Citikkanisti kirjoitti:
INikki kirjoitti:
Paksuihin johtoihin tulee sähkö suoraan akulta sulakkeen kautta. Ohuet johdot on ohjaus ja moottorin sisällä on joku osa (tyristori, transistori, rele?) joka kytkee moottorin pyörimään.
Onko tietoa, mikä on + ja mikä - napa? Mikä on tuo yksinäinen liitin tuossa vieressä?
Helpointa ensin mitata auton päästä että toiseen liittimen nastaan tulee plussa ja toiseen miinus(maa), saa myös varmuuden miten päin ne kuuluu olla. Mittaus myös jollain kuormituksella, vaikka virittelee jonkun vanhan ajovalopolttimon kuormaksi ja mittaa ettei jännitte notkahda kuormalla, vaikkei se olekaan kuin viitisen ampeeria.
se kolmas johto näkyy kuvan mukaan olevan ohjaus, sekin kannattanee mitata mitä siihen tulee, se voi olla 0-12V ohjaus, mutta kuka tietää??? Muistan joskus nähneeni netissä jonkun törmänneen viritykseen jossa tuo oli korvattu releella....