|
Kirjoittaja |
Viesti |
rimpjar1
|
Viestin otsikko: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 16.04.2017 18:12 |
Viestit: 37
|
Niin tulipa tuossa eilen oudon inspiraation iskemänä vaihdettua käsijarru vaijerit sekä suojaputket uusiin. Homma oli muuten kohtuullisen helppo mutta loppupeleissä huomasin että mitä saatana vaijerit on eri pituisia. Oikia puoli on hyvä mutta vasen puoli on helvetin löysä. saman huomaan että käsijarru vivun alla oleva vaijereiden kiinnike on aivan vinossa. Eihän tuossa muuta säätö mahdollisuutta ole kuin vivun päässä oleva 13mm mutteri, Sitten mietin että laitoinko jarrusatulassa olevan vivun mukamas väärään asentoon kun tuli satulatkin purettua ja herkistettyä mutta toisaalta eihän sitä satulan sivussa olevaa vipua oikiastaan voi laittaa väärin kun siinä on ne topparit jotka määrää.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 16.04.2017 18:16 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
valmetin piikilangan kiristäjän vaijereita vissiin vaihtelet
|
|
|
|
 |
rimpjar1
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 16.04.2017 18:25 |
Viestit: 37
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 16.04.2017 18:45 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
helpottas pirusti kun kertois TARKASTI mikä kuljetin on kyseessä . eräissä on erimittaiset vaijerit vas. ja oik.
|
|
|
|
 |
rimpjar1
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 16.04.2017 18:50 |
Viestit: 37
|
Niin no olishan sen voinut kertoakin vaikka se kyllä tuossa vaijeri tilauksessa näkyy mutta Auto on C5 II BREAK (RE_) 2.0 HDI (136HK) ja tuon mukaan vasen ja oikia on sama vaijeri.
|
|
|
|
 |
rimpjar1
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 18.04.2017 14:55 |
Viestit: 37
|
Tämä asia olikin tässä ei katsastuksessa kummastellu käsijarrua ollenkaan elikkä net sitten oli hyvät.
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 18.04.2017 19:50 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
C5 -06 Kyseinen malli polttaa etujarrulevyjä, jarrupaloja, ohjauksen nivelien suojakumeja ja varmaan etupyörien laakereitakin hajoaa lämmön vaikutuksesta. Rautalankasilmukka jonka läpi jarruvaijerit kulkevat, rikkovat jarruvaijerin vaipan jolloin vesi pääsee jäätymään ja jumittaa vaijerin. Vaipan kestoikä on noin puolivuotta. Ei se vaijeri paljoa maksa mutta työläs on vaihtaa. Alun perin ohjurieissa on kuulemma ollut jokin muoviosa estämässä vaipan rikkoutumista. Patenttia?
|
|
|
|
 |
Plösöilijä
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 18.04.2017 20:11 |
Viestit: 738
|
Mikä v....... ne levyt polttaa
Pösö Expertti 1,9 TD 2000@ Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 19.04.2017 09:45 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Se, kun jarrut laahaavat, siten kuumenevat..... kyllä laahaavatkin. Käytettynä ostamassani Xantiassa, vain <50tkm ajettuna etujarrut finaalissa, palat jo osin raudoilla.. Vika tosin johtui satuloista, niiden peltihärpäkkeistä. Tuohon vaijerin vaippaan on "lääke". Tarvitaan kutistemuovia, joka olisi alkuperäismitaltaan suunnilleen, enintään tuplamittaista vaijeriin verrattuna. Että saisi menemään muttereiden yli. Oikeastaan parasta kutistemuovia olisi kaapelijatkoksiin tarkoitettu, liimallinen. Tätä myydään sähkötarvikeliikkeissä. Eräs muovimerkki on Raychem, ammattilaatua. Tällaista itse käytän ja on oikeastaan ollut ainoa toimiva, ehjä kohta vaijerissa, kun muuten väsähtivät. Ja uusiin vaijereihin samanlaiset...Laittelin aikoinaan jo BX:hinkin. Kokemusta on. Tuo mitta on siksi, että kutistuessaan tulisi "riittävän" paksu seinämä. Kutistaminen on hyvä alkaa kutistemuovin keskeltä.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 15.11.2017 21:21 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Onko tietoo? Mites nuo käsijarruvaijerin suojaputket saa pujotettua pois C5 II-koppasen 2.0 136 hv dieselin alta? Rupesin vaijereita vaihtamaan, mutta heti kuskipuoleinen vaijeri jäi putkeen kiinni, ei kulje ees- eikä taas, joten putket pitäis myös irrottaa ja vaihtaa. I-koppasen putket olen joskus vaihtanut, mutta tässä II-korisessa näyttäis olevan enempi tavaraa putken tiellä. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 15.11.2017 22:20 |
Viestit: 708
|
Eihän siinä I ja II koppasessa pitäisi olla mitään eroa, ainut ero femmoissa lienee onko H3 tai H3+. Oliko H3+ vähän ahtaampaa oikean putken asennuksessa??? Yhtään enempää tai vähempää kummassakaan tapauksessa ei tarvii purkaa. Laita uusi putki täyteen öljyä tjms. sekä putken ja vaijerin liitokseen vahvaa kutistesukkaa tjms. seuraavalla kerralla on helppo vaihtaa vaijeri.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 15.11.2017 23:08 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
powerage kirjoitti: Eihän siinä I ja II koppasessa pitäisi olla mitään eroa, ainut ero femmoissa lienee onko H3 tai H3+. Oliko H3+ vähän ahtaampaa oikean putken asennuksessa??? Yhtään enempää tai vähempää kummassakaan tapauksessa ei tarvii purkaa. Laita uusi putki täyteen öljyä tjms. sekä putken ja vaijerin liitokseen vahvaa kutistesukkaa tjms. seuraavalla kerralla on helppo vaihtaa vaijeri. I-koppanen oli perushydrauliikalla, siinä vaihto onnistui suhtkoht hyvin. Tässä II:ssa on juurikin enempi hyde- ja ohjaustehostajan putkia edessä. Täytyy paneutua asiaan kunhan saan uudet suojaputket ostettua.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
citroen for ever
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 15.11.2017 23:30 |
Viestit: 511
|
Ajomies kirjoitti: C5 -06 Kyseinen malli polttaa etujarrulevyjä, jarrupaloja, ohjauksen nivelien suojakumeja ja varmaan etupyörien laakereitakin hajoaa lämmön vaikutuksesta. Rautalankasilmukka jonka läpi jarruvaijerit kulkevat, rikkovat jarruvaijerin vaipan jolloin vesi pääsee jäätymään ja jumittaa vaijerin. Vaipan kestoikä on noin puolivuotta. Ei se vaijeri paljoa maksa mutta työläs on vaihtaa. Alun perin ohjurieissa on kuulemma ollut jokin muoviosa estämässä vaipan rikkoutumista. Patenttia? minä laitoin puutarhaletkun pätkän kutistesukalla suojaksi ja putket aikani kuluksi taivuttelin HST putkesta. Neljättä kertaa katsastuksessa ja yhä pelitti.
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 17.11.2017 23:50 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Kiitoksia vinkeistä! Nyt on remonttia tehty koko päivä ja uutta jarruosaa on C5 2.0 hdi -06 laitettu. Käsijarruvaijerit ja niiden suojaputket vaihdettu, samoin etujarrusylinterit ja palat. Nyt pitäis pari vuotta mennä ilman remonttia Taas tuota hommaa tehdessä tuli mieleeni että C5:n käsijarruputkisysteemi on aika surkea esitys kun vaijerien suojaputket tukkiintuvat kurasta, eikä vaijereita saa niistä vedettyä pois. Täysin ylimääräisenä hommana ja kuluna tulee putkien uusinta. Muiden mehuSitikoiden käsijarruvaijerit vaihtaa monin verroin nopeammin ja halvemmalla. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 17.11.2017 23:57 |
Viestit: 708
|
Yllä annoin vinkin, mitenkä jatkossa pystyy vaihtamaan pelkät vaijerit.
edit. vielä kun vaijerit rasvaa teflonspraylla, ei nekään jäädy talvella...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit Lähetetty: 18.08.2020 12:06 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
Olis sama homma. Uudet jarruveijerit suojaputkilla ollut jo pari vuotta valmiina mutta tuntuu ettei ne oikein lähde irti vetämällä ja uusien pujottaminen takaisin arveluttaa. Nyt vissiin pakko kun leimalla pitäskäydä. Tarviikos sieltä tieltä purkaa jotain vai vaan vetämällä pois, ja samaa reittiä takasin jos osuu kohtalle. Vai kannattaako ujuttaa jokin vetonaru pois vetäessä vanhaa vaijeria..
Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia. Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
|
|
|
|
 |
|
|