Kun kerran tuli luvattua niin pitkä tarina, silvuplee:
Auto on siis Picasso -03, 2.0 EW10J4 koneella, onneksi vanhempaa tyyppiä "Vehicles up to RPO 9492", jossa moniurahihnan siivapyörä on neljällä pultilla kampiakselin laipassa kiinni. Ostin auton 209tkm mittarissa ja jakohihnan vaihto oli tiedossa. Ostin hihnasarjan ja vesipumpun merkkiliikkeestä 130+100 euron hintaan. Hihnasarja oli Gatesin tekemä, ilmeisesti saman olisi saanut noin satasella tarvikeliikkeistä ja pumpun myöskin halvemmalla, mutta elämä on...
Tein homman pihalla syyskuussa vanhemman Haynesin kirjan ohjeilla, 1.8 EW7-moottorille. Kirja ei kovasti rohkaise vesipumpun vaihtoon, vaan kertoo, vapaasti käännettynä: "Vaikka vesipumppu on teoriassa mahdollista vaihtaa moottorin ollessa paikoillaan autossa, moottorin taakse vasempaan päähän on lähes mahdotonta päästä käsiksi. ...tämä operaatio on äärimmäisen vaikea. Tästä syystä suositellaan että moottori/vaihteisto irrotetaan autosta vesipumpun vaihtoa varten." ja "Lue ohje läpi, katso moottoritilaa ja vesipumpun paikkaa. Harkitse onko sinulla tarvittavat työkalut sekä taitoa ja kärsivällisyyttä tehdä homma moottori paikoillaan." Höpöhöpö, helppo homma

No joo, kyllä kärsivällisyys oli koetuksella, mutta kun tuo moottorin poisottokin kuulosti vaivalloiselta, niin arvelin yrittää.
Väsäsin ajoitustapit, 2kpl 6/10mm tappia nokka-akseleille, 10 mm hydrauliputkesta 2mm seinämällä ja 6mm tangosta. Sorvaamalla tietysti sais paremmat, mutta noillakin pärjäsi. 8mm poranterä taas käy kampiakselin laipalle. Sitten aloin irrottamaan jakohihnan suojakuoria. Jälkeenpäin totesin, että ylemmän suojakuoren irrotus on oikeastaan hyvä testi sille, että selviääkö lopusta. Sen ja lokasuojan välissä on reilu tuuma tilaa ja hankalimman alimmaisen takaruuvin kohdalle sattuu vielä pari ilmastoinnin putkea

Jotenkin tuonne sai keploteltua tavallisen kuusiokoloavaimen millä ruuvit sai löysättyä ja sitten kierrettyä pois irtokärkeä sormin pyöritellen. Olis ollut iso apu, jos osais pyörittää ruuvia tms. etu- ja keskisormen välissä käsi kuitenkin "levynä". Valitettavasti mulla ei tuota erityistaitoa ollut, eikä kehittynytkään. Kellä on, niin tuossa hommassa on hyödyksi... Onneksi kädet sentään ovat peilikuvia eivätkä samanlaisia

Alempi suojakuori olikin jo yllättävän helppo tapaus. Jakohihna lähti pois kirjan ohjeilla kiristyspyörän löysäämisen jälkeen. Vesipumpun ruuveihin pääsi käsiksi kurottelemalla joko auton alta moottorin takaa tai ylhäältä venttiilikopan päällä maaten. 1/4" hylsyt, räikkä ja erilaiset jatkoakselit olivat tarpeen. Ainakin mun autossa vesipumpussa oli neljä pinnapulttia ja yksi tavallinen, vaikka kirja näyttää päinvastoin. Pinnapultit piti myös irrottaa, ennen kuin pumpun sai vedettyä pois tuloputkesta. Noissa oli kanta Torx-hylsylle mutta lähtivät auki (tuuria) tavallisella 5 tai 6mm hylsyllä. Torx-hylsyillä kannattanee varustautua, jos pultit ovat tiukassa.
Jos äskeinen haiskahti itsekehulta, niin kyllä tuli korvillekin. Kolmantena iltana laitoin pumpun paikalleen, mukamas

. Yritin vielä kiristää pumpun mutterit ja pultin momenttiavaimella kolmessa vaiheessa, ohjeen mukaan. Sitten laitoin hiukan pakkasnestettä korroosiosuojaksi ja vettä perään, kun ajattelin huuhdella jäähdytyssysteemiä ja täyttää oikealla seoksella vasta myöhemmin. Nestehän juoksi norona maahan, pumpun ja tuloputken välistä. Eikun pumppu irti ja ihmettelemään. Älysin vasta, että uuden alumiinisen pumpun tuloputken päälle menevän viisteen ja suoran putken välissä on aika terävä särmä koneistuksen jäljiltä. Tuloputken päässä ollut uusi O-rengas oli saanut pari vekkiä... Vanhassa muovisessa pumpussa tuo viisteen loppu oli pyöristetty, ja tein saman uudelle pumpulle hiekkapaperilla. Elvytin vanhan O-renkaan silikonilla, kun en ollut älynnyt ostaa kahta toheloinnin varalle. Aina pitäisi, vaikka euron maksoikin, merkkiliikkeessä. Yritin nyt asemoida pumppua huolella suoraan tuloputken suuntaisesti. Kiristin ruuvit vain reiluun sormitiukkuuteen, ja laitoin systeemiin ensin pelkkää vettä, kunnes näytti siltä, että nyt tuo pitää. Sitten kiristin pumpun ruuvit vaiheittain käsivaralta.
Jakohihnan asennus olikin aika suoraviivainen homma. Ainoa vaikeus oli saada se vetopuolelta riittävän tiukasti paikalleen. Hihna olisi mennyt helposti hampaan verran löysälle, jolloin olisi pitänyt löysätä kampiakselin keskiöpulttia ja kiristää hihna kampiakselin hammaspyörää kääntämällä. Tuohon en kovasti halunnut ryhtyä, kun se olisi vaatinut vauhtipyörän lukitusta. Uudemmassa moottorissa se on ilmeisesti välttämättömyys, mutta sitten hihnan asennus helpompaa? Kun kiilasin hihnan pikkuräikän varrella päin kampiakselin hammaspyörää, sain sen vedettyä kireänä imupuolen nokka-akselin pyörälle. Ajoitus olikin sitten suoraan kohdillaan, mikä todetaan ajoitustapeilla sen jälkeen, kun konetta on pyöritetty kampiakselista 10 kierrosta, Haynesin mukaan. Uusi moniurahihna oli myös aika tiukka saada paikalleen, ilmeisesti sen verran vanhaa kulunutta paksumpi, että kiristyspyörän löysäysvara ei tuntunut riittävän. Muutaman kerran kävi käsi päässä, kun ihmettelin, että mitä kautta se oikein kierrätetään. Lopulta tuokin meni melkein kokonaan kaikille pyörille. Ohjasin lopuksi oikeille urilleen konetta pyörittämällä ja hihnaa kampeamalla. Eikun kuoret kiinni, se saakelin yläkuorikin, vettä myllyyn ja käyntiin. Lähtihän tuo eikä räjähtänyt
En kehota enkä rohkaise ketään tekemään noita hommia pelkästään tuon jutun varassa. Tarkat ohjeet löytyy Haynesistä, tms. Ne muutamat vinkit:
- Auton alle moottorin taakse pitää ehdottomasti päästä. Lämpimissä sisätiloissa, ja auto nosturilla tuo olisi melkeinpä kiva homma. Onneksi syyskuu oli lämmin...
- Leikkasin surutta puukolla oikeanpuoleisesta muovilokarista etukulman pois, mikä helpotti vesipumpun näkemistä pyöräkotelosta.
- Varustaudu pienillä (5/6mm?) Torx-hylsyillä vesipumpun pinnapulttien (=vaarnaruuvi) irrotukseen.
- Osta toinenkin O-rengas vesipumpun tuloputkea varten, jos et ole täydellinen korjaaja... (Neliöprofiilinen kumirengas pumpun ja koneen väliin tuli pumpun mukana, O-rengas ei.)
- Tarkista tuo viiste uuden pumpun tulopuolelta ja vertaa vanhaan pumppuun. Hio terävä särmä pois. Asemoi pumppu huolella.
- Laita ensin muutama litra vettä jäähdytysjärjestelmään ja tsekkaa vuotaako. Kiristä pumppu lopullisesti vasta sitten.
- Jakohihnan asemoinnissa auttaa, kun kiilaa hihnan alapuolelta kampiakselin pyörälle jollakin pehmeallä esineellä. Tämä löytyy uudemmasta Haynesistäkin.
- Jos saat jakohihnan ylemmän suojakuoren (kaikilla ruuveilla) irti, niin selviät koko hommasta.
