|
Kirjoittaja |
Viesti |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 22.04.2010 21:32 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
Moro!
N. 3500 ajettuna "uudella = 100000km" 2003 C5 Breakilla. Talven aikana tuli siis koettua se pakollinen öljyjen ruiskiminen mittatikun kautta. Tulipahan sitten hommattua viimasuoja, kun sitä ei tietenkään enää käytetyssä ollut. FM'lla myös pestiin kone sisäisesti jollain litkulla ja uudet öljyt sisään.
Kysymyksiä:
1. Miten ne konehuoneen muovipeitteiden muovinastat saa ehjänä irti ? Pitäis vaihtaa matkustajan puolen H7, enkä oikein tiennyt, mitä niille voi rikkomatta tehdä.
2. Tähän on asennettu sisäänkelattava verkko takapenkin selkänojaan. Onko tietoa miten sen saa irti, kun nyt ei pysty penkkiä jakamaan ollenkaan niin, että 2/3 olisi alhaalla ja 1/3 pystyssä ?
3. Pakoputki (?) kolahtaa kun lyö oven kiinni. Onko se normaalia vai onko siellä joku irti ?
4. Service-teksti syttyy aina käynnistettäessä ja sitten näytössä näkyy "öljynpinta alhaalla" tai "öjynpinta ylhäällä" merkki. Mittatikusta tarkastettuna pinta on hiukan ylärajan alle. Taitaa anturi vaan temppuilla ?
Muuten on tullut vertailtua aikaisempaa Xantiaa ja tätä. Xantia olisi varmaan ollut käytössä vielä pitkään ellei vakuutusyhtiö (s-tana) olisi vauhdittanut vaihtoa: - yleisvaikutelma, hempulimmin tehty - talvirenkaiden meteli ainakin kovempi kuin Xantiassa - koneessa vääntöä vähemmän alakierroksilla kuin Xantiassa, vaikka periaatteessa enemmän tehoa - lämmityslaitteen säädöt turhan monimutkaiset - kuskin penkin säädöt surkeat, ristiselän säätö puuttuu ja selkä tulee kipeäksi vähänkin pidemmällä matkalla - vaihdelaatikko toimii paremmin, mutta voi olla että mun Xantian laatikko oli yksittäistapaus - tavaratilan muoto on parempi, kun takaikkuna on suorassa - aukeava takaikkuna on ihan turha, varsinkin kun se ei tässä toimi (kuulemma 80% ei toimi)
Lisäksi selvisi, että surkea moottorinlämmitin johtuu siitä, että lämmönsäätö sekoaa tehokkaammasta (?)
--Risto
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 22.04.2010 21:44 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
RistoXA kirjoitti: 1. Miten ne konehuoneen muovipeitteiden muovinastat saa ehjänä irti ? Pitäis vaihtaa matkustajan puolen H7, enkä oikein tiennyt, mitä niille voi rikkomatta tehdä. Ensin se keskellä oleva tappi irti tai ainakin ulos ja sen jälkeen se itse tulppa pois.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
costanza
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 22.04.2010 22:56 |
Viestit: 66
|
Kaada takapenkin selkänoja ja se verho lähtee sivulle päin vetämällä kun ovi on auki
|
|
|
|
 |
Jone2
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 23.04.2010 08:47 |
Viestit: 50
|
Tuo istuinkohta kiinnitti huomioni, samaa olen huomannut omassa 02-C5:ssä, eli penkin muotoilu tosiaan kipeyttää selän. Onko kukaan keksinyt tähän ratkaisua, onko esim. jossain paremmassa varustemallissa säädettävä ristiselän tuki tai pystyykö penkkiä muuten muokkaamaan paremmaksi? HDI-koneessa on öljytikun sijaan öljykorkki lentänyt kahdesti paikaltaan sotkien konetta aika mukavasti. Ostin eilen uuden korkin, katsotaan pysyykö se paremmin...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 23.04.2010 09:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jone2 kirjoitti: HDI-koneessa on öljytikun sijaan öljykorkki lentänyt kahdesti paikaltaan sotkien konetta aika mukavasti. Ostin eilen uuden korkin, katsotaan pysyykö se paremmin... Eli vian sijasta on hoidettu oireita. Saadaan oireet siirtymään muualle sitten vakavampina, käyhän se niinkin 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 23.04.2010 09:15 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Minullekin tuo vähän pisti silmään.. Tosin, onko se tehnyt tuota korkin heittelyä millä kelillä? Tuossa kasiventtiilisessä HDi:ssähän on imusarja koneen takana, eikä siinä muutenkaan pitäisi huohotinongelmia olla, vaikkei talvella viimasuojaa käyttäisikään. Sitä siis vain pohdin, että voihan se korkki tietysti olla niin löysä vain, ettei ole pysynyt sen takia paikallaan...
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 23.04.2010 22:34 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
RPekka kirjoitti: RistoXA kirjoitti: 1. Miten ne konehuoneen muovipeitteiden muovinastat saa ehjänä irti ? Pitäis vaihtaa matkustajan puolen H7, enkä oikein tiennyt, mitä niille voi rikkomatta tehdä. Ensin se keskellä oleva tappi irti tai ainakin ulos ja sen jälkeen se itse tulppa pois. Puhutaanko me nyt samoista muovinastoista ? Mun silmiin ne ainakin päältäpäin näyttää ihan yksiosaisilta, eikä niissä ole mitään erillistä tappia ja tulppaa. Vai alkaako näkö jo sen verran heiketä, etten vaan osaa katsoa ? Yksi juttu jäi kysymättä, onko joku kokeillut sitä 1F konkan kolvaamista, että saa valojen räpsymisen vähenemään? Kuuluu myös radion äänessä lyhyinä katkoksina. --Risto
|
|
|
|
 |
Jone2
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 24.04.2010 09:03 |
Viestit: 50
|
Tulsku kirjoitti: Minullekin tuo vähän pisti silmään.. Tosin, onko se tehnyt tuota korkin heittelyä millä kelillä? Tuossa kasiventtiilisessä HDi:ssähän on imusarja koneen takana, eikä siinä muutenkaan pitäisi huohotinongelmia olla, vaikkei talvella viimasuojaa käyttäisikään. Sitä siis vain pohdin, että voihan se korkki tietysti olla niin löysä vain, ettei ole pysynyt sen takia paikallaan... Vanha korkki oli tosiaan aika paljon väljempi kuin uusi, ilmeisesti tiiviste oli kovettunut. Moottorin suojamuovista puuttuu juuri vasemman yläkulman tukitappi ja kansi pääsee ilmeisesti hieromaan korkkia irti pikkuhiljaa ja kun "kierrettä" on vain neljäsosakierros, niin aika helposti korkki löystyy irti...
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 24.04.2010 09:31 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jone2 kirjoitti: Moottorin suojamuovista puuttuu juuri vasemman yläkulman tukitappi Kannattaa melkeinpä hommata se, maksaa muutaman euron (olikohan jotain vitosen luokkaa muistaakseni), varaosanumero 110-heppaiselle HDi:lle on 013768, ja se lukitusnamiska siihen päälle 013711, tämä oli n. euron, ehkä hieman yli.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 24.04.2010 14:03 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
RistoXA kirjoitti: Yksi juttu jäi kysymättä, onko joku kokeillut sitä 1F konkan kolvaamista, että saa valojen räpsymisen vähenemään? Ei kai tuon kokoluokan kondensaattoreita tinalla liitetä vaan ihan kunnollisilla puristusliitoksilla vai muuttuuko tuosta mahdollisesti µ tai m edestä? Mihin moinen liitetään?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 25.04.2010 08:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Se pitäisi saada varmaan mahdollisimman lähelle pumppua, siihen rinnalle... Voi olla vähän hankala (mahdoton) paikka.. :/
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
KariM
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 25.04.2010 09:15 |
Viestit: 150
|
Jone2 kirjoitti: onko esim. jossain paremmassa varustemallissa säädettävä ristiselän tuki tai pystyykö penkkiä muuten muokkaamaan paremmaksi? Sähköpenkissä on säädettävä ristiseläntuki. Toinen mukava lisä vakiopenkkiin nähden on korkeussäädön ohella kallistussäätö. Kyllähän penkkiä pystyy muotoilemaan, kun vain asiakseen ottaa. Yhteen penkkiin lisäsin ristiseläntukea avaamalla selkänojan verhoilun alareunastaan ja tunkemalla haluttuun paikkaan lisää fylliä.
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 27.04.2010 20:15 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
RistoXA kirjoitti: RPekka kirjoitti: RistoXA kirjoitti: 1. Miten ne konehuoneen muovipeitteiden muovinastat saa ehjänä irti ? Pitäis vaihtaa matkustajan puolen H7, enkä oikein tiennyt, mitä niille voi rikkomatta tehdä. Ensin se keskellä oleva tappi irti tai ainakin ulos ja sen jälkeen se itse tulppa pois. Puhutaanko me nyt samoista muovinastoista ? Mun silmiin ne ainakin päältäpäin näyttää ihan yksiosaisilta, eikä niissä ole mitään erillistä tappia ja tulppaa. Vai alkaako näkö jo sen verran heiketä, etten vaan osaa katsoa ? ... --Risto Anteeksi, kyllä vika oli ihan omissa silmissä. Kun nyt katselin niitä muovinastoja kunnon päivänvalossa, niin asia oli juuri niin kuin neuvottiin, eli ei mitään ongelmaa. Sen sijaan sen H7'n poisotto ja takaisinsaanti oli kyllä yhtä tuskaa. Sais EU säätää semmoisen direktiivin, että polttimoiden vaihtoa varten pitää olla vähintään 15 cm tyhjää tilaa, niin olis EU'stakin jotain hyötyä. --Risto
|
|
|
|
 |
Cituning
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 27.04.2010 22:08 |
Viestit: 699 Paikkakunta: Keuruu
|
RistoXA kirjoitti: Sais EU säätää semmoisen direktiivin, että polttimoiden vaihtoa varten pitää olla vähintään 15 cm tyhjää tilaa, niin olis EU'stakin jotain hyötyä.
--Risto Vuoden 2006 jälkeen valmistetuissa uusissa automalleissa pitää olla ihmisen vaihdettavissa ajovalopolttimot. Joten 4 vuotta sellainen direktiivi on jo ollut.
C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 28.04.2010 15:52 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tulsku kirjoitti: Se pitäisi saada varmaan mahdollisimman lähelle pumppua, siihen rinnalle... Kuitenkin mielellään ennen relettä, jatkuvaan sähköön.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 29.04.2010 07:06 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Luonnollisesti, muuten voi räpsymisestä tulla entistä hanakampaa.  Ja se relehän on todennäköisesti ihan toisella suunnalla kuin pumppu, veikkaan ma... Tai sitten heivaa umpioista sen sumareiden/pitkien polttimon kuuseen ja pistää sinne puolen faradin konkat puolelleen rinnalle valojen kanssa.  No joo, kuten sanottu, ideana hyvä, mutta toteus voi olla vaikeahkoa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
c5tomaatti
|
Viestin otsikko: Re: Pari C5 I kysymystä Lähetetty: 02.05.2010 08:51 |
Viestit: 21
|
Jone2 kirjoitti: Tuo istuinkohta kiinnitti huomioni, samaa olen huomannut omassa 02-C5:ssä, eli penkin muotoilu tosiaan kipeyttää selän. Onko kukaan keksinyt tähän ratkaisua, onko esim. jossain paremmassa varustemallissa säädettävä ristiselän tuki tai pystyykö penkkiä muuten muokkaamaan paremmaksi? HDI-koneessa on öljytikun sijaan öljykorkki lentänyt kahdesti paikaltaan sotkien konetta aika mukavasti. Ostin eilen uuden korkin, katsotaan pysyykö se paremmin... Taitaa olla selästä kiinni, jos kipeytyy. Itse olen kärsinyt selkävioista, mutta syy on ollut muualla kuin Citikassa. Eilen tulin Kilpisjärveltä kotiin Vantaalle. Lähtö klo.07.15, tankkaus Torniossa ja Käynti ICA-Maxissa, kotona 21.25, ei mitään ongelmia selän kanssa. Auto c5 dieslfarkku. Keskinopeus oli 92,7 km/t, Petran boksi katolla, jossa 11 paria suksia momoineen ja keskikulutus tasan kuusi litraa. Ei paha sekään. 
|
|
|
|
 |
|
|