|
Kirjoittaja |
Viesti |
spicam
|
Viestin otsikko: muhiiko ruoste? Lähetetty: 25.08.2009 15:31 |
Viestit: 27
|
Voiko jo sisäpinnalta jonkinverran ruostuneet palkit vielä suojata, -99 mallisessa, jollain mömmölä joka ei pahentaisi tilannetta?? Myös muut suojaus vihjeet tervetulleita.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 25.08.2009 17:00 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Kotelonsuojalla, esim. Tectyl ML. Mutta irtomoska (pöly, hiekka...) sieltä pitää saada jotenkin ensin pois. Jos molemmissa päissä on rei'ät, tohotat paineilmaa toisesta päästä ja toisesta voit imeä pölynimurilla. Tulevat irtoavat ainekset silloin ulos asti, eivätkä vain pöllyä pitkin koteloa... Parempiakin konsteja toki on, mutta vaatii tietysti asianmukaiset välineet. Liikkeessä kotelot pestään ja kuivataan ennen käsittelyä. Menetelmät riippuu tietysti hieman, millaisia palkkeja olet käsittelemässä.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 25.08.2009 22:57 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Kotelosuojan käytössä kannattaa huomata, että niitä on kahta tyyppiä: - vahamainen: uusien autojen suojaukseen. Käyttö edellyttää puhtaita ja kuivia koteloita. - öljymäinen : käytettyjen autojen suojaukseen. Syrjäyttää jonkun verran kosteutta ja likaakin.
Eli ostaessasi kysy kauppiaaltasi, että kumpaa tavaraa on purkissa ?
Tästä aiheesta on kirjoitettu netissä eri sivuistoilla laajojakin väittelyitä, mutta silti rohkenen tässä taas paljastaa konstini vanhan auton kotelosuojaukseen: teräketjuöljyä ja koteloainetta. Perussekoitus 50/50, sitä enemmän öljyä, mitä enemmän koteloissa on likaa.
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 26.08.2009 02:21 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Teräketjuöljy on kiintoisa käsite. Jos se öljy on mallia biohajoava (joita ne nykyään on) niin ei missään nimessä auton pohjaan tai koteloihin. Tavallista moottoriöljyä tai peräöljyä massan kanssa sekaisin niin jo lähtee ja pysyy yms yms.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Silver
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 27.08.2009 21:45 |
Viestit: 119 Paikkakunta: Espoo
|
Ahaa - tuollaisesta bioöljystä en ole kuullutkaan. Tämä idea lähti joskus siitä, että ainakin vanhanaikainen ketjuöljy (jota tuossa kanisterissa on..) kestää paremmin vettä. Toisin sanoen on sitkeämpää, eikä huuhtoudu. Tämä ei ole minun ideani, vaan jostakin viisaampien tarinoista sen kuuntelin. Mutta hyvähän näitä käsitteitä on "päivittää", jos aineet muuttuu
XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 27.08.2009 23:00 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Bioöljyjä on vissiin kahtakin sorttia: mäntyöljypohjaista, jonka voitelevuudesta jotkut ovat oleet epäileväisiä, ja rypsipohjaista, jolloin lisäbonuksena tulee laipan ja ketjun lämmitessä mukava munkinpaiston aromi. 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 30.08.2009 01:28 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Menin ostamaan tätä hemmetin piohajoavaa-ööliä 2000-luvun alussa moteurisahaan, ketjun öljyymisjärjestelmään. No, sehän tukkeutuikin koska bioöljyllä on tapana kuivahtaa ja sen sahan hieno automatic-järjetelmä tukkeutui. Ja on muuten edelleen tukossa sen öljyn jäljiltä. Öljy muodosti kuivuessa oudon näköistä kiteytyvään kokkaretta. Ja tosiaan bio-ketjuölyä voi vapaasti kaadella luontoon, siksihän se on tehty. Mäntypohjaista tais tosiaan olla.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
patsukki
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 30.08.2009 10:56 |
Viestit: 51 Paikkakunta: Pirkanmaa
|
Katoppas perhana, että ei sitä moottorisahaöljyä enää kannata käyttääkään koteloiden sisäpuolisiin suojauksiin jos se sieltä kerran häviää itskseen. Onneksi ruiskutin sinne moottoriöljyä kesällä kun muuta ei ollut mökillä mukana. Taitaa muuten Xantun kotelot olla senverran kovaa tavaraa ettei ne kovin helposti happane. 
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 31.08.2009 15:49 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Lainaa: Voiko jo sisäpinnalta jonkinverran ruostuneet palkit vielä suojata, -99 mallisessa, jollain mömmölä joka ei pahentaisi tilannetta?? Itse olen käyttänyt moottoriöljyllä ohennettua avohammasratasöljyä sekoitettuna alustamassaan ruosteisten alustan kohteiden suojaukseen. Tarvittaessa olen vielä lämmittänyt seosta kuumailmapuhaltimella ennen sivelyä pensselillä. Myös laivan vaijeriöljy tai potkuriakselin öljy toimivat hyvin ruosteisen kohteen suojaamisessa. Nehän tarttuvat kuin tauti alustaan, eiväkä huuhtoudu pois veden mukana kuten tavalliset öljyt. Jos noita sitkeitä öljyjä haluaa kotelon sisäpinnoille, tulee niitä lantata esim kotelonsuoja-aineella ja jollain ohenteella, sitten lämmitää niin paljon, että seos tulee ulos ruiskusta. Ohenteen haihduttua loppuseos on hyvä suoja jo alkaneelle ruosteelle, sekä hyvä ruosteenestoaine. Tietysti tuo Ekin mainitsema kotelon irtomoskan poisto on syytä tehdä ennen ruiskutusta, ja lisäksi on koteloiden oltava kuivat ennen seoksen ruiskutusta.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Rosberg
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 01.09.2009 08:03 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Joensuu
|
Hyvin muhii ruoste minun GS projektissani.Eilen tökin puukolla pohjaa ja sieltä löytyi silikoonilla paikattu reikä.Kaivaessani lisää sisältä tulla putkahti muovipussin pala... Joku oli tehnyt "katsastus remontin". Eikä siinä vielä mitään ...vetoakselin suojakumit olivat kiinni nippusiteellä. 
Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 02.09.2009 01:48 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"...vetoakselin suojakumit olivat kiinni nippusiteellä."
Kerro lisää. Oikein asennettuna, kahdella siteellä saadaan aikaan täydellinen kiristys 180 asteen välein. Sä et kuule oikeasti halua edes kuulla mitä ihan joidenkin oikeasti nopeiden kulkuvälineiden tehtailijat asentaa nippusiteillä.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Rosberg
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 02.09.2009 08:44 |
Viestit: 130 Paikkakunta: Joensuu
|
Enhän minä olisi edes huomannut ko. nippusideviritelmää jos rasvat ei olis lentänyt pitkin tulipeltiä.
Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 02.09.2009 10:44 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Noista irtoruosteitten ja roskien poistosta koteloiden sisältä. Luin jostain että on ruosteenmuuninta, joka kemiallisesti muuntaa ruosteen joksikin muuksi kuin rautaoksidiksi, joka sitten irtoaa pinnoilta niin ettei tarvita hiekkapuhallusta. Onkos kellään kokemuksia tällaisista aineista?
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 01:06 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Onkos kellään kokemuksia tällaisista aineista?" On kokemusta ja ne aineet ovat mm suolahappo ja vähän (aika paljonkin lievempi) maitohappo, sillä voi hieroa ruosteen veks kivasti. Maitohappoa myy jotkin varaosaliikket geelimäisenä. Kyllä vanhan pinnan päälle on hyvä vetää vaan kunnon pikeä, bitumipohjaista tervaa siis ja siihän vähän moottoriöljyä joukkoon niin hyvä tulee. Vaikka olis vähän ruostetta alla niin tervassa oleva öljy tunketuu hidastamaan ruostetta kummalla tavalla. Ennen: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... /ennen.jpgNyt: http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... ti/nyt.jpgJos haluat bitumi/öljykäsittelyn kotterosi pohjaan ennen suolakelien tuloa niin tarjoan halavalla, homma kestää alle tunnin. Kysy eej(mours)fam.fi
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 08:02 |
Viestit: 708
|
Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä!
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 08:48 |
Viestit: 2699
|
powerage kirjoitti: Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä! Osta tarvikeliikkeestä ponnekaasupullo tai pari alustansuoja-ainetta. Sillä, jos et muuta keksi.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 11:41 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
powerage kirjoitti: Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä! Massaa ja öljyä sekaisin ja pruuttaus kohteeseen, tai valitse helppo menetelmä, osta pullo moottoripyörän ketjuöljyä ja ammu. Ponneaineen avulla se töhnä tunkeutuu toooodella hienosti ruostehuokosiin ja kun ponneaine katoaa jäjelle jää liimamainen rasva joka kestää hyvin vettä eikä se peseydy pois. Tein prätkäketjuöljyllä testin yli kaksi vuotta sitten yhden auton takaosan alle, varapyöräkotelon ympäristöön joka oli punehtumassa. Ruuttaus ketjuöljyä ja jummi jammi, se öljy on siellä vieläkin ja punehtuma ei ole edennyt.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 12:07 |
Viestit: 708
|
Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista? Moottoripyörän ketjuöljyä löytyykin, samoin koteloöljyä muutama purkki. Mikä olisi paras "coctail?"
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 14:36 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
powerage kirjoitti: Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista? Tuo on yleinen harhaluulo. Ajas sitten paljaalla ruosteisella pohjalla suolakylvyssä niin näet että se vasta nopeeta syöpymistä on. Öljyn idea massan joukossa on juurikin hidastaa kuppaa, se käytännössä lähes pysää. Öljy on siitä vekkulia että sillä esim saa ruosteen irti käsittämättömän helposti, mutta pelkää öljyä on turha pohjaan ja koteloihin laittaa sillä se haituu ja valuu ja peseytyy pois käsittämättömän nopeasti. Jos vedetään pelkällä massalla alkavan ruosteen päälle niin johan noissa purkeissakin lukee että "jos alkavaa ruostetta niin vedä ensin ohut kotelosuoja-aine ja sitten päälle bitumipohjainen massa."
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 15:22 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Cikatti kirjoitti: powerage kirjoitti: Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista? Tuo on yleinen harhaluulo. Ajas sitten paljaalla ruosteisella pohjalla suolakylvyssä niin näet että se vasta nopeeta syöpymistä on. Öljyn idea massan joukossa on juurikin hidastaa kuppaa, se käytännössä lähes pysää. Öljy on siitä vekkulia että sillä esim saa ruosteen irti käsittämättömän helposti, mutta pelkää öljyä on turha pohjaan ja koteloihin laittaa sillä se haituu ja valuu ja peseytyy pois käsittämättömän nopeasti. Jos vedetään pelkällä massalla alkavan ruosteen päälle niin johan noissa purkeissakin lukee että "jos alkavaa ruostetta niin vedä ensin ohut kotelosuoja-aine ja sitten päälle bitumipohjainen massa." Ruostuminenhan vaatii happea ja kosteutta. Jos vanha ruoste kuivataan hyvin ja suljetaan sen jälkeen niin prosessin pitäisi topata siihen.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 07.09.2009 23:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Näinhän se on, hapen pääsyn kun ehkäisee niin se on jo tod paljon. Tietenkin jos ruostetta on enempi niin on hyvä harjata sitä pois mutta oikeasti, mitä hyötyä siitä sitten on koska öljyllä on taipumus tunkea joka paikkaan, sinne pienimpääkin koloon ja kun se on massan kanssa sekaisin niin massa ei päästä öljyä valumaan pois/haihtumaan kovin helposti.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste? Lähetetty: 08.09.2009 21:50 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Cikatti kirjoitti: Tietenkin jos ruostetta on enempi niin on hyvä harjata sitä pois mutta oikeasti, mitä hyötyä siitä sitten on Jos ruostetta on paksusti niin sehän saattaa pudota pois kaikkine massoineen. Toinen juttu on sitten se mitä tapahtuu KUN massaus pettää: mitä enemmän ruostetta massan alla on, sitä enemmän siinä pysyy happea ja vettä seassa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|