Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 16.04.2017 18:12 

Viestit: 37
Niin tulipa tuossa eilen oudon inspiraation iskemänä vaihdettua käsijarru vaijerit sekä suojaputket uusiin.
Homma oli muuten kohtuullisen helppo mutta loppupeleissä huomasin että mitä saatana vaijerit on eri pituisia.
Oikia puoli on hyvä mutta vasen puoli on helvetin löysä. saman huomaan että käsijarru vivun alla oleva vaijereiden kiinnike on aivan vinossa.
Eihän tuossa muuta säätö mahdollisuutta ole kuin vivun päässä oleva 13mm mutteri, Sitten mietin että laitoinko jarrusatulassa olevan vivun mukamas väärään asentoon kun tuli satulatkin purettua ja herkistettyä mutta toisaalta eihän sitä satulan sivussa olevaa vipua oikiastaan voi laittaa väärin kun siinä on ne topparit jotka määrää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 16.04.2017 18:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
valmetin piikilangan kiristäjän vaijereita vissiin vaihtelet


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 16.04.2017 18:25 

Viestit: 37
Niin tuntuu että jotain sellaisia vaijereita nuo ovat täältä ne tilasin.http://www.mister-auto.se/sv/kabel-park ... H2629.html


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 16.04.2017 18:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
helpottas pirusti kun kertois TARKASTI mikä kuljetin on kyseessä .
eräissä on erimittaiset vaijerit vas. ja oik.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 16.04.2017 18:50 

Viestit: 37
Niin no olishan sen voinut kertoakin vaikka se kyllä tuossa
vaijeri tilauksessa näkyy mutta Auto on C5 II BREAK (RE_) 2.0 HDI (136HK) ja tuon mukaan vasen ja oikia on sama vaijeri.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 18.04.2017 14:55 

Viestit: 37
Tämä asia olikin tässä ei katsastuksessa kummastellu käsijarrua ollenkaan elikkä net sitten oli hyvät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 18.04.2017 19:50 

Viestit: 203
Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
C5 -06
Kyseinen malli polttaa etujarrulevyjä, jarrupaloja, ohjauksen nivelien suojakumeja ja varmaan etupyörien laakereitakin hajoaa lämmön vaikutuksesta. Rautalankasilmukka jonka läpi jarruvaijerit kulkevat, rikkovat jarruvaijerin vaipan jolloin vesi pääsee jäätymään ja jumittaa vaijerin. Vaipan kestoikä on noin puolivuotta. Ei se vaijeri paljoa maksa mutta työläs on vaihtaa. Alun perin ohjurieissa on kuulemma ollut jokin muoviosa estämässä vaipan rikkoutumista. Patenttia?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 18.04.2017 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Mikä v....... ne levyt polttaa



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 19.04.2017 09:45 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Se, kun jarrut laahaavat, siten kuumenevat..... kyllä laahaavatkin. Käytettynä ostamassani Xantiassa, vain <50tkm ajettuna etujarrut finaalissa, palat jo osin raudoilla.. Vika tosin johtui satuloista, niiden peltihärpäkkeistä. Tuohon vaijerin vaippaan on "lääke". Tarvitaan kutistemuovia, joka olisi alkuperäismitaltaan suunnilleen, enintään tuplamittaista vaijeriin verrattuna. Että saisi menemään muttereiden yli. Oikeastaan parasta kutistemuovia olisi kaapelijatkoksiin tarkoitettu, liimallinen. Tätä myydään sähkötarvikeliikkeissä. Eräs muovimerkki on Raychem, ammattilaatua. Tällaista itse käytän ja on oikeastaan ollut ainoa toimiva, ehjä kohta vaijerissa, kun muuten väsähtivät. Ja uusiin vaijereihin samanlaiset...Laittelin aikoinaan jo BX:hinkin. Kokemusta on. Tuo mitta on siksi, että kutistuessaan tulisi "riittävän" paksu seinämä. Kutistaminen on hyvä alkaa kutistemuovin keskeltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 15.11.2017 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Onko tietoo? :?:
Mites nuo käsijarruvaijerin suojaputket saa pujotettua pois C5 II-koppasen 2.0 136 hv dieselin alta? Rupesin vaijereita vaihtamaan, mutta heti kuskipuoleinen vaijeri jäi putkeen kiinni, ei kulje ees- eikä taas, joten putket pitäis myös irrottaa ja vaihtaa. I-koppasen putket olen joskus vaihtanut, mutta tässä II-korisessa näyttäis olevan enempi tavaraa putken tiellä. :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 15.11.2017 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Eihän siinä I ja II koppasessa pitäisi olla mitään eroa, ainut ero femmoissa lienee onko H3 tai H3+. Oliko H3+ vähän ahtaampaa oikean putken asennuksessa??? Yhtään enempää tai vähempää kummassakaan tapauksessa ei tarvii purkaa. Laita uusi putki täyteen öljyä tjms. sekä putken ja vaijerin liitokseen vahvaa kutistesukkaa tjms. seuraavalla kerralla on helppo vaihtaa vaijeri.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 15.11.2017 23:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
powerage kirjoitti:
Eihän siinä I ja II koppasessa pitäisi olla mitään eroa, ainut ero femmoissa lienee onko H3 tai H3+. Oliko H3+ vähän ahtaampaa oikean putken asennuksessa??? Yhtään enempää tai vähempää kummassakaan tapauksessa ei tarvii purkaa. Laita uusi putki täyteen öljyä tjms. sekä putken ja vaijerin liitokseen vahvaa kutistesukkaa tjms. seuraavalla kerralla on helppo vaihtaa vaijeri.


I-koppanen oli perushydrauliikalla, siinä vaihto onnistui suhtkoht hyvin. Tässä II:ssa on juurikin enempi hyde- ja ohjaustehostajan putkia edessä. Täytyy paneutua asiaan kunhan saan uudet suojaputket ostettua.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 15.11.2017 23:30 

Viestit: 511
Ajomies kirjoitti:
C5 -06
Kyseinen malli polttaa etujarrulevyjä, jarrupaloja, ohjauksen nivelien suojakumeja ja varmaan etupyörien laakereitakin hajoaa lämmön vaikutuksesta. Rautalankasilmukka jonka läpi jarruvaijerit kulkevat, rikkovat jarruvaijerin vaipan jolloin vesi pääsee jäätymään ja jumittaa vaijerin. Vaipan kestoikä on noin puolivuotta. Ei se vaijeri paljoa maksa mutta työläs on vaihtaa. Alun perin ohjurieissa on kuulemma ollut jokin muoviosa estämässä vaipan rikkoutumista. Patenttia?

minä laitoin puutarhaletkun pätkän kutistesukalla suojaksi ja putket aikani kuluksi taivuttelin HST putkesta. Neljättä kertaa katsastuksessa ja yhä pelitti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 17.11.2017 23:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Kiitoksia vinkeistä! Nyt on remonttia tehty koko päivä ja uutta jarruosaa on C5 2.0 hdi -06 laitettu.
Käsijarruvaijerit ja niiden suojaputket vaihdettu, samoin etujarrusylinterit ja palat. Nyt pitäis pari vuotta mennä ilman remonttia :mrgreen:

Taas tuota hommaa tehdessä tuli mieleeni että C5:n käsijarruputkisysteemi on aika surkea esitys kun vaijerien suojaputket tukkiintuvat kurasta, eikä vaijereita saa niistä vedettyä pois. Täysin ylimääräisenä hommana ja kuluna tulee putkien uusinta. Muiden mehuSitikoiden käsijarruvaijerit vaihtaa monin verroin nopeammin ja halvemmalla. :geek:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 17.11.2017 23:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 708
Yllä annoin vinkin, mitenkä jatkossa pystyy vaihtamaan pelkät vaijerit.

edit. vielä kun vaijerit rasvaa teflonspraylla, ei nekään jäädy talvella...



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Käsijarru vaijerit
ViestiLähetetty: 18.08.2020 12:06 

Viestit: 45
Paikkakunta: Iitti
Olis sama homma.
Uudet jarruveijerit suojaputkilla ollut jo pari vuotta valmiina mutta tuntuu ettei ne oikein lähde irti vetämällä ja uusien pujottaminen takaisin arveluttaa. Nyt vissiin pakko kun leimalla pitäskäydä.
Tarviikos sieltä tieltä purkaa jotain vai vaan vetämällä pois, ja samaa reittiä takasin jos osuu kohtalle. Vai kannattaako ujuttaa jokin vetonaru pois vetäessä vanhaa vaijeria..



Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia.
Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: