|
Kirjoittaja |
Viesti |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 24.01.2017 15:29 |
Viestit: 2162
|
Tästä aiheesta on kai kirjoiteltu jo romaanin verran, mutta muistutan taas teitä siitä ja sen kunnon tarkistamisesta! Jo tovin pihalla ollut I korinen 2,0 bensa, jossa jako sekaisin. Tänään päätin tehdä sillekin jotain ja aloin purkamaan sitä. Ensimmäinen huomio, että moniurahihnasta puuttuu reunasta suikale. Jakopään kopan purettuani, se suikale löytyi sulaneena jakopään alarattaan ympäriltä niin, että jakohihnan hampaat ei enää ylety alarattaan hampaisiin ja ympäristössä tolkuton määrä kumisilppua. Mielenkiintoista nähdä miten pahasti venttiilit on saanut kipeetä?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 24.01.2017 16:08 |
Viestit: 708
|
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 24.01.2017 18:56 |
Viestit: 2162
|
Tuhon laajuus venttiilien osalta täydellinen, kaikki 16 solmussa, mutta ei yhtään katki.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 24.01.2017 21:51 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Samanlaisen moniurahihnasuikaleen hajottaman C5:n korjasin viime keväänä, oli tasan 16kpl venttiilejä vinossa. Vaan täältä palstoilta löytyi ehta kansi siihen ja auto kulkee edelleen. Siitä meni moniurahihna uudestaan kun alkoi ohjaustehostimen pumppu jarruttaa mutta sekin purkuautosta ehjätty siihen. Alunperin moniurahihnan särki laakeristaan hieman viallinen ohjurirulla.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 25.01.2017 12:52 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Mulla kävi aikanaan juuri noin P406 2,1TD:ssä. Venttiilit säilyi ehjänä, vain keinut särkyi. Kummasti se suikale vaan löysi tiensä muovikopan toiselle puolelle.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 25.01.2017 13:15 |
Viestit: 2162
|
Erikoinen mistä välistä se sen suikaleen sinne väliin pyöräyttää ja onhan tuossa hihnapyöran ja jakorattaan kampi-akselin kiinnityksessä taas käytetty ranskalaista innovatiivisyyttä! Muut olisi sen osannut rakentaa niin, että jakohihna repii moniurahihnan kappaleiksi, eikä päästä jakoratasta luistamaan. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 25.01.2017 14:23 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Omassa projektissa oli moniurahihnan lokasuojanpuoleisesta reunasta siivu irti ja se oli silti ohjautunut moottorin jakokopan sisäpuolelle, ja suikale oli kiertynyt jakohihnan kiristimen ympärille tuhannen rullalle.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 25.01.2017 16:22 |
Viestit: 982
|
betaromeo kirjoitti: Erikoinen mistä välistä se sen suikaleen sinne väliin pyöräyttää ja onhan tuossa hihnapyöran ja jakorattaan kampi-akselin kiinnityksessä taas käytetty ranskalaista innovatiivisyyttä! Siinä suojamuovissahan on aika iso aukko kampiakselin hammashihnarattaan ja moniurahihnapyörän välissä. Mielikuvituksellaan kun tuota pyörittelee niin apulaitehihnasta alkaa irrota reunasta siivu, joka ensin pyörii tuhansia kierroksia hihnan mukana kasvaen vähitellen pituutta, kunnes jollain hetkellä tarttuu kampiakselille, kasvaa pituutta hetkessä kelautuen naruna em pyörien väliin ja napsahtaa irtipoikki. Siinä se pyöriskelee hetkisen valmiina siirtymään hammashihnan tai hihnapyörän vietäväksi, itse valitsemallaan tyylillä. Pyörien väliin jääneen suikaleen on helpompi siirtyä nimenomaan hammashihnan puolelle. Miksi suikaleet ei sitten kierry muiden pyörien akseleille? Ehkä niitä kiertyykin, mutta niistä ne pääsee varisemaan pois ilman sen kummempia katastrofeja. Hammashihnakotelosta on huonosti ulospääsyjä.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 25.01.2017 20:32 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Onks tota kiristintä ja rullia paranneltu jossain vaiheessa? Vai onko tää onklema vielä olemassa?
Meinaan just kattelin omaani, että onpas varsin siisti moniurahihna enkä uusinut sitä. Pyörittelin rullia kans enkä käsin huomannu mitään tai kuullu rahinoita. Voiko tuon kehittyvän ongelman tarkistaa jotenkin vai pitääkö vaan vaihtaa varmuuden vuoksi kiristin ja rullat 5-10 vuoden välein?
|
|
|
|
 |
JKiiski
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 14:41 |
Viestit: 235 Paikkakunta: Lempäälä
|
Kannattaa vaihtaa ajoissa myös ilmastointikompuran hihnapyörän laakeri. Se kun pääsee väljäksi, saa apulaitehihna sellaisen sivuliikkeen että ohjurin ja kiristimen laakerit on lujilla, ja hihnan reuna alkaa kulua. Youtubessa on paljon ohjevideoita miten laakeri vaihdetaan.
-07 C4 Picasso -04 Xsara Picasso "Moottorimuna" Ex: -02 C5 Break 2.0 -02 Xsara Picasso 2.0 HDI -92 XM V6 Break -96 XM 2,5 td Break -89 XM 2.0i Berline -00 Xantia Break Exclusive -98 Xantia Break Business
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 16:25 |
Viestit: 738
|
Joo ja Alvadilta Virosta saa rullia ei tarvii esim. Koko kiristäjää ostaa tuleepi edullisemmaksi 
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 18:08 |
Viestit: 151
|
Plösöilijä kirjoitti: Joo ja Alvadilta Virosta saa rullia ei tarvii esim. Koko kiristäjää ostaa tuleepi edullisemmaksi  Siis mitä rullia? Eikös siinä kiristäjässä ole se rulla valettu / vulkanoitu kiinni siihen kiristysmekanismiin?
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 18:33 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
Beksi-Eki kirjoitti: Plösöilijä kirjoitti: Joo ja Alvadilta Virosta saa rullia ei tarvii esim. Koko kiristäjää ostaa tuleepi edullisemmaksi  Siis mitä rullia? Eikös siinä kiristäjässä ole se rulla valettu / vulkanoitu kiinni siihen kiristysmekanismiin? Pultilla ne ainaki ennen on kiinni ollu 
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 21:35 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Plösöilijä kirjoitti: Joo ja Alvadilta Virosta saa rullia ei tarvii esim. Koko kiristäjää ostaa tuleepi edullisemmaksi  Jaa se kiristin itsessäänkö ei hajoa, vaan pelkät rullat/rullien laakerit? Sitrosella luki, että "[kun] laturin hihnan kiristin ja ohjainrulla pettävät", niin ajattelin että kiristäjässä on itsessään jokin ongelma, esim. murtumaherkkyys tms. Jos on noin, niin sittenhän asia on sillä selvä, että uudet rullat tilaukseen. Toi kompuran laakerikin vois olla 13-vuotiaassa vehkeessä ihan hyvä laittaa uusiksi: onko siellä ihan normi laakeri, joita saa laakerikaupasta?
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 21:47 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä ne itse kiristimetkin hajoilevat, mielestäni pelkän rullan vaihto on melko turhaa...
On melko yleinen vaiva monessakin autossa, joissa automaattikiristin, kaikissa ei vaan tule tuota totaalituhoa koneelle.
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 26.01.2017 22:05 |
Viestit: 738
|
Joo anteeks vaan paskan puhuminen jokainen tekee miten näkee, mun rieskassa kyllä kiristin oli ok 2 rullan ajan.  Kyllähän sen kokeilemalla huomaa onko siinä kiristimessä itessään väljää näin täällä., ja jos epäilee vaihtaa koko kiristimen se siitä.
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Varoituksen sana C5:n moniurahihnasta Lähetetty: 14.02.2017 11:27 |
Viestit: 2162
|
Tuli vielä tehtyä havainto tämän asian tiimoilta. Huoltokirjassa on merkintä, että moniurahihna olisi ollut vaihdettu noin 6000km sitten? Kiristin ja ohjainlaakeria ei varmasti ollut kunnon perusteella vaihdettu silloin, joten ilmeistä, että säästetty aivan väärässä paikassa! Eli uusikaan hihna ei kestä pitkään, jos laakeri huonossa hapessa.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
|