|
Kirjoittaja |
Viesti |
HaKy
|
Viestin otsikko: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 27.08.2010 21:13 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Oulu
|
Eli malli -99 Xantia 1.8i-16v, ilmastoinnilla, ylävesiletku jää kovaksi. Pysyy kovana vaikka moottori on ajat sitten jo jäähtynyt kylmäksi. Kun avaa jäähdyttäjän korkin, niin sihahtaa kun purkaa paineita. Ei kuulosta normaalilta, muttei myöskään kannentiiviste vialta, vai olenko väärässä? Liekö ilmastoinnilla vaikutusta asiaan? Lämmöt pysyy normaalina, eikä oireile muutenkaan...? Huollossa olivat kertoneet, että ajan mittaan jokin paikka pettää paineitten alla, klemmari tai letku... Ideoita?
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 27.08.2010 21:19 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Kohta koke sanoo, että poraa reikä siihen korkkiin... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
HaKy
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 27.08.2010 21:48 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Oulu
|
Sen verran tosiaan testattu että on vaihdettu toimivasta autosta jäähdyttäjän korkki, eikä vaikutusta kummassakaan autossa mihinkään suuntaan...
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 27.08.2010 21:50 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 niin sanonkin 
|
|
|
|
 |
HaKy
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 27.08.2010 22:09 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Oulu
|
Eli paineet saadaan hallitusti purkautumaan reiän kautta? Eikö puske nesteitä pihalle? Onko tämä yleinen ongelma Citikoissa, onko ideoita aiheuttajasta? Reikähän poistaa oireen, vaan ei onkelmaa...Eikös normaalisti jäähdytysjärjestelmässä kuulu olla pieni ylipaine auton käydessä, vaikuttaako reiän poraaminen nesteen kiertoon järjestelmässä negatiivisesti?
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 08:08 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Periaatteessa ja käytännössäkin paine nostaa kiehumapistettä. Samalla pysyy aineet systeemissä....
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 08:25 |
|
HaKy kirjoitti: Eli paineet saadaan hallitusti purkautumaan reiän kautta? Eikö puske nesteitä pihalle? Onko tämä yleinen ongelma Citikoissa, onko ideoita aiheuttajasta? Reikähän poistaa oireen, vaan ei onkelmaa...Eikös normaalisti jäähdytysjärjestelmässä kuulu olla pieni ylipaine auton käydessä, vaikuttaako reiän poraaminen nesteen kiertoon järjestelmässä negatiivisesti? Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 09:03 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Jouko kirjoitti: Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu.  Ei välttämättä, esim. tuo meidän CX:kin on jäänyt 25 cm liian lyhyeksi ja siitä puuttuvat Prestige- ja turbo-tekstit sekä ilmastointi. 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 10:43 |
|
Tulsku kirjoitti: Jouko kirjoitti: Jos siinä korkissa reikä pitäisi olla, niin kai se sitten olisi jo tehtaalla porattu.  Ei välttämättä, esim. tuo meidän CX:kin on jäänyt 25 cm liian lyhyeksi ja siitä puuttuvat Prestige- ja turbo-tekstit sekä ilmastointi.  
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 14:56 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
Kokemnje -jolla kyllä tietoa ja kokemusta piisaa- taitaa edustaa semmoista katsantokantaa, että paineistettu systeemi voi sopia uusiin autoihin ja on jopa tarpeellinen jos niillä ajetaan aavikolla, mutta vanhan auton haperot paikat kestää paljon paremmin, jos systeemin paine vastaa ulkoista ilmanpainetta ja pohjoisen oloissa jäähdytysteho silti riitttää....mene tiedä sitten, mutta tuo se kai on se selitys siihen korkinporaamisneuvoon.... 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 15:29 |
|
peltipolvi kirjoitti: Kokemnje -jolla kyllä tietoa ja kokemusta piisaa- taitaa edustaa semmoista katsantokantaa, että paineistettu systeemi voi sopia uusiin autoihin ja on jopa tarpeellinen jos niillä ajetaan aavikolla, mutta vanhan auton haperot paikat kestää paljon paremmin, jos systeemin paine vastaa ulkoista ilmanpainetta ja pohjoisen oloissa jäähdytysteho silti riitttää....mene tiedä sitten, mutta tuo se kai on se selitys siihen korkinporaamisneuvoon....  Niin kai se sitten on ymmärrettävä. Enhän minä mistään tekniikasta mitään tiedä, kuvittelen ja luulen vaan milloin mitäkin.
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 28.08.2010 18:31 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
En minäkään vielä ole Xantun korkkia porannut, mutta jos esim. lämppärin kenno alkaa vuotaa, niin harkitsen kyllä ensiapuna ns. syylarisopulin irtipäästämistä + korkin poraamista...
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 29.08.2010 13:47 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
peltipolvi kirjoitti: ns. syylarisopulin irtipäästämistä Tarkoittaako syylärisopuli samaa kuin säteilijähylje eli radiator seal?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian ylävesiletku kova? Lähetetty: 29.08.2010 22:26 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
just, se on semmoinen hirmuisen pieni jyrsijä, joka asuu purkissa, jossa lukee esim. Bars leaks tmv. Kun sen päästää vuotavan syylarin sisään, se käy pureskelemassa tihkuttavat pillit tukkoon...noin niin kuin hyvässä lykyssä 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
|
|