|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: O-renkaista... Lähetetty: 26.12.2018 16:44 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Onko tiivistykseen käytettävien O-renkaiden valintaan jotain yleissääntöä? Esim. jos renkaan ura on 2,0 mm syvä, pitääkö renkaan paksuus olla 2,2 vai 2,5 mm, vai jotain muuta? Siis jos joutuu uusimaan tiivisteen löytämättä valmistajan suositusta?
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 26.12.2018 17:09 |
Viestit: 983
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 26.12.2018 18:32 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Taulukoita löytyi jokaisen mieleinen, sieltä vaan valitsen sopivan luvun. 
|
|
|
|
 |
Reino Ranskanleipä
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 14:48 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
O-renkaissa on myös huomioitava kovuusluokitus (Shore A shA)ainakin jossain määrin.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 17:47 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Ehkä kysymykseni oli liian yleisluontoinen. Xantia tiputtaa hiukan jäähdytysnestettä lämmityslaitteen kennon pariletkuliittimestä. Ajattelin, että kun tallilla on lajitelmissa yli 500 O-rengasta, niin kait sieltä voi väliaikaiseksi vaihtaa jonkun. Autolla ei ollut kuitenkaan ajoa viimeiseen 4 päivään, joten tänään pääsen ainakin kysymään liikkeestä oikeanlaisia tiivisteitä.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 18:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Kun kyse on jäähdytysjärjestelmästä, niin älä laita sinne mitään nitriilikumista O-rengasta, vaan käy suosiolla hankkimassa EPDM-rengas. Nitriili eli NBR ei oikein glykolin kanssa tule toimeen, Viton vähän paremmin, mutta EPDM on oikea materiaali tuohon paikkaan...
Saattaa toki tuurissaan toimia pitkäänkin, mutta voi "kadota" nopeastikin. Tai turvota, sopivasti turvotessaan osaa tulla uskomattoman pienestä rakosesta pois, tai rikkoa renkaan pesän...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 19:07 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Ok, kiitos taas, Jasu. Täytyy ottaa liitos auki, ja mitata halkaisija, sekä renkaan paksuus. Ja laittaa muistilappu kaapin oveen kumilaaduista.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 20:16 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Toivotan onnea, ettei letkuliitin tai lämppärin kenno hajoa ko. operaation seurauksena!
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 21:20 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Hessu kirjoitti: Toivotan onnea, ettei letkuliitin tai lämppärin kenno hajoa ko. operaation seurauksena! Kerro nyt sitten, mikä on oikea ratkaisu? Kenno on äskettäin vaihdettu. Todennäköisesti vielä ehjä. Oikeanpuoleinen, (siis edestä katsoen vasan liitos tiputtaa tippoja. En tiedä, missä kunnossa O-renkaat ovat, oletan kuitenkin, että letkuliitoskappaleessa on O-renkaat. Miten siis pitäisi toimia, ettei sitä onnea tarvittaisi? Tästä tuli mieleen, kun isä ja poika, Onni ja Taito, olivat samassa asennusfirmassa. Motto oli: Jos ei pelkkä Onni riitä, niin tarvitaan Taitoa! Vai oliko se niin, että: Jos ei Taito riitä, otetaan Onni avuksi!  Tai molemmat...
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 22:13 |
Viestit: 2647 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Muistelisin että pelkästään se O-renkaiden oikein asentaminen ei ollut mitenkään helppo rasti, liukastetta ja tekniikkaa tarvittiin Onnin lisäksi. Ja tässä vaiheessa jo se alkuperäinen muoviliitin auton puolelta oli murentunut palasiksi, joten tuoreilla muoveilla ei tarvinnut enää varoa niin paljoa  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 27.12.2018 23:24 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Lähti irti ehjänä. Syykin löytyi: katkennut o-rengas.(toinen puuttui kokonaan) Kokoa 25 x 2,5mm ja siis pitää olla glykolinkestävää EPDM-kumia ja 2 kpl. Haa! minullahan on irrallinen Xantian kone, siitä löytyi... yksi rengas  Siis huomenna kauppaan.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 28.12.2018 00:20 |
Viestit: 5127
|
Noi voisi löytyä originaalikokoisina ja materiaalina (on se sitten hyvä vai huono asia  ) jostain sopivasta sitikkaliikkeestä, esimerkiksi sitroselta 4 € pari. Osanumero 6464 V1
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 28.12.2018 20:32 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Oikeanlaiset löytyivät kouvolalaisesta teollisuuden kunnossapidon varaosaliikkeestä. Samasta, josta aikoinaan ostin ZF4HP18 lootan vetarien stefat.
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 28.12.2018 22:51 |
Viestit: 184
|
Nuo on varmaan samanlaiset kaikissa Xantioissa. Pitääpä itsekkin käydä teollisuuspalvelusta hakemassa.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 29.12.2018 17:17 |
Viestit: 1242
|
Tämmöinen tieto löytyi, pitääkö paikkansa; So, the proper part, 6464 V1 is indeed still on sale chez Citroen, and for what it's worth, it has an external diameter (circumference) of 27mm and a thickness of 2.5mm.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: O-renkaista... Lähetetty: 29.12.2018 20:58 |
Viestit: 2766 Paikkakunta: Koria
|
Sikäli kuin sain työntömitalla mitattua, niin ne muoviset putket ovat 22mm, ja tiivisteen kohdalta kennon "pesät" 25,8 mm. Mittauspaikka sen verran hankala, että en vanno sen olevan oikea, vaan lähellä oikeaa. Ja ne EPDM- O-renkaat eivät olleet juuri pyytämääni kokoa, vaan 20 x 2,6 mm. Koska ne joutuvat venymään hiukan, ne samalla myös kaventuvat hiukan. Helposti meni paikalleen seuraavasti: Pujotin renkaat putkien päälle, jätin n.5mm irti putkiosan päätyolakkeesta. Sekoitin tilkan glykolia ja fairya, ja levitn sen sekä renkaille että pesään ihan vaan etusormella. Sitten putkiliitos kiinni kennoon, zup ja naks, eikä ollut mitään ongelmaa. Tiivisterenkaat siellä missä pitääkin.  Lisäyksenä vielä, että mitta 20mm O-renkaassa tarkoittaa sisämittaa, kun tuo englanninkielinen teksti puhuu ulkomitasta.
|
|
|
|
 |
|
|