Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 26.12.2018 16:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Onko tiivistykseen käytettävien O-renkaiden valintaan jotain yleissääntöä? Esim. jos renkaan ura on 2,0 mm syvä, pitääkö renkaan paksuus olla 2,2 vai 2,5 mm, vai jotain muuta? Siis jos joutuu uusimaan tiivisteen löytämättä valmistajan suositusta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 26.12.2018 17:09 

Viestit: 983
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main. ... tyle=view2


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 26.12.2018 18:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Taulukoita löytyi jokaisen mieleinen, sieltä vaan valitsen sopivan luvun. 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 14:48 

Viestit: 202
Paikkakunta: Hämeenlinna
O-renkaissa on myös huomioitava kovuusluokitus (Shore A shA)ainakin jossain määrin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Ehkä kysymykseni oli liian yleisluontoinen. Xantia tiputtaa hiukan jäähdytysnestettä lämmityslaitteen kennon pariletkuliittimestä. Ajattelin, että kun tallilla on lajitelmissa yli 500 O-rengasta, niin kait sieltä voi väliaikaiseksi vaihtaa jonkun. Autolla ei ollut kuitenkaan ajoa viimeiseen 4 päivään, joten tänään pääsen ainakin kysymään liikkeestä oikeanlaisia tiivisteitä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 18:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kun kyse on jäähdytysjärjestelmästä, niin älä laita sinne mitään nitriilikumista O-rengasta, vaan käy suosiolla hankkimassa EPDM-rengas. Nitriili eli NBR ei oikein glykolin kanssa tule toimeen, Viton vähän paremmin, mutta EPDM on oikea materiaali tuohon paikkaan...

Saattaa toki tuurissaan toimia pitkäänkin, mutta voi "kadota" nopeastikin. Tai turvota, sopivasti turvotessaan osaa tulla uskomattoman pienestä rakosesta pois, tai rikkoa renkaan pesän...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Ok, kiitos taas, Jasu. Täytyy ottaa liitos auki, ja mitata halkaisija, sekä renkaan paksuus. Ja laittaa muistilappu kaapin oveen kumilaaduista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Toivotan onnea, ettei letkuliitin tai lämppärin kenno hajoa ko. operaation seurauksena!



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 21:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Hessu kirjoitti:
Toivotan onnea, ettei letkuliitin tai lämppärin kenno hajoa ko. operaation seurauksena!

Kerro nyt sitten, mikä on oikea ratkaisu? Kenno on äskettäin vaihdettu. Todennäköisesti vielä ehjä. Oikeanpuoleinen, (siis edestä katsoen vasan liitos tiputtaa tippoja. En tiedä, missä kunnossa O-renkaat ovat, oletan kuitenkin, että letkuliitoskappaleessa on O-renkaat. Miten siis pitäisi toimia, ettei sitä onnea tarvittaisi?

Tästä tuli mieleen, kun isä ja poika, Onni ja Taito, olivat samassa asennusfirmassa. Motto oli: Jos ei pelkkä Onni riitä, niin tarvitaan Taitoa! Vai oliko se niin, että: Jos ei Taito riitä, otetaan Onni avuksi! :lol: Tai molemmat...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 22:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2647
Paikkakunta: Päijät-Häme
Muistelisin että pelkästään se O-renkaiden oikein asentaminen ei ollut mitenkään helppo rasti, liukastetta ja tekniikkaa tarvittiin Onnin lisäksi. Ja tässä vaiheessa jo se alkuperäinen muoviliitin auton puolelta oli murentunut palasiksi, joten tuoreilla muoveilla ei tarvinnut enää varoa niin paljoa :) .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 27.12.2018 23:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Lähti irti ehjänä. Syykin löytyi: katkennut o-rengas.(toinen puuttui kokonaan)

Kuva

Kokoa 25 x 2,5mm ja siis pitää olla glykolinkestävää EPDM-kumia ja 2 kpl.
Haa! minullahan on irrallinen Xantian kone, siitä löytyi... yksi rengas :( Siis huomenna kauppaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 28.12.2018 00:20 

Viestit: 5127
Noi voisi löytyä originaalikokoisina ja materiaalina (on se sitten hyvä vai huono asia :) ) jostain sopivasta sitikkaliikkeestä, esimerkiksi sitroselta 4 € pari.
Osanumero 6464 V1


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 28.12.2018 20:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Oikeanlaiset löytyivät kouvolalaisesta teollisuuden kunnossapidon varaosaliikkeestä. Samasta, josta aikoinaan ostin ZF4HP18 lootan vetarien stefat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 28.12.2018 22:51 

Viestit: 184
Nuo on varmaan samanlaiset kaikissa Xantioissa. Pitääpä itsekkin käydä teollisuuspalvelusta hakemassa.



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 29.12.2018 17:17 

Viestit: 1242
Tämmöinen tieto löytyi, pitääkö paikkansa;
So, the proper part, 6464 V1 is indeed still on sale chez Citroen, and for what it's worth, it has an external diameter (circumference) of 27mm and a thickness of 2.5mm.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: O-renkaista...
ViestiLähetetty: 29.12.2018 20:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2766
Paikkakunta: Koria
Sikäli kuin sain työntömitalla mitattua, niin ne muoviset putket ovat 22mm, ja tiivisteen kohdalta kennon "pesät" 25,8 mm. Mittauspaikka sen verran hankala, että en vanno sen olevan oikea, vaan lähellä oikeaa.
Ja ne EPDM- O-renkaat eivät olleet juuri pyytämääni kokoa, vaan 20 x 2,6 mm. Koska ne joutuvat venymään hiukan, ne samalla myös kaventuvat hiukan.
Helposti meni paikalleen seuraavasti: Pujotin renkaat putkien päälle, jätin n.5mm irti putkiosan päätyolakkeesta. Sekoitin tilkan glykolia ja fairya, ja levitn sen sekä renkaille että pesään ihan vaan etusormella. Sitten putkiliitos kiinni kennoon, zup ja naks, eikä ollut mitään ongelmaa. Tiivisterenkaat siellä missä pitääkin. 8-)

Lisäyksenä vielä, että mitta 20mm O-renkaassa tarkoittaa sisämittaa, kun tuo englanninkielinen teksti puhuu ulkomitasta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: