Otin tänään irti tuon C-femman kitisevän lämppärin moottorin siinä samalla kun vaihdoin raitisilmasuodatinta. Johan oli savotta saada se moottori pois sieltä kojelaudan sisältä, mutta onnistui lopulta lievää väkivaltaa käyttäen.
Selvää jäykkyyttä siinä tuntui ja sitten sitä rasvattiin hartaasti naapurin miehen kanssa ja samalla se pyöri pienellä jännitteellä pöydällä. Pistin sitten sen sinne kasaan ja homma oli jopa hankalampi mitä irrotus. Samalla lohkesi siitä se lukituskorvake, mutta kun lopulta sain uraansa, niin tuntui siltä, että pysyy kolossaan ilmankin.
Ensin testauksessa kaikki vaikutti hyvältä ja moottorista kuului vain kuiskaus. Aloin testailla sitten suurempia nopeuksia ja jopas alkoi kamala pörinä. Äänestä päätellen moottorin lapa hakkaa nyt koteloonsa ja tämä ilmestyy silloin kun tehoa on 75% maksimista, eli kolme lapaa näytöllä. Ääni on niin hirveä, että ei uskalla kauan kokeilla tuossa asennossa. Mietin, että mikähän tässä meni nyt pieleen? Voiko puuttuva lukituskorvake aiheuttaa tuon? Mielestäni ei, koska se lienee vain varmistus, jotta laitos ei pyörähdä itsestään vastapäivään, mutta ei mitenkään muuten vaikuta moottorin asentoon kotelossaan.
Minulle tuli pari vaihtoehtoa mieleen: joko moottorin tasapainotus on nyt totaalisesti hukassa remontin ja kojelautaan survomisen jäljeltä taikka sitten olen onnistunut laittamaan sen jotenkin väärään asentoon. Rasvausoperaatiossa oli peräosa irti ja vähän ihmettelen kun se oli alkujaankin kahdella ruuvilla. Olisikos voinut jäädä jotenkin kantamaan, vaikka mielestäni kiristin nuo kyllä kunnolla?
Mietin tässä samalla, että onko koko operaatiossa mitään järkeä kun uuden moottorin saa melko edullisesti:
http://www.mister-auto.fi/fi/sisailmanpuhallin/valeo-698539_g2669_a021698539.html. Pistää miettimään kun hiiliäkään ei mitenkään ruhtinaallisesti näyttänyt olevan jäljellä ja kollektorikin oli jo reippaasti kulunut. Toisaalta paikka on erittäin ahdas ja pelkään vaurioittavani uuttakin moottoria vastaavalla tavalla asennuksen aikana. Vieläkään en ole keksinyt, että missä asennossa se sieltä tulisi parhaiten pois.

Tosiaan tuo lämppärin moottori on naurettavan helppo pyöräyttää kolostaan pois, mutta ei meinaa mitään kautta mahtua tulemaan alas sieltä kojelaudan sisältä.