Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 27.08.2010 21:13 

Viestit: 38
Paikkakunta: Oulu
Eli malli -99 Xantia 1.8i-16v, ilmastoinnilla, ylävesiletku jää kovaksi. Pysyy kovana vaikka moottori on ajat sitten jo jäähtynyt kylmäksi. Kun avaa jäähdyttäjän korkin, niin sihahtaa kun purkaa paineita.
Ei kuulosta normaalilta, muttei myöskään kannentiiviste vialta, vai olenko väärässä? Liekö ilmastoinnilla vaikutusta asiaan? Lämmöt pysyy normaalina, eikä oireile muutenkaan...? Huollossa olivat kertoneet, että ajan mittaan jokin paikka pettää paineitten alla, klemmari tai letku...
Ideoita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 27.08.2010 21:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Kohta koke sanoo, että poraa reikä siihen korkkiin... :idea:



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 27.08.2010 21:48 

Viestit: 38
Paikkakunta: Oulu
Sen verran tosiaan testattu että on vaihdettu toimivasta autosta jäähdyttäjän korkki, eikä vaikutusta kummassakaan autossa mihinkään suuntaan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 27.08.2010 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:D niin sanonkin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 27.08.2010 22:09 

Viestit: 38
Paikkakunta: Oulu
Eli paineet saadaan hallitusti purkautumaan reiän kautta? Eikö puske nesteitä pihalle? Onko tämä yleinen ongelma Citikoissa, onko ideoita aiheuttajasta? Reikähän poistaa oireen, vaan ei onkelmaa...Eikös normaalisti jäähdytysjärjestelmässä kuulu olla pieni ylipaine auton käydessä, vaikuttaako reiän poraaminen nesteen kiertoon järjestelmässä negatiivisesti?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 08:08 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Periaatteessa ja käytännössäkin paine nostaa kiehumapistettä. Samalla pysyy aineet systeemissä....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 08:25 
HaKy kirjoitti:
Eli paineet saadaan hallitusti purkautumaan reiän kautta? Eikö puske nesteitä pihalle? Onko tämä yleinen ongelma Citikoissa, onko ideoita aiheuttajasta? Reikähän poistaa oireen, vaan ei onkelmaa...Eikös normaalisti jäähdytysjärjestelmässä kuulu olla pieni ylipaine auton käydessä, vaikuttaako reiän poraaminen nesteen kiertoon järjestelmässä negatiivisesti?

Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu. :roll:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 09:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Jouko kirjoitti:
Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu. :roll:

Ei välttämättä, esim. tuo meidän CX:kin on jäänyt 25 cm liian lyhyeksi ja siitä puuttuvat Prestige- ja turbo-tekstit sekä ilmastointi. :mrgreen:



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 10:43 
Tulsku kirjoitti:
Jouko kirjoitti:
Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu. :roll:

Ei välttämättä, esim. tuo meidän CX:kin on jäänyt 25 cm liian lyhyeksi ja siitä puuttuvat Prestige- ja turbo-tekstit sekä ilmastointi. :mrgreen:

;) :) :D :lol:


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Kokemnje -jolla kyllä tietoa ja kokemusta piisaa- taitaa edustaa semmoista katsantokantaa, että paineistettu systeemi voi sopia uusiin autoihin ja on jopa tarpeellinen jos niillä ajetaan aavikolla, mutta vanhan auton haperot paikat kestää paljon paremmin, jos systeemin paine vastaa ulkoista ilmanpainetta ja pohjoisen oloissa jäähdytysteho silti riitttää....mene tiedä sitten, mutta tuo se kai on se selitys siihen korkinporaamisneuvoon.... :roll:



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 15:29 
peltipolvi kirjoitti:
Kokemnje -jolla kyllä tietoa ja kokemusta piisaa- taitaa edustaa semmoista katsantokantaa, että paineistettu systeemi voi sopia uusiin autoihin ja on jopa tarpeellinen jos niillä ajetaan aavikolla, mutta vanhan auton haperot paikat kestää paljon paremmin, jos systeemin paine vastaa ulkoista ilmanpainetta ja pohjoisen oloissa jäähdytysteho silti riitttää....mene tiedä sitten, mutta tuo se kai on se selitys siihen korkinporaamisneuvoon.... :roll:

Niin kai se sitten on ymmärrettävä. :o

Enhän minä mistään tekniikasta mitään tiedä, kuvittelen ja luulen vaan milloin mitäkin.


   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 28.08.2010 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
En minäkään vielä ole Xantun korkkia porannut, mutta jos esim. lämppärin kenno alkaa vuotaa, niin harkitsen kyllä ensiapuna ns. syylarisopulin irtipäästämistä + korkin poraamista...



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 29.08.2010 13:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
peltipolvi kirjoitti:
ns. syylarisopulin irtipäästämistä

Tarkoittaako syylärisopuli samaa kuin säteilijähylje eli radiator seal?



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova?
ViestiLähetetty: 29.08.2010 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
just, se on semmoinen hirmuisen pieni jyrsijä, joka asuu purkissa, jossa lukee esim. Bars leaks tmv. Kun sen päästää vuotavan syylarin sisään, se käy pureskelemassa tihkuttavat pillit tukkoon...noin niin kuin hyvässä lykyssä ;)



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jone2 ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: