Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 16.03.2016 21:33 

Viestit: 8
1.6 hdi vaikuttaa nettikeskustelujen mukaan varsin ongelmalliselta tapaukselta.

Voiko teeseitse menetelmin öljynkierto- ja turbo ongelmat välttää muutenkin kuin tihentämällä öljynvaihtoväliä.

Seuraavaksi kulkupeliksi olen katsellut dsl koneita pösö 307 tai picasso, valikoimat on aika pienet jos keskittyy vain 2.0 hdi koneisiin.

t. Tapsa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 16.03.2016 23:38 

Viestit: 272
Paikkakunta: Punkalaidun
cortina69 kirjoitti:
1.6 hdi vaikuttaa nettikeskustelujen mukaan varsin ongelmalliselta tapaukselta.

Voiko teeseitse menetelmin öljynkierto- ja turbo ongelmat välttää muutenkin kuin tihentämällä öljynvaihtoväliä.

Seuraavaksi kulkupeliksi olen katsellut dsl koneita pösö 307 tai picasso, valikoimat on aika pienet jos keskittyy vain 2.0 hdi koneisiin.

t. Tapsa

ON ihan hyvä kone, mutta öljynvaihto 10-15 th. välein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 28.03.2016 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Omassa oli ensimmäinen vaihtamani suodatin hurjassa kunnossa: siinä oli semmoista "ryyniä" ihan reilusti. Toinen suodatin oli jo suht asiallisen näköinen mutta pakopuolen venakopan alla oli karstaryyniä edelleen. Viime öljynvaihdossa laitoin pesuainetta käyttöohjeen mukaisesti. Tuhat kilometriä öljynvaihdon jälkeen ei näy venakopassa enää roskia ja öljy tuntuu sormien välissä "puhtaalta".

212 tkm ajettu ahdin oli laakereiltaan ihan ok mutta imusiipi oli ottanut itseensä joko huohottimesta tulleesta jäästä tai ehkä kuitenkin turbon imuputken tiivisteenpalasesta. Uusi keskikappale (CHRA=runko, akseli ja siivet) Kiinasta 170e rahteineen ja alveineen. Rauhallisesti tehden kahvitaukoineen 6 tunnin homma vaihtaa.

Öljythän kannattaa vaihtaa yläkautta koska pohjapropun kautta ei tule likikään kaikki ulos. Mittatikun putki menee suoraan imusihdin viereen ja on tiivis eli putkeen ei tarvitse mitään ohutta pilliä pujottaa vaan riittää kun kumiletkun painaa tiiviisti mittatikun putkeen. 10 tkm tai kerran vuoteen on ihan hyvä vaihtoväli.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 28.03.2016 22:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Olen lukenut, että imuvaihto ei ole suositeltava tähän moottoriin koska kaikki öljy ei tule pois sillä konstilla. Itse olen laskenut vanhat öljyt pohjapropusta pois ja kaatanut sen auki ollessa vielä desin tai pari öljykorkista sisään jotta edes osa vanhoista mömmöistä huuhtoutuu pois. Ehkä tarpeetonta jos viitsii vaihtaa öljyt useammin kuin sen parin kympin välein.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 31.03.2016 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
Hessu kirjoitti:
Olen lukenut, että imuvaihto ei ole suositeltava tähän moottoriin koska kaikki öljy ei tule pois sillä konstilla.

Ei vaan propun kautta vaihtaminen ei tähän moottoriin ole suositeltavaa koska läheskään kaikki öljy ei tule sillä konstilla pois. Öljypohjassa on raju pokkaus sisäänpäin propun kohdalla joten koko pohjaan jää sentti-pari öljyä vaikka proppu on pois. Pelle-Pelottomat on tehneet ihan virityssarjan jossa porataan alkuperäinen kierre pois ja isompi proppu tilalle. Alkuperäinen proppu lienee pakottavaa tarvetta varten eli jos pohja pitää poistaa.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 03.04.2016 23:37 

Viestit: 101
Kumpi tieto on se oikea, ropun kautta vai imemällä? Onko joku mitannut kummalla tulee "tyhjemmäksi" ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 04.04.2016 08:24 

Viestit: 519
Mutta tehtastahan oli tiedote että nimenomaan pohjaropun kautta vaihto? Itse jossain tuollaisen joskus näin, en kumminkaan pysty tähän kaivamaan...



Dee Schneider ja Tepsu
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 04.04.2016 11:47 

Viestit: 5125
Tuosta koneesta en sitten yhtään mitään tiedä...

mutta googlella löytää juttua DV6 1.6 HDI koneesta vaikka haulla:
allow the oil to drain by gravity for at least 10 minutes (DO NOT USE SUCTION METHODS)

Se käskisi välttää imuvaihtoa, mutta kun kaikenlaisia ohjaita joka suuntaan on netti pullollaan....

Mutta helppo tuo on ainakin kokeilla, tyhjentää propun kautta ja testaa tuleeko imuvaihdolla lisää (tai yhtä hyvin vaikka toisinpäin) Olisiko paras käyttää molempia tapoja?

Mutta olikos tuossa toisessa turbon öljyletkun banjopultissa ylimääräinen suodatin (vai missä mallissa oli?), josta oli ohje vaihtaa se puhtaaseen (millä ehdoilla? Luulisi ainakin jos normi filtterikin on puurossa, tuo olisi hyvä vaihtaa, jotain muutakin siinä ehkä käskettiin vaihtaa, letkuja?)

en nyt siitäkään tehtaan ohjetta löytänyt/etsinyt, mutta tuollaisen löysin:
"Receipts for these will requested in the event of any warranty claims. Do not re-use existing pipes"
http://www.theturboguy.com/fitting-guide.html
Mutta siellä on myös todettu että jos päästää koneen öljyt puuroiseksi ei oikein muu auta kunolla kuin vaihtaa kaikki lohkoineen päivineen :)

Ilmeisesti on tuossa filtteri ja siihen banjopultin filtteriin on tullut myös parannus jossain vaiheessa:
"I have noticed that the most recent version of ServiceBox now contains a technical note relating to the 'Replacement of the lower banjo bolt on the turbocharger lubricating pipe with a banjo bolt that has a removable, larger-capacity, strainer filter.' The illustration provided does not seem to apply to all models, but if you order this modified banjo bolt (part number 0376 60) it does come with a modified filter element that runs the whole length of the interior of the bolt, so increasing the surface area and reducing the possibility of blockage whilst also filtering out particles of carbon before they can reach the turbo."
http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/v ... hp?t=46915


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 08.04.2016 15:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
olli__o kirjoitti:
mutta googlella löytää juttua DV6 1.6 HDI koneesta vaikka haulla:
allow the oil to drain by gravity for at least 10 minutes (DO NOT USE SUCTION METHODS)

<klips>

Mutta olikos tuossa toisessa turbon öljyletkun banjopultissa ylimääräinen suodatin (vai missä mallissa oli?), josta oli ohje vaihtaa se puhtaaseen (millä ehdoilla? Luulisi ainakin jos normi filtterikin on puurossa, tuo olisi hyvä vaihtaa, jotain muutakin siinä ehkä käskettiin vaihtaa, letkuja?)
<klips>
"I have noticed that the most recent version of ServiceBox now contains a technical note relating to the 'Replacement of the lower banjo bolt on the turbocharger lubricating pipe with a banjo bolt that has a removable, larger-capacity, strainer filter.'"


Ainakin suodatin valuu kuivaksi/kuivemmaksi kun koteloa löysää muutaman kierroksen. Kotelon pohjassa on reikä josta öljy valuu öljypohjaan kun suodatin (joka sen normaalisti tukkii) nousee siitä irti. Tuo 10 minuutin ohje voi liittyä siihenkin.

Joissain malleissa on/oli tosiaan turbon paineputken lohkon puoleisessa banjossa sihti joka käsketään poistamaan turboa vaihdettaessa. Ilmeisesti hoksattu että on parempi antaa turbon hajota öljyn mukana tulleisiin epäpuhtauksiin kuin öljyn puuttumiseen. Toiset ohjeet turbon vaihtamiseen käskevät vaihtamaan sekä paine- että paluuputket aina uusiin, haittaahan siitä ei ainakaan ole.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 30.06.2016 19:44 

Viestit: 11
hei!

Mitä virityksiä porukoilla on tuohon öljynvaihtoon. Se pohjamuovi on melkoinen....onko kukaan porannut siihen muoviin reikää tuohon öljypropun kohdalle. Löytyykö käytännön neuvoja? öljynsuodatin vaihtoon ja odotetaan 10 min ennen uusia öljyjä?

Askaretta riittää, huomiovalon hp24 polttimo meni just vasemmalta :cry:

Huollossa sanoivat, että kaasupoljin lähettelee harvakseltaan vikakoodeja, eivät vaihtaneet vielä.....470 euroo :cry:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 30.06.2016 21:25 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Joskus imaistu öljypohjasta J-muotoisen imuputken avulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 30.06.2016 21:58 

Viestit: 11
Harkinnassa on toi imuhommakin, huollossa eivät vaan suosittele sitä.....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 01.07.2016 06:31 

Viestit: 208
Vanhempiin 1,6 hdi moottoreihin ehdottomasti parempi on imuvaihto, on testattu. Jos on karstakokkareita suodattimessa, suuttimien tiivisteiden tarkastus,sitten öljypohja irti ja imusihdin tarkastus ja sitten se turbon sihti...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 01.07.2016 09:36 

Viestit: 11
Meikäläisellä 2010 vuosimalli, ajettu 240.000 km....toistaseks ei oo onneks mitään karstaa näkyny!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 01.07.2016 13:23 

Viestit: 50
huoltomies kirjoitti:
Vanhempiin 1,6 hdi moottoreihin ehdottomasti parempi on imuvaihto, on testattu. Jos on karstakokkareita suodattimessa, suuttimien tiivisteiden tarkastus,sitten öljypohja irti ja imusihdin tarkastus ja sitten se turbon sihti...


Ja missäs se turbon sihti olikaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 06.08.2016 11:32 

Viestit: 44
mielikki kirjoitti:
hei!

Mitä virityksiä porukoilla on tuohon öljynvaihtoon. Se pohjamuovi on melkoinen....onko kukaan porannut siihen muoviin reikää tuohon öljypropun kohdalle. Löytyykö käytännön neuvoja? öljynsuodatin vaihtoon ja odotetaan 10 min ennen uusia öljyjä?


Minä porasin rasia poralla reiän siihen pohja muoviin ja nyt onnistuu öljynvaihdot kivuttomasti.
Öljyillä ajettu aina se 20000. Öljyä pois laskiessa olen lopussa laittanut propun poissa ollessa puhdasta öljyä sekä täyttökorkista että suodattimen kotelon kautta koneeseen, jotta huuhtelisi mahdollisia jäämiä. Öljynä olen käyttänyt Gm longlife 5w30 öljyä ja ei ole vielä mennyt hiukkassuodatin tukkoon, vaikka siitä peloiteltiin. Öljy kuitenkin acea c3 luokiteltu, minkä pitäisi ilmeisesti olla tarkoitettu katalysaattori että hiukkassuodattimella varustettuihin moottoreihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 06.08.2016 11:45 

Viestit: 5125
Jone2 kirjoitti:
huoltomies kirjoitti:
Vanhempiin 1,6 hdi moottoreihin ehdottomasti parempi on imuvaihto, on testattu. Jos on karstakokkareita suodattimessa, suuttimien tiivisteiden tarkastus,sitten öljypohja irti ja imusihdin tarkastus ja sitten se turbon sihti...


Ja missäs se turbon sihti olikaan?

Turbon sihti on turbolle menevän öljyletkun banjopultin sisään rakennettu suodatin, pulttia/suodatinta parannettiin jossain vaiheessa, mutta onkohan viimeisin versio ilman (ilmeisesti ainakin ekan ongelma oli tukkeutuminen karstasta ja öljykierron loppuminen turbolta)? (Vastataan tähänkin samalla kun keskusteluketju nousi ylös)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1.6 hdi 110hv; voiko öljynkierto-ongelma välttää?
ViestiLähetetty: 06.08.2016 20:10 

Viestit: 11
Hei!

Mikäli se reiän poraaminen kiinnostaa, niin se öljy-proppu on oikeasta renkaasta 43 cm, suorakaiteen näköisestä mustasta muovisesta tuuliohjaimesta 57 cm....näitten risteys kohdassa ( ehkä :roll: )


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: