|
Kirjoittaja |
Viesti |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 11:00 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
Hoi kaikki Ostin pari kuukautta sitten vm. 98 Xantian, joka oli seissyt talven yli pellolla. Auto alkanut nakuttamaan sen talven aikana (ennen ei nakuttanut ollenkaan) eli mistä voisi johtua? Lisäksi jarruissa on jotain häikkää. Kovaa kun jarruttaa niin toimivat hyvin mutta kun jarruttaa hiljempaa, niin jarruteho häviää vauhdin hiljetessä. Ikään kuin abs tekisi jotain. Mistä tätä vikaa lähtisi etsimään? Ps. Tietääkö joku miten keulaa saisi laskettua sen 15-20cm? 
|
|
|
|
 |
avbx
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 11:07 |
Viestit: 1128
|
Nakutus tullee venttiilinnostimista, moottoritieto auttaisi diagnosointia. Abs-antureiden signaali on heikko, putsaa hammaskehät ja mittaa välys anturin ja kehän väliltä. Etukorkeussäätimen vivusto jumissa tai linnunluu irti. Löytyy moottorin takaa apurungon päältä. Kun menet alle, niin ehdottomasti käytettävä pukkeja. Rasvaa (CRC tai vastaavaa) ja herkistelyä. Linnunluu on sellainen valkoinen muovitanko, joka tuppaa irtoamaan.
BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
|
|
|
|
 |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 11:11 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
Kone on 1.8 16v. Korkeussäätö kyllä toimii ihan moitteetta, mutta itseä ärsyttää kun edessä on kaari paljon korkeampi kun takana. Joutuuko pallojen kanssa kikkailemaan?
Puolikas neliveto
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 11:58 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
nosta alkajaiseksi konepeittoa ja vilkaise LHM määrää . keltainen tatti pitäisi näkyä kuvun huipulla . sitten nosta ÖLJYTIKKUA ja kato millä korkeudella öljynpinta on . jos on äkymättömissä ,niin saat valita , joko menet ostamaan pidemmän tikun ja mieluummin lisäät öljyä koneeseen . kone käyntiin ja kuljin tasaiselle ja kunnolla lämmettyään JUMPPAAT sitä ylös ja alas monta kertaa . sitten vaan norm. ajokorkeuteen ja ihmettelemään kulkimen asentoa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 12:04 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Molemmissa päissä on korkeudensäädin, joka kallistuksenvakaajan asennon mukaan säätää korkeuden oikeaksi (tai siis siksi mihin se on säädetty). Sisällä olevaa säätövivun kun kääntää ylä- tai ala-asentoon ajoasennosta se säätää suoraan korkeudensäädintä ääriasentoon.
Kallistuksenvakaajan ympärillä on panta, jossa on kuulatappi. Korkeudensäätimen vivussa on samanlainen kuulatappi ja näiden välinen n. 5cm valkoinen muovipalikka on se kuuluisa linnunluu. Ajokorkeutta saa säädettyä muuttamalla vakaajan ympärillä olevan pannan asentoa.
ja sitten ne VAROITUKSET.
EI KOSKAAN hydesitikan alle ilman pukkeja. Pieni tökkäisy korkeudensäätövivustoon ja auto tulee niskaan.
LHM taso tarkistetaan jousitus yläasennossa ja auto luonnollisesti tasaisella. Silloin kohon pitää olla kuvun viivojen välissä. Varmista kuitenkin, että koho liikkuu.
Pallojen kanssa kikkailu ei vaikuta korkeuteen millään tavalla, vain jousitukseen ja iskunvaimennukseen.
Ei kai ABS-anturien toimintahäiriö jarrujen tehoa heikennä, ABS-valon kyllä pitäisi syttyä vian merkiksi.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 12:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Em. neuvojen lisäksi vaikuttaa siltä, että LHM-neste kannattaa vaihtaa, ehkä huuhteluineen, jarrujen ilmauksineen. Myös LHM-säiliö ja suodattimet pitää putsata. LHM kuuluu olla vihertävää ja kirkasta(nykyään neonvihreätä, ei siis sameata, likaista. Nämä kun on tehty, sitten voisi paremmin ihmetellä vielä jatkuvia ongelmia. ABS vain estää jarrujen lukkiutumisen.
|
|
|
|
 |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 13:27 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
Teuski kirjoitti: Molemmissa päissä on korkeudensäädin, joka kallistuksenvakaajan asennon mukaan säätää korkeuden oikeaksi (tai siis siksi mihin se on säädetty). Sisällä olevaa säätövivun kun kääntää ylä- tai ala-asentoon ajoasennosta se säätää suoraan korkeudensäädintä ääriasentoon.
Kallistuksenvakaajan ympärillä on panta, jossa on kuulatappi. Korkeudensäätimen vivussa on samanlainen kuulatappi ja näiden välinen n. 5cm valkoinen muovipalikka on se kuuluisa linnunluu. Ajokorkeutta saa säädettyä muuttamalla vakaajan ympärillä olevan pannan asentoa.
ja sitten ne VAROITUKSET.
EI KOSKAAN hydesitikan alle ilman pukkeja. Pieni tökkäisy korkeudensäätövivustoon ja auto tulee niskaan.
LHM taso tarkistetaan jousitus yläasennossa ja auto luonnollisesti tasaisella. Silloin kohon pitää olla kuvun viivojen välissä. Varmista kuitenkin, että koho liikkuu.
Pallojen kanssa kikkailu ei vaikuta korkeuteen millään tavalla, vain jousitukseen ja iskunvaimennukseen.
Ei kai ABS-anturien toimintahäiriö jarrujen tehoa heikennä, ABS-valon kyllä pitäisi syttyä vian merkiksi. Kuinka herkkä tuo panta on, eli meneekö koko vehje kenttään pienestä hipauksesta?
Puolikas neliveto
|
|
|
|
 |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 13:28 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
ealab kirjoitti: Em. neuvojen lisäksi vaikuttaa siltä, että LHM-neste kannattaa vaihtaa, ehkä huuhteluineen, jarrujen ilmauksineen. Myös LHM-säiliö ja suodattimet pitää putsata. LHM kuuluu olla vihertävää ja kirkasta(nykyään neonvihreätä, ei siis sameata, likaista. Nämä kun on tehty, sitten voisi paremmin ihmetellä vielä jatkuvia ongelmia. ABS vain estää jarrujen lukkiutumisen. Onko siis tuo neste kytköksissä jarruihin myös? Toinen sitikka vasta niin en tiedä näistä mitään
Puolikas neliveto
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 13:47 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 13:59 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
kokemjne kirjoitti: viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten. Täältähän niitä neuvoja saa ja tekemällä oppii. Ylimielisyydet voi jättää omaan arvoonsa, täällä on toki monenlaista mestaria  Rohkeasti vaan kunhan muistaa varovaisuuden. Sama neste on jousituksessa, jarruissa ja ohjaustehostimessa. Jarrupääsylinterin tilalla on vain venttiili, joka annostelee korkeapaineista öljyä jarruille. Siispä jarruja ilmatessakaan ei pidä pumppailla, kunhan on auto käynnissä ja poljin pohjassa niin tavaraa tulee. Panta liikkuu kyllä löysästi jos löysäät sitä kunnolla. Korkeussäätimen vivut ovat herkkiä joka tapauksessa, edelleen ei missään tapauksessa saa luottaa auton pysyvän omillaan ylhäällä. Todennäköisin syy etupään (tai takapään) ajokorkeuden toimimattomuudelle on irronnut linnunluu. Ääriasennoissa sitä ei saa paikoilleen, helpointa on montulla tai rampeilla (eli auton alla tilaa itsellesi vaikka se olisi ala-asennossa) nostaa auto yläasentoon, laskea se vivusta alas ja sopivassa kohdassa auton laskiessa sujauttaa luu paikalleen. Yleisemmin luu irtoaa takapäästä ja Kokenut Xantiakuski osaakin sokkona auton vieressä maaten laittaa linnunluun paikalleen kesken matkan 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 14:03 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
Teuski kirjoitti: kokemjne kirjoitti: viimeisin lause vietissäsi kertoo ,että ÄLÄ koke mihinkään vaan vie kuljin sellaisen käsiin joka tietää mitä pitää tehdä ja miten. Täältähän niitä neuvoja saa ja tekemällä oppii. Ylimielisyydet voi jättää omaan arvoonsa, täällä on toki monenlaista mestaria  Rohkeasti vaan kunhan muistaa varovaisuuden. Sama neste on jousituksessa, jarruissa ja ohjaustehostimessa. Jarrupääsylinterin tilalla on vain venttiili, joka annostelee korkeapaineista öljyä jarruille. Siispä jarruja ilmatessakaan ei pidä pumppailla, kunhan on auto käynnissä ja poljin pohjassa niin tavaraa tulee. Panta liikkuu kyllä löysästi jos löysäät sitä kunnolla. Korkeussäätimen vivut ovat herkkiä joka tapauksessa, edelleen ei missään tapauksessa saa luottaa auton pysyvän omillaan ylhäällä. Todennäköisin syy etupään (tai takapään) ajokorkeuden toimimattomuudelle on irronnut linnunluu. Ääriasennoissa sitä ei saa paikoilleen, helpointa on montulla tai rampeilla (eli auton alla tilaa itsellesi vaikka se olisi ala-asennossa) nostaa auto yläasentoon, laskea se vivusta alas ja sopivassa kohdassa auton laskiessa sujauttaa luu paikalleen. Yleisemmin luu irtoaa takapäästä ja Kokenut Xantiakuski osaakin sokkona auton vieressä maaten laittaa linnunluun paikalleen kesken matkan  Kiitos hyvistä vastauksista! Minäpä alan hommiin 
Puolikas neliveto
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 17:26 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 12.05.2016 18:01 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Ajomies kirjoitti: Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää. Irronnut linnunluu tulee aika todennäköisesti havaittua ennen kuin säätäminen pääsee edes vauhtiin 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 09:25 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Pantaa olisi hyvä löysätä vain sen verran, että vasaralla ja pitkällä ruuvarilla saa naputeltua vähän kerrassaan. Pienikin liike tuntuu. Jos panta liian löysä, säätö voi olla holtitonta. Ensin löysättävä kabiinilta tuleva säätötankoa. Jos linnunluu on jo kerran irronnut, se irtoaa taas kohta, koska yleensä on nivelpallo liian pieneksi ruostunut. Ja väljä nivel lisää korkeusasematoleranssia.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 10:38 |
Viestit: 982
|
Ajomies kirjoitti: Korkeusongelma ei ratkea sitä säätämällä, paitsi jos joku on jo mennyt sähläämään sen kanssa. Vian syy täytyis löytää, yleisin ongelma taitaa olla irronnut linnunlaulu tai ruostejumit. Omassa oli etupään säätimeen kertynyt mustaa moska vaikka nesteet oli vaihdettu ajallaan ja ajoakin vain 200tkm. Irrotus, puhdistus ja kiinnitys. Normitöyssyihin ei enää tarvi hiljentää. Korkeus voi olla pielessä ilman että kukaan olisi käynyt sitä säätämässä, jos vakaajatangolta linnunluuhun tuleva "tuntosarvi" on päässyt taipumaan jumiutuneen säätimen ja sarven ruostumisen takia (kun kukaan ei ole käynyt siellä huoltamassakaan...). Yleisempää takapäässä kuin etupäässä.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 12:20 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Mikrouuni kirjoitti: Kovaa kun jarruttaa niin toimivat hyvin mutta kun jarruttaa hiljempaa, niin jarruteho häviää vauhdin hiljetessä. Ikään kuin abs tekisi jotain. Mistä tätä vikaa lähtisi etsimään? Kuten tuolla todettiinkin, jonkun anturin signaali katoaa hiljaisessa vauhdissa. ABS luulee, että pyörä lukkiutuu ja löysää jarrutusta. Siihen mennessä, kun kuski ehtii polkaista jarrua uudestaan, auton vauhti on pudonnut jo alle ABS:n toimintakynnyksen. Minulla vian aiheutti se, että etupyörän ABS-anturi oli asennettu lämpösuojapellin kiinnikkeen päälle jolloin anturi oli sen suojapellin paksuuden verran liian kaukana hammaskehästä. Tästä ei tule vikakoodia, kuin enintään tilapäinen vika, joka ei vielä sytytä vikavaloa
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Korppiloinen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 12:30 |
Viestit: 198 Paikkakunta: Espoo
|
Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa. 
'94 Xantia VSX 16v
|
|
|
|
 |
Mikrouuni
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 12:47 |
Viestit: 7 Paikkakunta: Porvoo
|
Korppiloinen kirjoitti: Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa.  Juurikin tätä tässä tarkotin. Vähän huonompi ajaa varmasti, mutta jostain on tingittävä 
Puolikas neliveto
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 12:50 |
Viestit: 7819 Paikkakunta: Eurajoki
|
Mikrouuni kirjoitti: Korppiloinen kirjoitti: Mulla jäi vähän mielikuva että kirjoittajaa pännii Xantian vähän näennäinen korkeuseron fiilis edessä ja takana, kun elegantin just renkaan ylle leikkaavan takakaaren vastapainona on korkea etulokarin kaari. Jospa vain katsoisi ne ohjekorkeudet ja menee sen mukaan jos tarvii. Keulasta madallettu Xantia lienee aika kamala ajaa.  Juurikin tätä tässä tarkotin. Vähän huonompi ajaa varmasti, mutta jostain on tingittävä  Hetkinen. Nyt on tainnut käydä niin, että olet hommannut ihan vääränlaisen auton. Mehusitikan kanssa ei tingitä ajomukavuudesta  Jos se jotenkin häiritsevältä näyttää niin tuskin se kyllä normaalikorkeudessa on 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 12:52 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
muistaaksen mainitsin jotain asiantuntijalle näyttämisetä . mutta sain totutusti normivastauksen muilta " asiantuntijoilta "
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia jarruongelmaa Lähetetty: 13.05.2016 20:52 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Aivan, ajomukavuudesta ei tingitä, päinvastoin, pyritään parantamaan monin tavoin*. On hyvä pyytää asiantuntijaa katsomaan, vaikkapa juuri korkeutta. Ei ole millistä kiinni ja sittenhän tietää itsekin. Yksi yleisohje: renkaan kulutuspinnan/yläreunan ja lokasuojan reunan väli kämmenenvahvuinen, vaakalinjassa katsoen. *Juuri eteen vaihdoin 400cc/60bar pallot, reiät lyhennetty/madallettu 2-3mm, ompi mukavampaa, kun vielä taakse vähän pienireikäisemmät, niin ok. Korkeusjumppa silloin, tällöin saa jousisylintereihin "vaihtoliemet", se herkistää jousitusta.
|
|
|
|
 |
|
|