Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 26.07.2017 11:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
Yli kymmenen vuoden seisonnan jälkeen ajattelin tutkia tarkemmin, mikä aiheutti silloin vara-bx:n heitteillejätön. Epäilys jostain suuremmasta ongelmasta oli, koska auto ei tahtonut millään käynnistyä ja jos sen teki, se kävi tosi heikosti. Eihän tuo olisi paljoa vaatinut, jos olisi jo silloin avannut venttiilikopan ja tarkastanut venttiilien toiminnan.
No nyt se on sitten avattu ja kas: Nelossylinterin toinen nokkahan kulunut niin, ettei venttiilin nosto enää onnistunut. Myös viereisen nokan venttiilikuppi oli selvästi 'kuopalla' eli kulumista oli siinäkin.
Mistä mahtaa johtua ja voiko olla enemmän kuin yksi syy? Moottorilla ei ole ajettu kuin 137 tuhatta ja öljyä on koneessa ollut riittämiin.


Liitteet:
nokkarikki.jpg
nokkarikki.jpg [ 92.28 KiB | Katsottu 8929 kertaa ]

Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 26.07.2017 12:02 

Viestit: 269
Paikkakunta: Punkalaidun
Tää ei ole uus juttu. Noita nokkia meni aikoinaan, ovelinta oli se, ettei pitänyt oikeastaan mitään havaittavaa ääntä. Uus nokka vaan ja nostimen kupit. Voi tietenkin katsoa että voiteluputkesta tulee vielä sitten öljyä joka nokalle. Tulpat vaan pois, ja starttaamaan... :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 26.07.2017 12:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Juu, ihan ei ensimmäinen tuommoinen ole, mikä kuvissa näkyy. Vähilläkin kilometreillä on nokkia kadonnut...

Yksikin tapaus, minkä keskimmäisistä pytyistä oli nokat hävinneet siten että nostoa venttiileillä oli enää millin luokkaa, niin sekin kävi vielä nätisti tyhjää eikä päästömittauksessakaan ollut moitteita. Kierroksia nostaessa hävisi sitten yhden pytyn käynti jossain 25000RPM tienoolla, ja pari tonnia ylempänä katosi toinenkin. Ajaa sillä pystyi, mutta vetoja oli kovin kehnosti. Ja etsittiin kyllä vikaa ihan kauan, ennenkuin kävi mielessä edes kurkistaa nokan tienoolle...

Kummasti virkistyi, kun sai taas semmoisen nenän mikä availi kaikkia venttiileitä, kadonneet pollet palasivat käyttöön...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 26.07.2017 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
Jaahas. Ei sitten ollutkaan vika, vaan tämän moottorin nokka-akselin ominaisuus :D .

Sen verran 'nokkiinsa' oli itse moottori ottanut ettei suostunut pyörimään, kun sitä nokkapyörästä koetin
räikällä käännellä. Vaihteella pyöräyttäminen ei myöskään tuottanut tulosta, kun kytkin alkoi yllättäen luistamaan !
Kaikkea vaivaa sitä voi tullakin reilun 10 vuoden ulkosäilytyksessä :cry:



Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 27.07.2017 03:39 

Viestit: 624
Öljyistä sen verran et tämänpäivän moottoreihin tarkoitetuissa öljyistä puuttuu lisäaineet jotka suojaavat tuonikäisten moottoreiden nokkia.
Api luokitus tulisi olla SF/SG/SH , ei pidä laittaa SJ/SL/SM/SN.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 27.07.2017 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
jasu kirjoitti:
Kierroksia nostaessa hävisi sitten yhden pytyn käynti jossain 25000RPM tienoolla, ja pari tonnia ylempänä katosi toinenkin.
Aika hurjasti olet saanut moottorin kiertämään kahdellakin pytyllä :!: :shock:

:mrgreen:



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 27.07.2017 09:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
svc kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Kierroksia nostaessa hävisi sitten yhden pytyn käynti jossain 25000RPM tienoolla, ja pari tonnia ylempänä katosi toinenkin.
Aika hurjasti olet saanut moottorin kiertämään kahdellakin pytyllä :!: :shock:

:mrgreen:

Esikatselu, ja oikoluku. Niiden tarkoitus korostunee väsyneenä... :lol:

Sattuuhan noita näppihäiriöitä. Osa näköjään menee läpi asti... :oops:

Mutta joo, ihan noin kovasti en ole saanut kahdella käyvää konetta pyörimään, mutta 10200 RPM on kyllä datalogiin kertaalleen tarttunut kaksimukisella...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 27.07.2017 15:17 

Viestit: 555
Paikkakunta: Lahti
Tutun näköistä, itelle kävi sama homma 405 pesosen kanssa. Tiedä missä vaiheessa oli alkanut kulumaan, mutta nopeasti muuttui kulku huonoksi. Muistaakseni eka merkki tuli ohittaessa, kun kierroksia reilummin.



Skoda Superb combi 1.5 TSI DSG

"Sitikat on ihan yhtä hyviä, kuin muutkin huonot merkit"
Citikka Maken asentaja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 23.03.2019 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
...Jatketaampa saman otsiko alla:
Sain viimein irrotettua luovutusautostani nokan vaihtoa varten.
Kannattaako muuta sitten ottaakaan mukaan luovutusautosta, eli onko parempi käyttää loppuasennuksessa
viallisen nokan ehjiä laakeripesiä?
(Tämä kysely siksi, että luovutusauto lähtee varmasti sulatukseen ennenkuin uusi nokka on paikoillaan :| )
Pari venttilikuppia nyt ainakin vielä irrottelen varmuuden vuoksi.



Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 23.03.2019 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2586
Paikkakunta: Päijät-Häme
Hyvähän se olis käyttää niitä vanhan koneen kuppeja sen nokan kanssa, mutta ainakin itsellä on ollut niin vähän kulumaa niissä että tuskin aiheuttaa mitään erikoista vaikka niitä sekoitteleekin. Laakeripukit on kannen parin, eli siitä kannesta pukit mihin vaihtonokka laitetaan. koneistus on tehty pukit kannessa paikallaan piitkällä poranterällä, ja eri kannesta olevat pukit ei välttämättä ole samanlaiset, eli nokan reikä onkin soikea tai väärässä kohtaa. Toki senkin voi koneistamo korjata, mutta sinne pitää sitten kiikuttaa koko kansi osineen.
Ota siitä varaosa-autosta kampiakselin hihnapyörä, sillä voi laitella ajoitukset paikalleen näistä uudemmista missä ajoitusreikä liikkuu ajanmyötä useita kierroksia pieleen, toisin kuin yhdestä raudasta valetuissa..

PS. Jos B-pilarin sisävalot on sitä parempaa sarjaa (eli ei hapertuneet), niin niitä voi kaupitella mulle jos itse ei tarvitse.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 23.03.2019 21:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Ota vaan kaikki venttiilikupit, ja niiden alta välyksen säätöpalat. Onpahan sitten säätöpaloja, jotta saat välykset hyviksi...

Mä pitäisin kupit järjestyksessä, samoille paikoille nokan kanssa, kuluu vähemmän ja aiheuttaa sitä kautta vähemmän venttilien säätötarvetta. Huonoimmillaan jos laitat kuluneiden kuppien kanssa toisen nokan, niin jos alkukesästä saat liikkeelle niin juhannuksena on jo asennettu nokka pilalla...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Bx van nokka-akselin nokka kadonnut 1.6l -89
ViestiLähetetty: 26.03.2019 23:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Paikkakunta: Kalajoki
Okei. Kiitos vinkeistä kumpaisellekin! Näillä neuvoilla mennään, toivottavasti maaliin saakka vaihtohommissa. Sen verta oudoilla vesillä ollaan, että lisäkysymyksiä saattaa vielä ilmetä tuonnempana.

Luovutusautosta on jo kaikki kelpo osat riivitty. Sisävalot olisi ehkä ollut pelastettavissa, jos en olis niihin koskenut..
Syytän kuitenkin enempi sitä 5 W:n lamppua :idea:



Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 12 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: