Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM- vetopyörästövika?
ViestiLähetetty: 06.02.2016 10:27 
Käyttäjän avatar

Ensin vähän taustaa asian vierestä...

Sattui työtapaturma, pudota mötkhdin 3,7 metristä betonille turvalleni. Mutrumia kallossa, niskarangassa, rintarangassa, molemmissa käsissä, lonkassa. 7 päivää Töölön kirurgisella, 3 päivää Kuusankosken Aluesairaalassa. 12 tuntia leikkauspöydällä, lukemattomia röntgen- ja magneettikuvauksia. En edes tiedä, kuinka suurelle joukolle hoitohenkilökuntaa olen kiitollisuuden velassa nykykunnostani, varmaan lähemmäs 100 ihmistä on osallistunut hoitooni. Suuri Kiitos kaikille heille! Nyt olen kotona, sairaslomalla varmaan juhannukseen asti. Onneksi 1 sormi sentään kirjoittaa :lol: Loput v8iat korjaantuvat itsestään, kun vain buranaa ja panacoddia riittää. Itse kuvittelen olevani ajokunnossa viimeistään huhtikuussa. :mrgreen:

Mutta asiaan: Poikani oli hoitamassa asioita XM:lläni, kun koehuoneesta alkoi kuulua "höyryveturimaista" :roll: kolinaa. Ja eipä aikaakaan, kun oikea etupyörä lukkiutui, ei pyöri eteenpäin. taaksepäin pyörii, voi peruuttaa koneellakin, mutta eteenpäin lukiutuu taas heti, vain oikea puoli. No, hinurilla kotiin, hinurikuski vahvisti havainnot. Takaperin helposti kyytiin, pois ei kirveelläkään. Auto nyt omassa pihassa, ja poissa liikennekäytöstä.

Kuulostaisiko vetoakseli-, vai tasauspyörästö vialta? :roll Vai kokeilenko buranaa :roll:

Poissa

Viestin otsikko: Re: XM- vetopyörästövika?
ViestiLähetetty: 06.02.2016 11:14 
Käyttäjän avatar

Voimia parantumiselle, hyvä tuuri sinänsä juuri oli lehdessä kaveri liukastui kadulla kaatui niskanikama murtui ei pelaa kädet ei jalat neliraajahalvaus.

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 12:22 
Käyttäjän avatar

Selvisin loppujen lopuksi hyvin vähällä, vaikka ainekset katastrofiin oilvat koossa. Nyt olen jo jalkeilla, ja hyvää vauhtia toipumassa. Kyllä tästä voi jo vitsejäkin vääntää mielen virkistämisesi. Minullkin oli "turvallisuus" etusijalla:
XM-Hannu kirjoitti:
pudota mötkhdin 3,7 metristä betonille turvalleni.

Vaan kun tuo XM ei taida selvitä buranalla...

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 13:30 

Paranemisia molemmille! En heti keksi miten vetopyörästö voisi noin hajota? Helpoimmasta kannattaa aloittaa, jarrupalat pois, joskus ne voi haljeta kiilamaiseksi, joka kiilautuu vain toiseen suuntaa -ei kyllä selitä kolinaa sekään?

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 16:53 
Käyttäjän avatar

Paitsi jos on laakeri hajonnut.

Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 17:43 
Käyttäjän avatar

Jarrun laahaaminen voisi selittää tuon höyryveturimaisen, kerran pyöränkierroksella kuuluvan äänen. Samoin tietenkin vetopyörästön laakerin rikkoutuminen. Loota tuli vaihdokaskoneen mukana, ja ajomäärästä ei ole mitään tietoa. Oma tutkiminen jää kuitenkin myöhäisemmäksi.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 18:02 

Mulla C5:ssa samanlaiset oireet,olijarrusatulan ylempi pultti poikki.Eteenpäin kiilautu vannetta vasten,ei pyörinyt eteenpäin mutta
pakilla pyöri

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2016 19:11 
Käyttäjän avatar

Liuhan kirjoitti:
Mulla C5:ssa samanlaiset oireet,olijarrusatulan ylempi pultti poikki.Eteenpäin kiilautu vannetta vasten,ei pyörinyt eteenpäin mutta
pakilla pyöri

Tämäkin täytyy ehdottomasti tarkistaa. Aluvanteen ja jarrusatulan välinen rako on vain 2-3 mm. Esim. litteä liimapaino vanteen sisäpinnassa lähes poikkeuksetta osuu satulaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2016 16:39 
Käyttäjän avatar

Koittakaahan saada toisenne kuntoon!

Jos tasauspyörästössä ratasvika, niin pitäisi pyörien kuitenkin pyöri yhdessä kuten lukkoperä ellei siellä kotelon vetorattaan välissä ole jotain irtonaista, mutta se lukitsisi molemmat tai ilmassa ollessaan pyörisivät eri suuntiin.
Keula ilmaan ja vapaalle, eiköhän se pyörittämällä selviä. Tuo jarrusatula teoria kuulostaa sopivalta oireisiin.

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2016 17:00 
Käyttäjän avatar

Tänään katsottu etupyörän lukkiutumisvika: :oops: Jarrusatulan toinen pultti puuttui :oops: Kuristaisin sen asentajan :twisted: , ellen se olisi minä itse :oops: :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2016 18:22 
Käyttäjän avatar

XM-Hannu kirjoitti:
Tänään katsottu etupyörän lukkiutumisvika: :oops: Jarrusatulan toinen pultti puuttui :oops: Kuristaisin sen asentajan :twisted: , ellen se olisi minä itse :oops: :roll:

Katsot juutupesta pari Pulttibois - jaksoa, niin heti helpottaa :mrgreen:

Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]