Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 25.08.2009 15:31 

Viestit: 27
Voiko jo sisäpinnalta jonkinverran ruostuneet palkit vielä suojata, -99 mallisessa, jollain mömmölä joka ei pahentaisi tilannetta??
Myös muut suojaus vihjeet tervetulleita.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 25.08.2009 17:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Kotelonsuojalla, esim. Tectyl ML. Mutta irtomoska (pöly, hiekka...) sieltä pitää saada jotenkin ensin pois. Jos molemmissa päissä on rei'ät, tohotat paineilmaa toisesta päästä ja toisesta voit imeä pölynimurilla. Tulevat irtoavat ainekset silloin ulos asti, eivätkä vain pöllyä pitkin koteloa...

Parempiakin konsteja toki on, mutta vaatii tietysti asianmukaiset välineet. Liikkeessä kotelot pestään ja kuivataan ennen käsittelyä. Menetelmät riippuu tietysti hieman, millaisia palkkeja olet käsittelemässä.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 25.08.2009 22:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Kotelosuojan käytössä kannattaa huomata, että niitä on kahta tyyppiä:
- vahamainen: uusien autojen suojaukseen. Käyttö edellyttää puhtaita ja kuivia koteloita.
- öljymäinen : käytettyjen autojen suojaukseen. Syrjäyttää jonkun verran kosteutta ja likaakin.

Eli ostaessasi kysy kauppiaaltasi, että kumpaa tavaraa on purkissa ?

Tästä aiheesta on kirjoitettu netissä eri sivuistoilla laajojakin väittelyitä, mutta silti rohkenen tässä taas paljastaa konstini vanhan auton kotelosuojaukseen: teräketjuöljyä ja koteloainetta.
Perussekoitus 50/50, sitä enemmän öljyä, mitä enemmän koteloissa on likaa.



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 26.08.2009 02:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Teräketjuöljy on kiintoisa käsite. Jos se öljy on mallia biohajoava (joita ne nykyään on) niin ei missään nimessä auton pohjaan tai koteloihin.
Tavallista moottoriöljyä tai peräöljyä massan kanssa sekaisin niin jo lähtee ja pysyy yms yms.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 27.08.2009 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 119
Paikkakunta: Espoo
Ahaa - tuollaisesta bioöljystä en ole kuullutkaan. Tämä idea lähti joskus siitä, että
ainakin vanhanaikainen ketjuöljy (jota tuossa kanisterissa on..) kestää paremmin vettä.
Toisin sanoen on sitkeämpää, eikä huuhtoudu. Tämä ei ole minun ideani, vaan jostakin
viisaampien tarinoista sen kuuntelin. Mutta hyvähän näitä käsitteitä on "päivittää", jos aineet muuttuu



XM 2.0i Aut. '90, CX 25 GTi Aut. '89, sekä muutama muun merkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 27.08.2009 23:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Bioöljyjä on vissiin kahtakin sorttia: mäntyöljypohjaista, jonka voitelevuudesta jotkut ovat oleet epäileväisiä, ja rypsipohjaista, jolloin lisäbonuksena tulee laipan ja ketjun lämmitessä mukava munkinpaiston aromi. :D



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 30.08.2009 01:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Menin ostamaan tätä hemmetin piohajoavaa-ööliä 2000-luvun alussa moteurisahaan, ketjun öljyymisjärjestelmään. No, sehän tukkeutuikin koska bioöljyllä on tapana kuivahtaa ja sen sahan hieno automatic-järjetelmä tukkeutui. Ja on muuten edelleen tukossa sen öljyn jäljiltä. Öljy muodosti kuivuessa oudon näköistä kiteytyvään kokkaretta. Ja tosiaan bio-ketjuölyä voi vapaasti kaadella luontoon, siksihän se on tehty. Mäntypohjaista tais tosiaan olla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 30.08.2009 10:56 

Viestit: 51
Paikkakunta: Pirkanmaa
Katoppas perhana, että ei sitä moottorisahaöljyä enää kannata käyttääkään koteloiden sisäpuolisiin suojauksiin jos se sieltä kerran häviää itskseen. :shock:
Onneksi ruiskutin sinne moottoriöljyä kesällä kun muuta ei ollut mökillä mukana.
Taitaa muuten Xantun kotelot olla senverran kovaa tavaraa ettei ne kovin helposti happane. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 31.08.2009 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Lainaa:
Voiko jo sisäpinnalta jonkinverran ruostuneet palkit vielä suojata, -99 mallisessa, jollain mömmölä joka ei pahentaisi tilannetta??

Itse olen käyttänyt moottoriöljyllä ohennettua avohammasratasöljyä sekoitettuna alustamassaan ruosteisten alustan kohteiden suojaukseen. Tarvittaessa olen vielä lämmittänyt seosta kuumailmapuhaltimella ennen sivelyä pensselillä.

Myös laivan vaijeriöljy tai potkuriakselin öljy toimivat hyvin ruosteisen kohteen suojaamisessa. Nehän tarttuvat kuin tauti alustaan, eiväkä huuhtoudu pois veden mukana kuten tavalliset öljyt.

Jos noita sitkeitä öljyjä haluaa kotelon sisäpinnoille, tulee niitä lantata esim kotelonsuoja-aineella ja jollain ohenteella, sitten lämmitää niin paljon, että seos tulee ulos ruiskusta. Ohenteen haihduttua loppuseos on hyvä suoja jo alkaneelle ruosteelle, sekä hyvä ruosteenestoaine.

Tietysti tuo Ekin mainitsema kotelon irtomoskan poisto on syytä tehdä ennen ruiskutusta, ja lisäksi on koteloiden oltava kuivat ennen seoksen ruiskutusta.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 01.09.2009 08:03 

Viestit: 130
Paikkakunta: Joensuu
Hyvin muhii ruoste minun GS projektissani.Eilen tökin puukolla pohjaa ja sieltä löytyi silikoonilla paikattu reikä.Kaivaessani lisää sisältä tulla putkahti muovipussin pala... Joku oli tehnyt "katsastus remontin". Eikä siinä vielä mitään ...vetoakselin suojakumit olivat kiinni nippusiteellä. :lol:



Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 02.09.2009 01:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"...vetoakselin suojakumit olivat kiinni nippusiteellä."

Kerro lisää. Oikein asennettuna, kahdella siteellä saadaan aikaan täydellinen kiristys 180 asteen välein. Sä et kuule oikeasti halua edes kuulla mitä ihan joidenkin oikeasti nopeiden kulkuvälineiden tehtailijat asentaa nippusiteillä.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 02.09.2009 08:44 

Viestit: 130
Paikkakunta: Joensuu
Enhän minä olisi edes huomannut ko. nippusideviritelmää jos rasvat ei olis lentänyt pitkin tulipeltiä.



Citroen C3 Picasso 1,6 bensa -09, 2cv4-70 projekti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 02.09.2009 10:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 235
Paikkakunta: Lempäälä
Noista irtoruosteitten ja roskien poistosta koteloiden sisältä.
Luin jostain että on ruosteenmuuninta, joka kemiallisesti muuntaa ruosteen joksikin muuksi kuin rautaoksidiksi, joka sitten irtoaa pinnoilta niin ettei tarvita hiekkapuhallusta.
Onkos kellään kokemuksia tällaisista aineista?



-07 C4 Picasso
-04 Xsara Picasso "Moottorimuna"
Ex:
-02 C5 Break 2.0
-02 Xsara Picasso 2.0 HDI
-92 XM V6 Break
-96 XM 2,5 td Break
-89 XM 2.0i Berline
-00 Xantia Break Exclusive
-98 Xantia Break Business
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 01:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Onkos kellään kokemuksia tällaisista aineista?"

On kokemusta ja ne aineet ovat mm suolahappo ja vähän (aika paljonkin lievempi) maitohappo, sillä voi hieroa ruosteen veks kivasti. Maitohappoa myy jotkin varaosaliikket geelimäisenä.

Kyllä vanhan pinnan päälle on hyvä vetää vaan kunnon pikeä, bitumipohjaista tervaa siis ja siihän vähän moottoriöljyä joukkoon niin hyvä tulee. Vaikka olis vähän ruostetta alla niin tervassa oleva öljy tunketuu hidastamaan ruostetta kummalla tavalla.

Ennen:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... /ennen.jpg

Nyt:
http://i638.photobucket.com/albums/uu10 ... ti/nyt.jpg

Jos haluat bitumi/öljykäsittelyn kotterosi pohjaan ennen suolakelien tuloa niin tarjoan halavalla, homma kestää alle tunnin.
Kysy eej(mours)fam.fi



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 08:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä!



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 08:48 

Viestit: 2699
powerage kirjoitti:
Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä!

Osta tarvikeliikkeestä ponnekaasupullo tai pari alustansuoja-ainetta. Sillä, jos et muuta keksi.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 11:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
powerage kirjoitti:
Kattelin vitosen (c5:s) hydeputkia, näyttävät putket olevan auton takapäässä mukavasti pintaruosteessa. Voiko noiden putkien ruostumista mitenkään hidastaa? siis jollakin suhteellisen helpolla menetelmällä!


Massaa ja öljyä sekaisin ja pruuttaus kohteeseen, tai valitse helppo menetelmä, osta pullo moottoripyörän ketjuöljyä ja ammu. Ponneaineen avulla se töhnä tunkeutuu toooodella hienosti ruostehuokosiin ja kun ponneaine katoaa jäjelle jää liimamainen rasva joka kestää hyvin vettä eikä se peseydy pois.
Tein prätkäketjuöljyllä testin yli kaksi vuotta sitten yhden auton takaosan alle, varapyöräkotelon ympäristöön joka oli punehtumassa. Ruuttaus ketjuöljyä ja jummi jammi, se öljy on siellä vieläkin ja punehtuma ei ole edennyt.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 12:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista?
Moottoripyörän ketjuöljyä löytyykin, samoin koteloöljyä muutama purkki. Mikä olisi paras "coctail?"



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
powerage kirjoitti:
Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista?


Tuo on yleinen harhaluulo. Ajas sitten paljaalla ruosteisella pohjalla suolakylvyssä niin näet että se vasta nopeeta syöpymistä on.
Öljyn idea massan joukossa on juurikin hidastaa kuppaa, se käytännössä lähes pysää. Öljy on siitä vekkulia että sillä esim saa ruosteen irti käsittämättömän helposti, mutta pelkää öljyä on turha pohjaan ja koteloihin laittaa sillä se haituu ja valuu ja peseytyy pois käsittämättömän nopeasti.

Jos vedetään pelkällä massalla alkavan ruosteen päälle niin johan noissa purkeissakin lukee että "jos alkavaa ruostetta niin vedä ensin ohut kotelosuoja-aine ja sitten päälle bitumipohjainen massa."



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Cikatti kirjoitti:
powerage kirjoitti:
Eikös alustamassa ruosteen päälle vain kiihdytä ruostumista?


Tuo on yleinen harhaluulo. Ajas sitten paljaalla ruosteisella pohjalla suolakylvyssä niin näet että se vasta nopeeta syöpymistä on.
Öljyn idea massan joukossa on juurikin hidastaa kuppaa, se käytännössä lähes pysää. Öljy on siitä vekkulia että sillä esim saa ruosteen irti käsittämättömän helposti, mutta pelkää öljyä on turha pohjaan ja koteloihin laittaa sillä se haituu ja valuu ja peseytyy pois käsittämättömän nopeasti.

Jos vedetään pelkällä massalla alkavan ruosteen päälle niin johan noissa purkeissakin lukee että "jos alkavaa ruostetta niin vedä ensin ohut kotelosuoja-aine ja sitten päälle bitumipohjainen massa."


Ruostuminenhan vaatii happea ja kosteutta. Jos vanha ruoste kuivataan hyvin ja suljetaan sen jälkeen niin prosessin pitäisi topata siihen.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 07.09.2009 23:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Näinhän se on, hapen pääsyn kun ehkäisee niin se on jo tod paljon. Tietenkin jos ruostetta on enempi niin on hyvä harjata sitä pois mutta oikeasti, mitä hyötyä siitä sitten on koska öljyllä on taipumus tunkea joka paikkaan, sinne pienimpääkin koloon ja kun se on massan kanssa sekaisin niin massa ei päästä öljyä valumaan pois/haihtumaan kovin helposti.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: muhiiko ruoste?
ViestiLähetetty: 08.09.2009 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Cikatti kirjoitti:
Tietenkin jos ruostetta on enempi niin on hyvä harjata sitä pois mutta oikeasti, mitä hyötyä siitä sitten on

Jos ruostetta on paksusti niin sehän saattaa pudota pois kaikkine massoineen. Toinen juttu on sitten se mitä tapahtuu KUN massaus pettää: mitä enemmän ruostetta massan alla on, sitä enemmän siinä pysyy happea ja vettä seassa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron