ds-jekkeri kirjoitti:
Uudemmissa C5/C6 - vaunuissa prosenttiluku laski 10%:iin, mutta niissä eivät merkkiliikkeet ehtineet kuin poikkeustapauksissa edes mitata paineita koskaan. Vajuvathan ne niissäkin tuplakalvoista huolimatta.
Omien mittausten mukaan tuossa 10%:ssa on pysytty keskimäärin aina, ellei koko pallon kalvo ole puhjennut. Jopa lähes 600tkm ja 17 vuoden jälkeen.
Lainaa:
Olen muutaman kymmenen hydraulisitikan ja kolmenkymmenen vuoden kokemuksella tullut siihen tulokseen, että varsin pienetkin paine-erot jousipalloissa vaikuttavat tuntuvasti auton käytökseen kuoppaisella tiellä. Puhuisin mielellään 5%:n kynnyserosta, eli kun paineesta puuttuu viisi pinnaa, on vaikutus jo perseellä tunnettavissa. Kyseessä ei niinkään ole se että pehmeys tai perusheilahdukset jotenkin muuttuisivat, vaan siitä että auton balanssi kärsii. Toisin sanoen, etu- ja takapää rupeavat heijaamaan aavistuksen eri tahtiin ja/tai eri amplitudilla samoissa kuopissa ja autosta tulee pikkuhiljaa kiikkulautaa muistuttava keinutin. C6 erittäinkin on tälle herkkä - pallojen pienehkökin paineenlasku tekee sen että auto keinuu jatkuvasti pituussuunnassa. Silloin haeskellaan sporttinappia ja toistellaan mantraa, että "pehmeässä asennossa C6:n takapää heijaa liikaa". Juuei, siellä on palloissa pienet vajaapaineet.
C6:ssa huomaa kyllä helposti tuon keinumisen ja sporttinappi on välillä löytynyt helpottavana vaihtoehtona. Mutta tosiaan koskaan en ole ajanut sellaisella yksilöllä, jossa olisi jousipallojen paineet, korkeudet ja kaikki muu jousituksen toimintaan vaikuttava olennainen asia varmasti kunnossa. Pitäisi joskus yrittää olla sen verran rahoissaan, että voisi hankkia edes kunnostuskelpoisen yksilön ja koittaa laittaa kaikki asiat ns. täydelliseksi. Muissa malleissa en ole havainnut mitään vastaavan kaltaista keinumista vaikka pallot olisivatkin epätasapainossa, toki sen huomaa, mutta ei vielä häiritse samalla tavalla kuin C6:ssa.
Lainaa:
En pitäisi liioitteluna varustaa sitikan kuin sitikan kaikkia jousipalloja noilla Teknosir:n viitosen venttiileillä, ja tarkastaa paineita vuosittain tai jopa puolivuosittain. Ainakin joka kevät, näin harrasteautoissa.
Mitäs ja kuinka paljon kustannuksia tuossa tulee noiden venttiilien (32€ 5kpl) ja täyttölaitteen (150€) lisäksi?