Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 11:00 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
Hoi kaikki
Ostin pari kuukautta sitten vm. 98 Xantian, joka oli seissyt talven yli pellolla. Auto alkanut nakuttamaan sen talven aikana (ennen ei nakuttanut ollenkaan) eli mistä voisi johtua?
Lisäksi jarruissa on jotain häikkää. Kovaa kun jarruttaa niin toimivat hyvin mutta kun jarruttaa hiljempaa, niin jarruteho häviää vauhdin hiljetessä. Ikään kuin abs tekisi jotain. Mistä tätä vikaa lähtisi etsimään?

Ps. Tietääkö joku miten keulaa saisi laskettua sen 15-20cm? :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 11:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Nakutus tullee venttiilinnostimista, moottoritieto auttaisi diagnosointia.
Abs-antureiden signaali on heikko, putsaa hammaskehät ja mittaa välys anturin ja kehän väliltä.
Etukorkeussäätimen vivusto jumissa tai linnunluu irti. Löytyy moottorin takaa apurungon päältä. Kun menet alle, niin ehdottomasti käytettävä pukkeja. Rasvaa (CRC tai vastaavaa) ja herkistelyä. Linnunluu on sellainen valkoinen muovitanko, joka tuppaa irtoamaan.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 11:11 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
Kone on 1.8 16v. Korkeussäätö kyllä toimii ihan moitteetta, mutta itseä ärsyttää kun edessä on kaari paljon korkeampi kun takana. Joutuuko pallojen kanssa kikkailemaan?



Puolikas neliveto
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
nosta alkajaiseksi konepeittoa ja vilkaise LHM määrää . keltainen tatti pitäisi näkyä kuvun huipulla . sitten nosta ÖLJYTIKKUA ja kato millä korkeudella öljynpinta on . jos on äkymättömissä ,niin saat valita , joko menet ostamaan pidemmän tikun ja mieluummin lisäät öljyä koneeseen .
kone käyntiin ja kuljin tasaiselle ja kunnolla lämmettyään JUMPPAAT sitä ylös ja alas monta kertaa . sitten vaan norm. ajokorkeuteen ja ihmettelemään kulkimen asentoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Molemmissa päissä on korkeudensäädin, joka kallistuksenvakaajan asennon mukaan säätää korkeuden oikeaksi (tai siis siksi mihin se on säädetty). Sisällä olevaa säätövivun kun kääntää ylä- tai ala-asentoon ajoasennosta se säätää suoraan korkeudensäädintä ääriasentoon.

Kallistuksenvakaajan ympärillä on panta, jossa on kuulatappi. Korkeudensäätimen vivussa on samanlainen kuulatappi ja näiden välinen n. 5cm valkoinen muovipalikka on se kuuluisa linnunluu.
Ajokorkeutta saa säädettyä muuttamalla vakaajan ympärillä olevan pannan asentoa.

ja sitten ne VAROITUKSET.

EI KOSKAAN hydesitikan alle ilman pukkeja. Pieni tökkäisy korkeudensäätövivustoon ja auto tulee niskaan.

LHM taso tarkistetaan jousitus yläasennossa ja auto luonnollisesti tasaisella. Silloin kohon pitää olla kuvun viivojen välissä. Varmista kuitenkin, että koho liikkuu.

Pallojen kanssa kikkailu ei vaikuta korkeuteen millään tavalla, vain jousitukseen ja iskunvaimennukseen.

Ei kai ABS-anturien toimintahäiriö jarrujen tehoa heikennä, ABS-valon kyllä pitäisi syttyä vian merkiksi.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos hydrauliikka on vierasta, niin tässä hyvää iltalukemista:
http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/tekniikka/Tekniikkaopas.pdf



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 12:56 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Em. neuvojen lisäksi vaikuttaa siltä, että LHM-neste kannattaa vaihtaa, ehkä huuhteluineen, jarrujen ilmauksineen. Myös LHM-säiliö ja suodattimet pitää putsata. LHM kuuluu olla vihertävää ja kirkasta(nykyään neonvihreätä, ei siis sameata, likaista. Nämä kun on tehty, sitten voisi paremmin ihmetellä vielä jatkuvia ongelmia. ABS vain estää jarrujen lukkiutumisen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 13:27 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
Teuski kirjoitti:
Molemmissa päissä on korkeudensäädin, joka kallistuksenvakaajan asennon mukaan säätää korkeuden oikeaksi (tai siis siksi mihin se on säädetty). Sisällä olevaa säätövivun kun kääntää ylä- tai ala-asentoon ajoasennosta se säätää suoraan korkeudensäädintä ääriasentoon.

Kallistuksenvakaajan ympärillä on panta, jossa on kuulatappi. Korkeudensäätimen vivussa on samanlainen kuulatappi ja näiden välinen n. 5cm valkoinen muovipalikka on se kuuluisa linnunluu.
Ajokorkeutta saa säädettyä muuttamalla vakaajan ympärillä olevan pannan asentoa.

ja sitten ne VAROITUKSET.

EI KOSKAAN hydesitikan alle ilman pukkeja. Pieni tökkäisy korkeudensäätövivustoon ja auto tulee niskaan.

LHM taso tarkistetaan jousitus yläasennossa ja auto luonnollisesti tasaisella. Silloin kohon pitää olla kuvun viivojen välissä. Varmista kuitenkin, että koho liikkuu.

Pallojen kanssa kikkailu ei vaikuta korkeuteen millään tavalla, vain jousitukseen ja iskunvaimennukseen.

Ei kai ABS-anturien toimintahäiriö jarrujen tehoa heikennä, ABS-valon kyllä pitäisi syttyä vian merkiksi.



Kuinka herkkä tuo panta on, eli meneekö koko vehje kenttään pienestä hipauksesta?



Puolikas neliveto
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 13:28 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
ealab kirjoitti:
Em. neuvojen lisäksi vaikuttaa siltä, että LHM-neste kannattaa vaihtaa, ehkä huuhteluineen, jarrujen ilmauksineen. Myös LHM-säiliö ja suodattimet pitää putsata. LHM kuuluu olla vihertävää ja kirkasta(nykyään neonvihreätä, ei siis sameata, likaista. Nämä kun on tehty, sitten voisi paremmin ihmetellä vielä jatkuvia ongelmia. ABS vain estää jarrujen lukkiutumisen.




Onko siis tuo neste kytköksissä jarruihin myös?
Toinen sitikka vasta niin en tiedä näistä mitään



Puolikas neliveto
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 13:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
kokemjne kirjoitti:
viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten.

Täältähän niitä neuvoja saa ja tekemällä oppii. Ylimielisyydet voi jättää omaan arvoonsa, täällä on toki monenlaista mestaria ;)

Rohkeasti vaan kunhan muistaa varovaisuuden.

Sama neste on jousituksessa, jarruissa ja ohjaustehostimessa. Jarrupääsylinterin tilalla on vain venttiili, joka annostelee korkeapaineista öljyä jarruille. Siispä jarruja ilmatessakaan ei pidä pumppailla, kunhan on auto käynnissä ja poljin pohjassa niin tavaraa tulee.

Panta liikkuu kyllä löysästi jos löysäät sitä kunnolla. Korkeussäätimen vivut ovat herkkiä joka tapauksessa, edelleen ei missään tapauksessa saa luottaa auton pysyvän omillaan ylhäällä.
Todennäköisin syy etupään (tai takapään) ajokorkeuden toimimattomuudelle on irronnut linnunluu. Ääriasennoissa sitä ei saa paikoilleen, helpointa on montulla tai rampeilla (eli auton alla tilaa itsellesi vaikka se olisi ala-asennossa) nostaa auto yläasentoon, laskea se vivusta alas ja sopivassa kohdassa auton laskiessa sujauttaa luu paikalleen.

Yleisemmin luu irtoaa takapäästä ja Kokenut Xantiakuski osaakin sokkona auton vieressä maaten laittaa linnunluun paikalleen kesken matkan ;)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 14:03 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
Teuski kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten.

Täältähän niitä neuvoja saa ja tekemällä oppii. Ylimielisyydet voi jättää omaan arvoonsa, täällä on toki monenlaista mestaria ;)

Rohkeasti vaan kunhan muistaa varovaisuuden.

Sama neste on jousituksessa, jarruissa ja ohjaustehostimessa. Jarrupääsylinterin tilalla on vain venttiili, joka annostelee korkeapaineista öljyä jarruille. Siispä jarruja ilmatessakaan ei pidä pumppailla, kunhan on auto käynnissä ja poljin pohjassa niin tavaraa tulee.

Panta liikkuu kyllä löysästi jos löysäät sitä kunnolla. Korkeussäätimen vivut ovat herkkiä joka tapauksessa, edelleen ei missään tapauksessa saa luottaa auton pysyvän omillaan ylhäällä.
Todennäköisin syy etupään (tai takapään) ajokorkeuden toimimattomuudelle on irronnut linnunluu. Ääriasennoissa sitä ei saa paikoilleen, helpointa on montulla tai rampeilla (eli auton alla tilaa itsellesi vaikka se olisi ala-asennossa) nostaa auto yläasentoon, laskea se vivusta alas ja sopivassa kohdassa auton laskiessa sujauttaa luu paikalleen.

Yleisemmin luu irtoaa takapäästä ja Kokenut Xantiakuski osaakin sokkona auton vieressä maaten laittaa linnunluun paikalleen kesken matkan ;)



Kiitos hyvistä vastauksista! Minäpä alan hommiin :)



Puolikas neliveto
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 17:26 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 12.05.2016 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ajomies kirjoitti:
Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää.

Irronnut linnunluu tulee aika todennäköisesti havaittua ennen kuin säätäminen pääsee edes vauhtiin :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 09:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pantaa olisi hyvä löysätä vain sen verran, että vasaralla ja pitkällä ruuvarilla saa naputeltua vähän kerrassaan. Pienikin liike tuntuu. Jos panta liian löysä, säätö voi olla holtitonta. Ensin löysättävä kabiinilta tuleva säätötankoa. Jos linnunluu on jo kerran irronnut, se irtoaa taas kohta, koska yleensä on nivelpallo liian pieneksi ruostunut. Ja väljä nivel lisää korkeusasematoleranssia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 10:38 

Viestit: 982
Ajomies kirjoitti:
Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää.


Korkeus voi olla pielessä ilman että kukaan olisi käynyt sitä säätämässä, jos vakaajatangolta linnunluuhun tuleva "tuntosarvi" on päässyt taipumaan jumiutuneen säätimen ja sarven ruostumisen takia (kun kukaan ei ole käynyt siellä huoltamassakaan...). Yleisempää takapäässä kuin etupäässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 12:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Mikrouuni kirjoitti:
Kovaa kun jarruttaa niin toimivat hyvin mutta kun jarruttaa hiljempaa, niin jarruteho häviää vauhdin hiljetessä. Ikään kuin abs tekisi jotain. Mistä tätä vikaa lähtisi etsimään?
Kuten tuolla todettiinkin, jonkun anturin signaali katoaa hiljaisessa vauhdissa. ABS luulee, että pyörä lukkiutuu ja löysää jarrutusta. Siihen mennessä, kun kuski ehtii polkaista jarrua uudestaan, auton vauhti on pudonnut jo alle ABS:n toimintakynnyksen.

Minulla vian aiheutti se, että etupyörän ABS-anturi oli asennettu lämpösuojapellin kiinnikkeen päälle jolloin anturi oli sen suojapellin paksuuden verran liian kaukana hammaskehästä.

Tästä ei tule vikakoodia, kuin enintään tilapäinen vika, joka ei vielä sytytä vikavaloa



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 12:30 

Viestit: 198
Paikkakunta: Espoo
Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa. :D



'94 Xantia VSX 16v
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 12:47 

Viestit: 7
Paikkakunta: Porvoo
Korppiloinen kirjoitti:
Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa. :D



Juurikin tätä tässä tarkotin. Vähän huonompi ajaa varmasti, mutta jostain on tingittävä ;)



Puolikas neliveto
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7819
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Mikrouuni kirjoitti:
Korppiloinen kirjoitti:
Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa. :D

Juurikin tätä tässä tarkotin. Vähän huonompi ajaa varmasti, mutta jostain on tingittävä ;)

Hetkinen. Nyt on tainnut käydä niin, että olet hommannut ihan vääränlaisen auton. Mehusitikan kanssa ei tingitä ajomukavuudesta :)

Jos se jotenkin häiritsevältä näyttää niin tuskin se kyllä normaalikorkeudessa on :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 12:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
muistaaksen mainitsin jotain asiantuntijalle näyttämisetä . mutta sain totutusti normivastauksen muilta " asiantuntijoilta "


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa
ViestiLähetetty: 13.05.2016 20:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Aivan, ajomukavuudesta ei tingitä, päinvastoin, pyritään parantamaan monin tavoin*. On hyvä pyytää asiantuntijaa katsomaan, vaikkapa juuri korkeutta. Ei ole millistä kiinni ja sittenhän tietää itsekin. Yksi yleisohje: renkaan kulutuspinnan/yläreunan ja lokasuojan reunan väli kämmenenvahvuinen, vaakalinjassa katsoen. *Juuri eteen vaihdoin 400cc/60bar pallot, reiät lyhennetty/madallettu 2-3mm, ompi mukavampaa, kun vielä taakse vähän pienireikäisemmät, niin ok. Korkeusjumppa silloin, tällöin saa jousisylintereihin "vaihtoliemet", se herkistää jousitusta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: