Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 07.01.2015 12:35 

Viestit: 32
Terve

Eli 2 alue eilmastointi puhaltaa kuskin puolelle pelkästään viileää - pelkääjälle tulee myös lämmintä.
Kylmää tulee kyllä alas ylös ja tullilasikke valinnan mukaan, mutta lämmintä ei.

Osaakohan joku arvailla vian syytä. Lueskellut olen ilma läpistä mitkä on hankala vaihtaa....
Mutta voisiko olla jokin muu vika?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 07.01.2015 12:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7818
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kyllä se ihan läppävialta kuulostaa, ikävä kyllä...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 07.01.2015 19:00 

Viestit: 4
Jos toinen puoli reagoi lämmönsäätöön vaikuttaa läppävialta. Periaatteessa voisi olla se kääntävä moottorikin voisi olla mykkä mutta sen saa kokeiltua jos sen pahvien takaa irrottaa (2 x 5,5 mm ruuvia, ahdasta on, hanskalokeron kun irrottaa se puoli on helpompi.) Jos moottori pyörittelee ees taas käynnistymisen jälkeen, läppä se luultavasti on poikki ...läppä (se alempi) ohjaa kumpaa ilmaa kylmä / kuuma laitetaan kabiiniin.
Jos tili ei salli 400-1500EUR remonttia juuri nyt, ehkä sitten keväämmällä tms. , niin letkun tai puutapin palasella saa läpän käännettyä lämpimälle (pysyvästi, ei tietenkään säädy) .Eli askelmoottori pois , tyrkkää sen katkenneen akselin tyngän lämppärin sisälle (ulospäin se ei tule stopparin takia) ja sitten tökkimään letkulla tms. ja pyörittämään ääriasentoonsa

Näillä ohjeilla vaihdoin meidän autoon. http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=58810 Tasan 10 vuotta ja noin 200 000 km kestivät, selvästikään ei ollut avattu aiemmin. Työhön menee ensikertalaiselta tod. näk. paljon enemmän aikaa kuin se korjaamopäivä (5-6h)

Muuten hyvät ruottalaisohjeet , ohjeet mutta ei kerro tarkkaan ottaen kuinka lämppäri halkaistaan ilmastointia ja jäähdytinnesteitä tyhjentämättä.Uusia läppiä kun ei muuten saa paikalleen, jos niistä kotelon puolen stoppareista on jotain jäljellä. Jos ne jo periksi antaneet nysät leikkaa kokonaan pois läpät saa paikalleen koko lämmityslaitetta irrottamatta. Youtubesta löytyy asiasta video https://www.youtube.com/watch?v=m82AOxaBggk. Nimittäin jos ne on jo murtuneet, ei nillä mitään virkaa muutenkaan ole. Koko tyyppivika johtuu siitä että ne ohuet ämpärimuovista olevat stopparit antaa periksi ja sitten ajetaan läppiä "tappiin" jolloin voima kohdentuu akselin muutamalle ekalle sentille. Moottoreissa turhan paljon voimaakin. Jotta ne kotelon stopparit saisi kuntoon pitäs vaihtaa koko lämppärin kuoret (800 EUR kuoret, uusi läppäpari n. 100 EUR , päivän korjaamotyö muutama satanen). Tai sitten itse liimailla/ruuvata jotain palasia sinne stoppariksi, kun läpät on jo paikallaan.
Eli itse sen korjaa satasella , pitkä lauantai , ja lämmin talli tarvitaan (talvella) ja monta prr...lettä.. Apumiestä tarvitaan n. 10 min kojelautaa etupenkeille nostaessa, ja myös paikalleen laittaessa (painaa sen verran että yksin hankalahko). Jos kesä/talvirenkaiden vaihto on se vaativin tehty homma ikinä, en kyllä suosittele. Ja hosuen voi tulla lisävikoja, sähköt varoksi pois ettei airbagit tussahda. Muovipneeleita ei pidä kiskoa voimalla, maltilla kaikki lähtee suht. nätisti (ehjänä) irti. Samoin kuin kaikki kaapelit, lukitusmekanismi avattava eikä revittävä väkisin jolloin menee rikki. Ruotsalaisohjeen mukaan, kolme isoa liitintä vaan tarvii irrottaa, sitten on se solar, sisälämpömurikka , loppuja riittää kun lukituksistaan ottaa irti. Se solar anturi kojelaudan päällä on irrotettava juuri kun kojelauta on irtoamassa, muuten voi mennä johto poikki tai liitin rikki. Ratti painuu syvälle kuskin penkkiin (levy väliin) , voi olla ettei rempan jälkeen istuinlämmitys toimi (ompahan kuitenkin muuten lämmin..). Rattia ei pidä kierrellä ympäri, se on laitettava samalle "kierrokselle" kun irrotettaessa. Siellä on vissiin johtoja jotka menee poikki jos pyörittää kierroksella ja laittaa paikalleen.

Ja lopuksi, ne uudet läpät oli hieman vahvistettu akselin alkupäästä. Mutta menevät varmaanki myös ajan mittaan poikki jos stopparit ei ole kunnossa. Omassani , kotelossa toisen puolen stoppari oli varsin ehjän näköinen, mutta näytti ettei se uusikaan läppä ottais ekaksi kiinni stoppariin, vaan ajaa "tappiin" . Ja jos jaksaa ajaa niin paljon että se kumireuna antaa myöden , vasta sitten alkaa alkaa stoppari jarruttaa. Karmea kostruktiovirhe. Ylemmissä läpissä stoppi on tehty ulkopuolelle eri lailla , vaikka on hepposen näköinen sekin, näitä ei kai juuri ole hajonnut ?
Aion puutteellisista stoppareista johtuen omaani laittaa sen virranrajoitusvastuksen alemmille moottoreille. Siitä on palstoilla ohjeita, esim Citroen foorum, varmaan täälläkin..

TSI


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 07.01.2015 22:24 

Viestit: 32
PuhNo huh huh.
Pitää kiittää perusteellisesta vastauksesta.
Vaikuttaa sen verran suurelta projektilta, etten taida vielä uskaltaa / keretä tuohon hommaan - onneksi ilmasto on lämpenemään päin...

Ennen tuli tehtyä isompia remontteja - mutta nykysin ei oikein jaksa / saa aikaan.
Tuo kuumalle kääntö manuaalisesti on varteen ottettava kikka.
Perintösamarassa oli aikoinaan samanlainen vika. Puhalline ei toiminut vivuista, mutta moottori oli kunnossa. Puhallin näkyi konehuoneen puolelta joten vedin suoran johdon ulkokautta oven tiivisteen välistä. Kojelautaan vaan roikkumaan lampun katkaisin. Jos puhallin kävi liian kuumana niin johto vain paloi poikki. Näin meni katsastuksestakin lävitse....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 14.01.2015 09:36 

Viestit: 32
Pitää viikonloppuna koettaa tuota tappiviritelmän tekemistä talveksi.
Katsoin tuota ruotsin kielistä ohjeistusta vivuston purkamisesta
ja lämpöläpät on siis suoraan raitisilmaruodattimen takana.
Tuli mieleen että mahtuisiko läppää kampeamaan suodattimen kolosta hieman raolleen
jollain konstilla - vaan taitaa olla sielläkin liian ahdasta...

Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 14.01.2015 11:57 

Viestit: 4
Käsittääkseni ei mahdu kuin siitä akselin päästä. Kun moottori on irti, se katkennut akselin ulompi pää pitää työntää sinne sisään , ulospäin se ei mahdu tulemaan koska siinä on sellainen stopparipala. Sitten rautalanka, puutappi tai letkunpätkäviritys ja yrittämään osumaan siihen katkenneeseen akselin päähän jotta sitä saa käännettyä. Kuskin puolella myötäpäivään akselin päästä katsottuna niin tulee lämpimämpää. Vaikka sen onnistuisi kääntämään vaikka meisselillä, läppä kuopissa voi täristä ja kääntyä pikku hiljaa kylmemmälle. Siis pitäs joku varsi siihen saada jotta pysyy paikallaan. Jos on autossa polvityyny, tosi ahdasta on kuskin puolella...Itellä toimi jäykähkö paine ilmakumiletku, koska akselin katkennut pää oli terävä, "kartiomainen" . Eli letku mahtui juuri ja juuri akseilin reiästä ja sai muutamalla yrittämällä osumaan akselin terävään päähän niin että pää työntyi letkun sisään hieman. Juuri sen verran että letkua painamalla ja pyörittämällä sai kääntymään.
Eikä läppää pidä vetää ulospäin , ovia kohti. Saattaa olla että katkennut läppä mahtuu liikkumaan ovia kohti sen verta , että voi akselin sisempi pää pudota keskellä olevasta reiästä. Jos putoaa, sitä ei kyllä varmaankaan saa takaisin purkamatta koko laitosta.

TSI


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 14.01.2015 13:05 

Viestit: 30
Hyvät ohjeet tuossa on jo tullutkin, meidän autosta jo toiset läpät menossa ja en meinaa enään tuhatta euroa siihen laittaa.. Meillä on n. 30cm pitkä rautalanka, päästään taivutettu jolla pääsee "kaaputtamaan" läpän asentoa. Toisen pään sitten pujottaa ratin korkeudensäätövivun taakse, ikäänkuin lukittaa siihen. Se on hyvä lukita, nimittäin jos joutuu tekemään kovan jarrutuksen, se menee kuumalle.. Näin talvellahan se saa ollakin, mutta viime kesänä lapinreissulla +30- helteessä, poron eteen pompatessa alkoi kuumaa puhaltaa varpaille. Parkkipaikalla vaan kontalleen ja säätämään.. senkin oppii sitten tekemään ihan jouhevasti. Vaikka voihan se herättää kanssakulkijoissa hymähtelyä, että taas pitää Sitikan edessä rukoilla..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 15.01.2015 00:32 

Viestit: 5
cx_pepee kirjoitti:
Terve

Eli 2 alue eilmastointi puhaltaa kuskin puolelle pelkästään viileää - pelkääjälle tulee myös lämmintä.
Kylmää tulee kyllä alas ylös ja tullilasikke valinnan mukaan, mutta lämmintä ei.

Osaakohan joku arvailla vian syytä. Lueskellut olen ilma läpistä mitkä on hankala vaihtaa....
Mutta voisiko olla jokin muu vika?


Minulla teki ajoittain samaa, mutta jostain syystä vika poistui , taas palasi , mutta nyt ei ole oireillut kuukausiin,,,?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 19.01.2015 08:33 

Viestit: 32
Homma tuli tehtyä ja oli vielä helppo. Tilaa oli paljon enempi mitä osasin pelätä. 15mm sähköputki oli sopiva ratkaisu ja lämpöa taas piisaa!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: c5 II sisälämpötila---
ViestiLähetetty: 22.01.2015 22:56 

Viestit: 119
Jos läpät ei ole vielä menneet huonoksi niin etukäteen voi osatessaan laittaa yksinkertaisen vakiovirtasäätimen (transistoreilla tehty yksinkertainen vakiovirtalähde) moottoreille, jolloin niissä ei riitä voima katkaisemaan akseleita. Taisin kirjoitta toiseenkin ketjuun tästä kun olin syksyllä rakentanut virranrajoittimet. Ostin itse Servicestä sähköpiirustukset ko. kohdasta, mutta nekään ei ole riittävän tarkat, joten pientä mittailua tulee vastaan silti.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: