Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX huoltovälit
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=28821
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Latee [ 08.04.2019 14:08 ]
Viestin otsikko:  BX huoltovälit

Mitkä on perus 16tzi bx:n huoltovälit. Moottoriöljylle näyttäisi olevan 10tkm/6kk. Mutta entäs kaikki muut? Huoltokirjasta ei löydy noita tietoja.

Kirjoittaja:  Teuski [ 08.04.2019 14:54 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

mitenköhän tollasia 30 vuoden takaisia öljynvaihtovälejä pitäisi tulkita nykyaikaisilla öljyillä?

Kirjoittaja:  olli__o [ 08.04.2019 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Hmmm, luulisi huoltokirjassa olevan jonkinlaisen huolto-ohjelman?

Jakohihnan vaihtoväli voisi olla 60000 tai 80000 km, öljynsuodatinta voi vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä (joskus oli tapana vaihtaa kai vain joka toinen kerta) ja ilmansuodattimessa voi käyttää harkintaakin, 30-50 tkm riippuen ajo-olosuhteistakin. Tulpat 20 tkm tai riippuu tulpista. Jarrunesteitä ja jäähdyttäjännesteitä harvat vaihtaa liian usein (tai vaihteiston öljyjä, mutta niille ei välttämättä ole ollenkaan vaihtoväliä, BX:ssä se lienee 100 tkm), kai useimmat loput onkin sitten kulumisen perusteella, eli jarrupalat, -levyt.... tai rikkoutumisen takia lamput, pyyhkimet ja huolloissa sekä välillä tarkistuksia, eli tarkistetaan että on vettä, ilmaa, öljyä ja erilaiset osat kiinni sekä kunnossa...

Englantilaisen huolto-ohjelman Haynesin kautta tulkittuna ehkä löytää googlesta hakusanoilla (ei välttämättä eka linkki, mutta saattaa löytyä koko huoltokirja):
Citroen BX maintenance schedule

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 08.04.2019 17:16 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Nykyaikaisella LHM-öljyllä 60tkm tai kerran vuodessa (joka on alkuperäinenkin suositus) ja vaihdelaatikko samalla jos jaksaa, 100tkm ei ole liian pitkästi jos manuaali. Kympin välein olen itse vaihdellut koneeseen öljyt niin ei tarvitse ostaa kalleinta vaan ihan perus 5W40 täyssynteettinen Yacco tai Total, tai sitten marketin halvinta riippuen missäpäin sattuu liikkumaan. Kunhan ei laita nykyisiä ecohöpöhöpö-öljyjä, saattaa venttiilinpainimet tykätä kyttyrää (joskaan ei kait ensimmäistäkään tapausta ole vielä tullut ilmi jossa näin olisi käynyt?).

Kirjoittaja:  olli__o [ 08.04.2019 17:37 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Kaapelimies kirjoitti:
... Kunhan ei laita nykyisiä ecohöpöhöpö-öljyjä, saattaa venttiilinpainimet tykätä kyttyrää (joskaan ei kait ensimmäistäkään tapausta ole vielä tullut ilmi jossa näin olisi käynyt?).

Tai milläs sen silloinkaan todistaa oliko öljyjen vika vai tehtaan tuotannon kämmi/suunnittelun moka. Nokat ainakin ovat olleet kärsijöinä ennenkin:
viewtopic.php?p=239988#p239988

Kirjoittaja:  biätare [ 08.04.2019 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Tässä on jotain osviittaa:

Liitteet:
bx huolto2.jpg
bx huolto2.jpg [ 117.3 KiB | Katsottu 6016 kertaa ]

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 08.04.2019 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

olli__o kirjoitti:
Tai milläs sen silloinkaan todistaa oliko öljyjen vika vai tehtaan tuotannon kämmi/suunnittelun moka. Nokat ainakin ovat olleet kärsijöinä ennenkin:
viewtopic.php?p=239988#p239988

Noita nokkia on hävinnyt jo silloin kun öljyssä oli vielä sinkkiä eli suoraa korrelaatiota "nyky"öljyyn noista ei voi vetää.

Kirjoittaja:  Northstar [ 11.04.2019 19:56 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Oman kokemuksen mukaan nuo nokka ongelmat johtui huonolaatuisista öljynjakoputkista.
Ja ennenkaikkea putken tiivistyksestä kohdassa jossa öljyn pitäisi mennä putkeen,öljy vuotaa ohi,ja nokat jää ilman voitelua..

Kirjoittaja:  olli__o [ 11.04.2019 20:50 ]
Viestin otsikko:  Re: BX huoltovälit

Minua on ihmetyttänyt venedieselissä, valmistus aloitettu 2005?... ja valmistetaan vieläkin, ohjekirjassa merkintä:
"API-huoltoluokitukset: CD,CF, CF-4, CI ja CI-4.
ÄLÄ KOSKAAN käytä öljyä, jonka API-huoltoluokitus on CG-4 tai CH-4."

Eli jostain syystä on skipattu kaksi "parannettua" raskaiden dieseleiden luokitusta ja jatkettu vasta CI-versiosta. Varmaan välivuosina menty liian kevyeen lisäaineistukseen katalysaattorin suojelemiseksi ja sitten vasta tullut versio, jossa nokat ja ruisku"pumpun" osat kestää.

Tähän saakka ihan selkeää ja helppoa, eli uusiakin öljyjä saa käyttää, mutta entäs kun monet öljyt on luokiteltu siten että ne täyttävät sekä sallitut että kielletyt:
API CI-4/CH-4 (ja bensapuolen SL/SJ)
Saako sitä käyttää vai ei, minun tulkinta on kyllä vaan?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/