Jos toinen puoli reagoi lämmönsäätöön vaikuttaa läppävialta. Periaatteessa voisi olla se kääntävä moottorikin voisi olla mykkä mutta sen saa kokeiltua jos sen pahvien takaa irrottaa (2 x 5,5 mm ruuvia, ahdasta on, hanskalokeron kun irrottaa se puoli on helpompi.) Jos moottori pyörittelee ees taas käynnistymisen jälkeen, läppä se luultavasti on poikki ...läppä (se alempi) ohjaa kumpaa ilmaa kylmä / kuuma laitetaan kabiiniin.
Jos tili ei salli 400-1500EUR remonttia juuri nyt, ehkä sitten keväämmällä tms. , niin letkun tai puutapin palasella saa läpän käännettyä lämpimälle (pysyvästi, ei tietenkään säädy) .Eli askelmoottori pois , tyrkkää sen katkenneen akselin tyngän lämppärin sisälle (ulospäin se ei tule stopparin takia) ja sitten tökkimään letkulla tms. ja pyörittämään ääriasentoonsa
Näillä ohjeilla vaihdoin meidän autoon.
http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=58810 Tasan 10 vuotta ja noin 200 000 km kestivät, selvästikään ei ollut avattu aiemmin. Työhön menee ensikertalaiselta tod. näk. paljon enemmän aikaa kuin se korjaamopäivä (5-6h)
Muuten hyvät ruottalaisohjeet , ohjeet mutta ei kerro tarkkaan ottaen kuinka lämppäri halkaistaan ilmastointia ja jäähdytinnesteitä tyhjentämättä.Uusia läppiä kun ei muuten saa paikalleen, jos niistä kotelon puolen stoppareista on jotain jäljellä. Jos ne jo periksi antaneet nysät leikkaa kokonaan pois läpät saa paikalleen koko lämmityslaitetta irrottamatta. Youtubesta löytyy asiasta video
https://www.youtube.com/watch?v=m82AOxaBggk. Nimittäin jos ne on jo murtuneet, ei nillä mitään virkaa muutenkaan ole. Koko tyyppivika johtuu siitä että ne ohuet ämpärimuovista olevat stopparit antaa periksi ja sitten ajetaan läppiä "tappiin" jolloin voima kohdentuu akselin muutamalle ekalle sentille. Moottoreissa turhan paljon voimaakin. Jotta ne kotelon stopparit saisi kuntoon pitäs vaihtaa koko lämppärin kuoret (800 EUR kuoret, uusi läppäpari n. 100 EUR , päivän korjaamotyö muutama satanen). Tai sitten itse liimailla/ruuvata jotain palasia sinne stoppariksi, kun läpät on jo paikallaan.
Eli itse sen korjaa satasella , pitkä lauantai , ja lämmin talli tarvitaan (talvella) ja monta prr...lettä.. Apumiestä tarvitaan n. 10 min kojelautaa etupenkeille nostaessa, ja myös paikalleen laittaessa (painaa sen verran että yksin hankalahko). Jos kesä/talvirenkaiden vaihto on se vaativin tehty homma ikinä, en kyllä suosittele. Ja hosuen voi tulla lisävikoja, sähköt varoksi pois ettei airbagit tussahda. Muovipneeleita ei pidä kiskoa voimalla, maltilla kaikki lähtee suht. nätisti (ehjänä) irti. Samoin kuin kaikki kaapelit, lukitusmekanismi avattava eikä revittävä väkisin jolloin menee rikki. Ruotsalaisohjeen mukaan, kolme isoa liitintä vaan tarvii irrottaa, sitten on se solar, sisälämpömurikka , loppuja riittää kun lukituksistaan ottaa irti. Se solar anturi kojelaudan päällä on irrotettava juuri kun kojelauta on irtoamassa, muuten voi mennä johto poikki tai liitin rikki. Ratti painuu syvälle kuskin penkkiin (levy väliin) , voi olla ettei rempan jälkeen istuinlämmitys toimi (ompahan kuitenkin muuten lämmin..). Rattia ei pidä kierrellä ympäri, se on laitettava samalle "kierrokselle" kun irrotettaessa. Siellä on vissiin johtoja jotka menee poikki jos pyörittää kierroksella ja laittaa paikalleen.
Ja lopuksi, ne uudet läpät oli hieman vahvistettu akselin alkupäästä. Mutta menevät varmaanki myös ajan mittaan poikki jos stopparit ei ole kunnossa. Omassani , kotelossa toisen puolen stoppari oli varsin ehjän näköinen, mutta näytti ettei se uusikaan läppä ottais ekaksi kiinni stoppariin, vaan ajaa "tappiin" . Ja jos jaksaa ajaa niin paljon että se kumireuna antaa myöden , vasta sitten alkaa alkaa stoppari jarruttaa. Karmea kostruktiovirhe. Ylemmissä läpissä stoppi on tehty ulkopuolelle eri lailla , vaikka on hepposen näköinen sekin, näitä ei kai juuri ole hajonnut ?
Aion puutteellisista stoppareista johtuen omaani laittaa sen virranrajoitusvastuksen alemmille moottoreille. Siitä on palstoilla ohjeita, esim Citroen foorum, varmaan täälläkin..
TSI