väli millin tarkkuudella.
- siirretään lautaa metri (tai muu tarkkaan mitattu matka) eteenpäin, ja toistetaan edellinen. Nyt pitäisi olla kaksi laserilla saatua mittaa, se mikä kiinnostaa on niiden erotus.
- vatupassin voi tukea vanteeseen tai laudan pätkän avulla renkaan kylkeen, oleellista on että se olisi mahdollisimman vaakasuorassa ja että tuenta tehdään kaikissa mittauksissa samalla lailla.
- pyyhitään pölyt koulun geometrian kirjasta ja lasketaan saatujen mittausten avulla pyörien kulma
- laskenta on helppoa jos kyse on milleinä annetusta harituksesta, ei tarvitse edes apuvälineitä; esim 15" vanteen halkaisija on noin 42 cm, siirtämällä lautaa 2x halkaisijan eli 84 cm tarvitsee vain tuplata kyseinen 3 mm jolloin ulompi mittaus pitäisi antaa 6 mm pidemmän välin laserlinjoille. Miksikö sitten siirtää ylipäänsä enemmän kuin vanteen halkaisija, hmm... minusta siten saa enemmän tarkkuutta, kun piirtäessä ja mitatessa tulee tulee helposti millin virhe, sen merkitys puolittuu matkan tuplaantuessa.